Україна без сміття – шість простих прийомів

0 коментувати
Зараз в Україні практично відсутня система переробки побутових відходів, через що щорічно втрачається вагомий ресурсний потенціал для переробної промисловості

В рамках Американської торговельної палати в Україні (Палата) діє Робоча група з питань поводження з відходами упаковки, одним з пріоритетів якої є просування імплементації в Україні найкращих світових практик у цій сфері. Я був запрошений на одне із засідань робочої групи як спікер, щоб поділитися європейським досвідом побудови ефективної системи поводження з відходами.

Як побудувати ефективну систему поводження з твердими побутовими відходами, щоб назавжди забути про звалищах? Намагаючись знайти відповідь на це запитання, Україна має перевагу перед Європейським Союзом. У Євросоюзу, коли він починав свій шлях до вільного від сміття довкілля, не було ні свого, ні чужого досвіду. Україна ж має можливість не повторювати чужі помилки і використовувати кілька простих прийомів, які дуже добре показали себе в ЄС.

Прийом перший – роздільне збирання твердих побутових відходів, повинно стати таким же звичним для населення, як правила особистої гігієни. Без елементарних правил гігієни – чистити зуби, мити руки тощо немає сенсу в системі охорони здоров'я. Так само і без роздільного збирання побутових відходів, більшу частину яких складає споживча упаковка, немає сенсу будувати ефективну систему поводження з твердими побутовими відходами. ЄС ставить собі амбітне завдання – збирати до 2030 року роздільно практично всі тверді побутові відходи і використовувати їх знову в економічному циклі.

Прийом другий – відповідальність виробника за свій товар повинна поширюватися не тільки на його якість і безпеку, але й на упаковку, в яку він упакований. Слід створити такі умови, щоб виробники та імпортери були зобов'язані забирати на переробку роздільно зібрану мешканцями упаковку. Для цього слід створювати організації розширеної відповідальності виробників – організації РВВ.

Саме організації РВВ, які субсидуються виробниками, повинні вирішувати проблему збирання відходів упаковки. Справа в тому, що споживча упаковка не викликає інтересу у ринку, оскільки її збирання у населення, сортування та доставка до місця переробки – дуже дорогий і неприбутковий процес. Тому, щоб налагодити збирання споживчої упаковки і її доставку на переробні підприємства, потрібні додаткові грошові ресурси. Сам на себе ринок збору споживчої упаковки не працює. Потрібні вкладення фінансів у цю справу, субсидування цього процесу.

Прийом третій – організації РВВ повинні бути приватними і працювати на ринкових умовах. В ЄС є лише дві країни – Угорщина і Хорватія – де створені державні організації, які збирають гроші від виробників і збираються щось організовувати. Вони недавно почали працювати і, важко сказати, чи закінчиться все це успіхом. Тому в Європейському Союзі домінуючою моделлю залишається організація розширеної відповідальності, яка не має відношення до держави, створена приватним бізнесом і фінансується не за рахунок податків, а за рахунок внесків виробників та імпортерів.

Прийом четвертий – слід зацікавити населення здійснювати роздільне збирання відходів упаковки, використовуючи 2 механізми. Один – фінансовий, другий – освітній. Суть фінансового механізму полягає в тому, що мешканці повинні розуміти, що за вивезення змішаних, нерозділених відходів, будуть платити, а за вивезення роздільно зібраних не будуть, оскільки заплатить організація РВВ. Але думаю, що один цей стимул не буде працювати. Слід апелювати до відповідальності і поширювати екологічні знання, як і знання про матеріали, з яких складається упаковка. Людина повинна чітко розбиратися у видах упаковки, щоб правильно сортувати побутові відходи. Всім комплексом комунікацій з населенням повинна займатися система РВВ.

Прийом п'ятий – важливо забезпечити участь усіх виробників і імпортерів в організаціях РВВ. Для бізнесу менш важливо, якою буде ціна за вирішення завдання роздільного збирання та переробки відходів упаковки. Головне, щоб всі були рівні і всі платили за своє членство в РВВ! Найгірша ситуація для бізнесу та, коли деякі платять, а деякі – ні. У цьому випадку той, хто не платить, отримує перевагу в конкуренції, а того, хто чесно платить, це дискримінує. Нерівні умови для конкуренції неприпустимі для бізнесу.

Серед членів Євросоюзу є країни, де працює єдина організація РВВ. У цьому випадку немає проблем з контролем учасників ринку. РВВ бачить, які продукти продаються в магазинах і легко може простежити, чи є виробник або імпортер учасником єдиної в країні РВВ або ж поводиться як фрірайдер. Але є також країни, де функціонує кілька організацій РВВ.

Організації РВВ конкурують одна з одною за клієнтів і не спілкуються між собою. Клієнт може говорити одному, що він клієнт іншого і в той же час може не бути в РВВ взагалі. У таких випадках потрібно, як показує практика, створювати зонтичну організацію – ще одного гравця на ринку послуг РВВ, яка буде координувати всі організації РВВ, особливо на ринках великих країн. Створення зонтичної організації для РВВ – це шостий прийом.

Не можна ставити завдання РВВ збирати 100% упаковки, сподіватися на швидкі рецепти. Як показує досвід ЄС, завжди знайдуться 10-15 відсотків людей, які ніколи не будуть збирати роздільно побутові відходи. Не випадково Євросоюз ставить собі завдання досягти в майбутньому рівня переробки упаковки у 85%, але ніяк не 100%. За 25 років зусиль, які докладаються в ЄС, Німеччина досягла рівня 63% переробки твердих побутових відходів.

Разом з тим, в деяких країнах, таких як Латвія, Румунія, Болгарія, переробка знаходиться на такому ж рівні, як і в Україні, тобто не дуже розвинена. Наприклад, Латвія отримає додаткові 5 років, щоб досягти рівня 85% переробки – для цієї країни як граничний рік визначено не 2030-й, як для інших країн, а 2035-й рік.
Отже, формула вільної від побутового сміття та звалищ країни виглядає так: Роздільне збирання побутових відходів «плюс» Розширена відповідальність виробника. Інше – нюанси.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: