Легалізація попиту, амністія і автоматизація урядування. Три складові боротьби з корупцією

10 жовтня 2019, 12:30

Боротьба з корупцією — це широка і складна задача, яка повинна охоплювати багато питань. Ось деякі з них

Легалізація попиту

Попит породжує пропозицію. Якщо задоволення попиту не легітимне, він запрацює через корупцію.

Отже, потрібно легалізувати де це можливо попит і ввести офіційні платежі на користь держави за ті послуги, які реалізуються незаконним шляхом.

Відео дня

Гарний приклад для цього — це придбання «крутих» номерів для автівок. За даними експерта О. Зелівянського в Україні приблизно 350 тис. таких номерів.

В середньому «гарний» номер коштує п’ять сотень доларів, не важко порахувати, що вартість такого «ринку» складає $175 млн. Звісно, що не кожний такий номер був придбаний за хабар, але навіть половина від цього складає приголомшливу суму.

Офіційний продаж державою вирішує цю проблему. Нещодавно МВС запустило таку послугу. Але номерний ресурс, хоч і великий, але все одно обмежений, при чому його запросто можно адміністративно стримувати, саме для того, щоб породжувати попит. МВС запропонувало фіксовані розцінки від 4 до 30 тис. гривень. Мінімальне розуміння економіки, хоч і тіньової, підказує, що коли ресурс обмежений, а попит більший, то при фіксованій ціні, все одно буде корупція.

Якщо попит більший за пропозицію і є ризик корупції, самий дієвий механізм — це аукціон. Я не думаю, що керівництву МВС щось заважало замість фіксованого тарифу запровадити змагальну систему придбання та переуступки, без черг, без поклонів у вікошко, а онлайн. Чомусь ми прийшли до необхідності Prozorro в держзакупівлях, при всіх існуючих його недоліках, то чому не робити це в інших сферах.

Резюме по цьому кроку. Є багато сфер, де потрібно легалізувати чесні правила гри за ринковими принципами — це самий дієвий підхід не боротись із корупцією, а помножити її на нуль.

Спокута вини і обнуління

Якщо ж вже торкнулися питання незаконно отриманих номерів, то ті номери, які вже видані мають бути обкладені податком, постійним чи разовим — це вже предмет дискусії. Всі розуміють, що майже всі вони видані незаконно, то давайте поставимо крапки над «і», автовласники мають спокутити свою провину в корумпуванні держави, сплативши податок. Не можна тикати пальцем на політиків і чиновників. В корупційній схемі завжди дві сторони, той хто бере и той хто дає.

Ті, хто незаконно отримали номер — сплатять податок на користь держави, якщо далі бажають ними користуватись, а ті громадяни, які отримали такий номер випадково (ну, буває ж таке) чи просто не бажають сплачувати податок, можуть прийти до реєстраційного центру МВС і змінити такий номер безкоштовно на новий випадково згенерований електронною системою.

Це справедлива і досить м’яка модель, та її потрібно застосувати до всіх подібних відносин, не тільки із номерами.

Так, наприклад, Мінінфраструктури розподіляє нібито із допомогою асоціації перевізників квоти на пасажирські перевезення за кордоном. Несправедливий механізм розподілу перемістився із кабінету чиновників до кабінету громадської організації, яка за чутками активно «співпрацює» із чиновниками. Але коли я намагався запропонувати простий онлайн механізм із відкритим змагальним принципом через аукціон, мені порадили туди не суватися. Гроші великі, а у мене життя і здоров’я одне.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Після того, як будуть легалізовані на змагальних принципах попит і пропозиція, потрібно обнулити системи. Адже ті, що вже отримали певні привілеї мають знову опинитись у рівному становищі.

Є різні механізми перезавантажити систему. Скасувати права і привілеї, ввести податок, наприклад разовий, або запропонувати амністію — надати право порушнику повернутись в правове поле із гарантією непритягнення його до відповідальності, при чому амністію можна застосувати одночасно із позбавленням привілеїв і податком.

Про це не перший раз говорять в Україні, і щодо податкової амністії можна знайти багато публікацій. Тому тут не будемо детально зупинятись. Головна ідея податкової амністії, всі хто заробив статки без належної сплати податків мають їх декларувати, сплатити певний відсоток. Після чого такі статки будуть вважатись легалізованими, і держава не буде мати питань в майбутньому. Але ті, хто не задекларують, як тій приказці: «хто не заховався, я не винуватий».

Подібний підхід не новий. В тому чи іншому вигляді його застосовували багато країн в різних історичних обставинах.

Автоматизація урядування

Держава в смартфоні - це прекрасна ідея, але якщо просто оцифрувати бюрократію, то ви отримаєте всі ті ж проблеми із державним управлінням, але в цифровому вигляді.

На дворі ХХI століття. Наведіть хоча б один розумний аргумент, чому для реєстрації, скажімо підприємства, навіть і онлайн, із тієї сторони має сидіти чиновник, який руками вводить дані?

Я три роки веду дослідження в Болонському університеті в Італії на подібні політико-правові теми. Я компетентно стверджую, ні в реєстрації підприємництва, ні в більшості інших адміністративних послугах не має приймати державний службовець жодної участі.

Автоматизація — це виключення корупції як явища, це нульовий адміністративний тиск, це вільна економіка

9 із 10 таких ітерацій автоматизується. Як наслідок, 90% бюджету вивільняється. Але годі із тим бюджетом, автоматизація — це виключення корупції як явища, це нульовий адміністративний тиск, це вільна економіка.

Потрібно зменшувати «ручне» управління в сферах, де є високий ступінь формалізації відносин. Можливість державних службовців впливати на результат процесу надання адміністративних послуг, проводити інспекцію і притягувати чи не притягувати до відповідальності це один із ключових механізмів корупції.

Це досить не просте питання, ніхто не обіцяє прості рішення. Звісно, далеко не все можна автоматизувати, принаймні на цьому етапі технологічного розвитку.

Але однозначно багато того, що можна було б зробити — не зроблено. Не хочеться тут писати, що ліквідацію всіляких законодавчих обмежень і заборон, чи зайву бюрократію — дерегуляція має бути зроблено першочергово. Тобто — якщо певна ліцензія чи отримання дозволу не витримує критики, як суспільно необхідного обмеження, це має бути скасовано. А от із того, що залишиться потрібно досить серйозно переосмислити.

Показати ще новини
Радіо NV
X