Уроки можливого закриття неба

0 коментувати
Минулого тижня стало відомо, що головний авіаційний орган Євросоюзу – EASA – надіслав Державіаслужбі проект бюлетеня, що рекомендує авіакомпаніям відмовитися від польотів в Дніпропетровську повітряну зону

У ній знаходяться відразу шість діючих українських аеропортів Дніпропетровськ, Запоріжжя, Харків, а також Суми, Полтава та Кривий Ріг. Правда в останні три регулярні рейси не виконуються.

Пропонований проект Conflict Zone Information Bulletin рекомендує європейським перевізникам утриматися від польотів до цього району, як в аеропорти, так і транзитом. Хоча бюлетень є рекомендаційним, у експертів не виникає сумнівів, що європейські авіакомпанії прислухаються і зупинять польоти. Крім того, він може спонукати відмовитися від польотів і інші іноземні авіакомпанії, зареєстровані не в ЄС. Оскільки невиконання такої рекомендації може підвищити вартість страховки для авіакомпанії, а також викликати проблеми з деякими лизингодавцями (якщо літаки взяті в лізинг).

Зараз з європейських компаній в регіон літають польський LOT до Харкова, грецький Ellin Air і Austrian airlines в Дніпро, а в Запоріжжя європейські авіакомпанії взагалі не літають.

Досить широко в Харкові і Запоріжжі представлені турецькі перевізники з рейсом на Стамбул (Turish airlines, Pegas airlines і Atlasjet global).

Тобто можна констатувати, що на жаль нині схід України і без заборони EASA мало цікавий авіакомпаніям з Євросоюзу. Звичайно заборона це дуже погано, і віона б'є насамперед по перспективах відкриття нових рейсів і не тільки європейських авіакомпаній. EASA – це дуже авторитетний орган до чиєї думки прислухаються не тільки європейські авіаперевізники, а й багато інших грандів індустрії. Зокрема можливо й турецькі оператори. А гіпотетичний вихід останніх завдав би значно більших збитків аеропорту Харків чи Запоріжжя.

Найголовніше, що ще раз підкреслює ситуація із запропонованим EASA бюлетенем щодо закриття неба в Дніпропетровській повітряній зоні – це тільки наявність вітчизняних авіакомпаній може гарантувати виконання рейсів за будь-якої політичної ситуації. У нинішній ситуації практично всі українські авіакомпанії, що літають в аеропорти, які потрапили під потенційну заборону, заявили, що безпека польотів для них найголовніше. Але зараз вони не бачать в позначеній зоні будь-яких загроз їй і будуть виконувати польоти незважаючи на можливий бюлетень EASA, якщо тільки українська Державіаслужба не видасть окрему заборону.

Основним перевізником пасажирів у зазначених аеропортах є українські авіакомпанії: на регулярних рейсах – МАУ, Роза Вітрів, Дніпроавіа і Мотор Січ, на чартерних крім них літають ще Азур ейр, Браво та Анда Ейр. І зовсім не тому що якісь іноземні авіакомпанію сюди не пускають – на жаль ці ринки дуже мало цікавлять зарубіжних (особливо європейських операторів).

Представників Харківського аеропорту можна зустріти практично на всіх великих європейських ярмарках із залучення авіакомпаній в аеропорти. Але слабка купівельна спроможність населення, мала економічна активність бізнесу і відносна близькість зони АТО перекреслюють всі їх старання. Європейські авіакомпанії вважають за краще для розвитку більш перспективні нові напрямки, що швидко окупаються.

У той же час, для українських авіакомпаній немає особливої можливості вибрати інший (не український) можливо більш перспективний ринок. Припустимо, возити англійців чи німців на іспанські курорти. Тому вітчизняним авіакомпаніям доводиться цінувати і розвивати те що у них є – український ринок.

Три міста мільйонники, з великою густонаселеною зоною охоплення (12-15 млн осіб – нехай за європейськими мірками і дуже бідних) – це занадто хороший ринок, щоб його просто так кинути. Запоріжжя для Мотор Січ і Дніпро для Дніпроавіа взагалі є домашніми ринками і місцями їх постійного базування.

У той же час закриття аеропортів і припинення авіаційного сполучення з регіоном – це колосальний удар, як по бізнесу в цілому, так і по інвестиційній привабливості регіонів. Не кожен інвестор поїде в регіон навіть за наявності відносно непоганих автомобільних доріг (проїхати ж в принципі можна) і "швидкого" залізничного сполучення (Інтерсіті). Одна справа летіти 1 годину Києва або 2-3 з Європи і зовсім інша їхати 7-9 годин автомобілем або навіть 4-5 поїздом в загальному вагоні.

Приклад країн, де постійна війна йде не перший рік: Афганістан, Ірак і Сирія – показує, що в момент ескалації конфлікту практично всі іноземні авіакомпанії вважають за краще закрити польоти і не ризикувати. Тільки наявність національної авіакомпанії рятує в такій ситуації країну від повної транспортної ізоляції. Повітряний транспорт в будь-якому випадку залишається більш безпечним ніж наземний, а також більш швидким і комфортним. При відсутності повітряного сполучення більшість мандрівників у такій ситуації вважатимуть за краще відмовитися від дороги.

Українських владі потрібно насамперед не бігати по світу благаючи вийти на ринок іноземні авіакомпанії, адже як показав досвід 2014-2015 років, при найменшому економічному чи політичному тупику вони першими йдуть з ринку, навіть якщо, як Wizzair "інвестували в свою дочірню структуру в Україні мільйони ". Міністерству інфраструктури України (МІУ) пора почути український бізнес – українські авіакомпанії, зокрема такі невеликі, як Браво, Анда, Мотор Січ або Азур ейр. Які створюють робочі місця в Україні і активно розвивають польоти зокрема з малих регіональних аеропортів.

Так, більшість малих українських авіакомпаній літає на старих літаках і можливо не може дати пасажиру такий сервіс і ціни, як умовний Ryanair, але в такому випадку завданням МІУ повинна бути допомога цим авіакомпаніям зокрема, можливо, в придбанні в лізинг нових повітряних суден. В ідеалі українського виробництва.

А що стосується потенційного бюлетеня EASA з рекомендацією європейським авіакомпаніям припинити польоти в Східну Україну, тут два варіанти: або європейські спецслужби отримали сигнал про можливу різку ескалацію конфлікту і наближення зони АТО до аеропортів Дніпра, Запоріжжя та Харкова (зараз до них більше 200 км від зони розмежування), або українські органи влади (насамперед МІУ і МЗС), м'яко кажучи, не допрацьовують.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: