UkraineNow: справа не в лого

0 коментувати

Затверджений Кабінетом міністрів новий логотип країни UkraineNow викликав великий резонанс у професійному співтоваристві. Насправді, створення бренду країни, з точки зору бізнесу, має два ключові аспекти.

Перший - практичні кроки уряду щодо покращення інвестиційного клімату в країні. Другий - вибудовування українськими компаніями власної репутації, оскільки з рейтингів конкретних підприємств і галузей і формується рейтинг країни.

Якщо пам'ятаєте, майже рік тому американський мільярдер Ілон Маск, який створив SpaceX і Tesla, відповів відмовою на прохання прем'єр-міністра В. Гройсмана про впровадження в Україні проекту з відновлюваної енергії через високий рівень корупції та несприятливий інвестиційний клімат у країні. Цей інцидент, на мій погляд, є дуже яскравим і показує, що таке бренд країни і як він формується.

Оцінюючи репутацію країни на предмет можливостей інвестування, інвестори враховують кілька чинників. Серед них наступні: наскільки легко започаткувати бізнес, рівень фіскального і регуляторного тиску, під яким знаходиться бізнес, а також репутаційні ризики. Останній пункт, зокрема, відображає ставлення до корупції з боку компаній: чи готові вони вести бізнес чесно і прозоро, чи використовують підкуп чиновників і партнерів як допустиме правило ведення бізнесу.

Перші два пункти, скоріше, залежать від політичної волі уряду, а також від законів, які приймаються в парламенті, і пов'язані зі створенням сприятливого інвестиційного клімату. У цих напрямках спостерігається багато позитивних змін за останній час. Останній пункт знаходиться в прямій зоні відповідальності самих українських компаній, а це значить, що і вони несуть відповідальність за бренд країни як усередині, так і зовні - на міжнародному рівні.

В останньому рейтингу сприйняття корупції від Transparency International Україна зайняла 130-місце зі 180 країн. Так, Україна знаходиться сьогодні в непростій ситуації. Посилюються міграційні процеси на тлі випереджаючого скорочення народжуваності у порівнянні зі смертністю. Практично замороженим є один з основних виробничих і ресурсних регіонів України - Східний. Але це не може бути причиною того, щоб український бізнес закривав очі на практики корупції.

Згідно з дослідженням, проведеним Американською торговельною палатою в Україні, 81% опитаних представників бізнесу стикалися з корупцією в 2016 році. У 2017 році 68% респондентів поскаржилися на хабарництво у вищих органах влади. На зловживання службовим становищем - 68% опитаних. Число тих, хто назвав корупцію причиною відмови іноземних материнських компаній розвивати бізнес в Україні, зросло з 19% до 22%. На думку експертів Американської торговельної палати, через корупцію Україна втрачає близько 2% економічного зростання щороку. Це і є відповідь на питання, що таке бренд країни.

Які кроки назустріч один одному слід зробити українському бізнесу і органам державної влади, щоб сприяти зниженню корупції в країні? По-перше, бізнесу необхідно перестати боятися. За нашими спостереженнями, страх, що, якщо не дати хабар, то правоохоронні та регулятивні органи будуть тиснути, є однією з основних причин заохочення корупції серед бізнесу. Звичайно, важливим кроком для цього є повний перехід на практики "чистого" ведення бізнесу.

Одним з документів, який підписують сторони при укладенні міжнародних контрактів, є декларація про незастосування корупції. Як показують подальші перевірки з боку міжнародних компаній, представники українського бізнесу, підписавши це зобов'язання, досить рідко його дотримуються. Найчастіше вони або не вважають його обов'язковим, або не до кінця розуміють, які саме зобов'язання тепер у них виникли. Не є винятковими випадки, коли за результатами перевірок українські компанії, які не дотримуються принципів "чистого" ведення бізнесу або не приділяють цьому достатньої уваги, просто втрачають можливість взаємодіяти з міжнародними компаніями.

У випадках тиску з боку правоохоронних чи регуляторних органів компанія сьогодні може звернутися до нещодавно створеної Ради бізнес-омбудсмена для захисту своїх інтересів. Поява такої Ради стала справжнім "проривом" у відносинах бізнесу і органів державної влади.

Я вважаю, що з боку регулятивних і правоохоронних органів на адресу бізнесу потрібен чіткий меседж, що ведення бізнесу чесно і прозоро - це найнадійніший захист бізнесу. У реальності це могло б знайти відображення у скороченні кількості перевірок бізнесу, якщо раніше чесність бізнесу була підтверджена. З боку фінансових установ мова могла б іти про більш вигідні умови кредитування для такого корпоративного клієнта.

Ще одним необхідним кроком могло б стати запровадження на законодавчому рівні антикорупційних політик як обов'язкових, незалежно від розміру бізнесу, а також вимога до компаній проводити щорічну оцінку імплементації таких політик. В рамках таких політик компанії могли б взяти на себе зобов'язання не співпрацювати з партнерами, які своїми діями підтримують корупцію.

Такий підхід на сьогодні є загальносвітовою тенденцією: все більше країн крім транснаціонального антикорупційного законодавства приймає закони щодо запобігання корупції і на локальному рівні.

Звичайно, на першому етапі - при впровадженні антикорупційних практик компаніями - це буде непросто і може позначитися на прибутковості компаній. До цього необхідно бути готовими. Але у довгостроковій перспективі від цього виграє як бізнес, так і країна в цілому.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: