Право на Мак. Як McDonald’s боровся за торговельну марку

21 серпня 2019, 14:50
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Європейське відомство з інтелектуальної власності підтвердило право McDonald’s на використання знаку «Мс» для основних позицій меню. Але шлях до цього був непростим

Минулого тижня мережу інтернет сколихнули гучні повідомлення про те, що McDonald’s начебто втратив виключне право на торговельну марку «Mc» для деяких своїх продуктів харчування в ЄС після спору з ірландською сіткою швидкого харчування.

Відео дня

Тримаючи у руках повний текст рішення Відомства з інтелектуальної власності Європейського Союзу (EUIPO), винесеного 31 липня 2019 року, а також володіючи певною інформацію стосовно історії та фактичних обставин зазначеного кейсу, зробимо спробу розставити крапки над «І», роз’яснити сутність прийнятого EUIPO рішення та його вплив на роботу McDonald’s в Україні.

Перебіг кейсу

У квітні 2017 року ірландська компанія «Supermac's», що здійснює діяльність у сфері громадського харчування на території Республіки Ірландії, звернулась із заявою до EUIPO з вимогою повністю анулювати належну компанії «McDonald's» європейську реєстрацію словесної торговельної марки «Мс». Компанія обґрунтувала свої дії тим, що «McDonald's» не використовує знак «Мс» для жодних товарів і послуг у сфері громадського харчування.

«McDonald’s» подав заперечення проти цієї заяви разом із доказами використання знаку «Мс» у складі всесвітньовідомої сім'ї знаків, утвореної саме даним префіксом.

У своєму рішенні EUIPO погодився із позицією «McDonald's», постановивши, що використання знаку «Мс» у комбінації з описовим словом, як то «МсChicken», «McNuggets», «McMuffin» тощо, складає достатнє використання окремого знаку «Мс» для підтримання чинності реєстрації даного знаку. Тому Європейська реєстрація знаку «Мс» була залишена в силі для таких товарів класу 29 Міжнародної класифікації товарів та послуг, як курячі наггєтси, та певних сендвічів класу 30, включаючи їстівні сендвічі, сендвічі з м’ясом, сендвічі зі свинини, сендвічі із рибою, сендвічі з курки. Ці продукти харчування фактично відображають основні позиції меню ресторанів «McDonald's».

Водночас EUIPO не визнав достатнім використання знаку «Мс» в ЄС для інших товарів і послуг 29, 30, 32, 43 класів МКТП, задовільнивши в цій частині заяву «Supermac’s».

Висновки у справі EUIPO

Підтвердження EUIPO чинності європейської реєстрації «McDonald's» на торговельну марку «Мс» для відповідних товарів (основних позицій меню), яка використовується американською компанією у зв’язку із її всесвітньовідомою сім'єю знаків зі спільним словесним елементом «Мс», підсилило право на використання знаку «Mc» на певну лінійку продукції. Крім того, це дозволить «McDonald’s» і надалі здійснювати захист своїх прав у випадку їх порушення третіми особами.

А в свою чергу припинення дії вказаної реєстрації для інших товарів і послуг зазначених 29, 30, 32, 43 класів МКТП, жодним чином не обмежує право «McDonald’s» на використання утвореної знаком «Мс» всесвітньовідомої сім'ї знаків та інших знаків на території ЄС та усього світу для відповідних товарів і послуг громадського харчування.

Слід також вказати на те, що «McDonald's» вважає створену ним всесвітньовідому сім'ю знаків «Мс» своїм найціннішим активом, оскільки споживачі по всьому світові легко впізнають ці торговельні марки, які нерозривно асоціюються ними із високою якістю продуктів та послуг харчування, які виробляються та надаються «McDonald’s».

Український контекст

В Україні знак «Мс» не лише утворив величезну сім'ю знаків в кількості близько 100 штук. Інтенсивність його використання та визнання забезпечили можливість отримати почесний статус добре відомого знаку на підставі рішення Апеляційної палати Державної служби інтелектуальної власності від 26 грудня 2016 р.

Крім того, враховуючи особливості української мови, зокрема, те, що знак «Мс» українською мовою вимовляється саме як «Мак», ще одним рішенням Апеляційної палати Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08 квітня 2019 р. знак «Мак» було також визнано добре відомим знаком «McDonald’s» станом на 01 січня 2007 року.

Проведені соціологічні опитування споживачів товарів громадського харчування у даних справах показали, що найчастіше українські споживачі у повсякденному житті називають ресторани «McDonald’s» саме як «Мс» (Мак), що свідчить на користь значної відомості та визнання даних знаків у відповідних прошарках суспільства. Крім того, понад 98% опитаних споживачів однозначно асоціюють такі продукти харчування як «Біг Мак», «МакМафін», «МакТост», «МакФлурі», «МакСанді», «МакШейк», «МакПиріг», «Камамбер МакТост», «МакЧікен», «Чікен МакНагетс», «Фреш МакМафін», «Чікен Фреш МакМафін», «Біг Мак Меню», «Чікен МакНагетс Меню», «МакЧікен Меню» виключно з «McDonald's» як їхнім єдиним виробником.

Цілком зрозумілим та закономірним є те, що в Україні «McDonald's» також активно відстоює свої права на добре відомі знаки та утворену ними величезну сім'ю знаків від будь-яких порушень та посягань на них з боку третіх осіб. Лише протягом останніх декількох років «McDonald's» успішно припинив реєстрації та використання третіми особами на ринку громадського харчування таких схожих знаків як «McDAFI's», «МакСмак», «McBurger», «МакBeer», «Мак-Дак», «McApple Cider», «ДонМак», «McEnergy», «Дует Мак-Джем», «МакСир», «McSandwich», «Мак-Сєндвіч», «McSanches», «СМакДрайв», «Мак-Снек», «Мак-Авто», «Мак-Дар», «McDelivery» тощо.

Були спроби й анулювати добре відомий статус торговельної марки «Мс» в Україні - а саме визнати недійсним вищезазначене рішення Апеляційної палати. Однак, рішенням господарського суду м. Києва від 13 березня 2019 року, постановою Північного апеляційного господарського суду від 29 травня 2019 року та постановою Верховного Суду від 20 серпня 2019 року позовні вимоги, апеляційна та касаційна скарги місцевої компанії були повністю відхилені. Суди погодилися з рішенням Апеляційної палати про добре відомий статус знаку «Мс» в Україні та відповідність цього знаку «McDonald’s» всім передбаченим законом факторам добре відомого знаку.

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X