Долар по 30, паливо — плюс 10%

10 липня 2020, 13:00

Чому девальвація гривні, яку підтримує президент, — страшний сон для паливного ринку

Володимир Зеленський днями дав зрозуміти, що незабаром курс долара виросте до 30 грн. У всякому разі так його зрозуміли бізнесмени, які, за словами глави держави, «розуміють ситуацію прекрасно». При цьому він послався на той факт, що навіть в держбюджеті на 2020 рік закладено «круглий» курс.

Відео дня

Вплив валютного курсу на економіку країни має комплексний характер, оскільки є експортно-орієнтованою галуззю (металургія, аграрний сектор) і імпорт-орієнтовані. Найбільшою статтею українського імпорту є енергоносії. Всупереч розповсюдженій думці, це не природний газ, а нафта і нафтопродукти. За підсумками першого півріччя 2020 року на імпорт припало 76% ринку автогазу, 64% ринку дизельного палива, 46% ринку бензину.

Кожна гривня в курсі долара додає собівартості нафтопродуктів близько 80 копійок на літр

Якими будуть наслідки ослаблення курсу гривні для стратегічно важливого ринку нафтопродуктів?

Тут все лінійно.

По-перше, імпорт превалює і ціни будуються на підставі імпортного паритету. Дорожчає імпорт, дорожчає і продукт внутрішнього виробництва (крім того, українські НПЗ на 50% завантажені імпортною нафтою).

По-друге, в собівартості літра моторного палива близько 85% припадає на валютну складову. Якщо ми говоримо про бензин, то в ціні на колонці близько 50% — це закупівельна вартість на кордоні, 35% — податки. Акциз встановлений в євро, а значить зросте пропорційно курсу. Порядку 15−20% — логістичні та експлуатаційні витрати плюс маржа АЗС.

Іншими словами, кожна гривня в курсі долара додає собівартості нафтопродуктів близько 80 копійок на літр. Якщо курс додасть 3 грн, відповідно бензин і дизпаливо подорожчають приблизно на 2,5 грн/л і чи в середньому на 10% до існуючого рівня. На ділі збільшення може виявитися ще більше, оскільки продовжує зростати світовий ринок нафти і нафтопродуктів.

З 21 квітня, коли в Європі був відзначений мінімум цін на нафту — $13,2 за барель — вона подорожчала до $43,5 або в три рази. Дизпаливо 27 квітня коштувало $159 за тонну, сьогодні — $373 (зростання в 2,3 разу). До останнього часу ціни стримувалися дешевими запасами нафтопродуктів, рясно закуплених гравцями ринку «на дні».

За моїми оцінками, на сьогодні в країні сформовані рекордні запаси дизельного палива (350−400 тис. т) і бензину (150−180 тис. т). Але запаси потроху вичерпуються, їм на зміну приходить дорожча закупівля. Недавній стрибок курсу в зв’язку з відставкою голови НБУ змусив багатьох на ринку неабияк понервувати, але ситуація вже повернулася у вихідну точку. Тепер же маємо таку заяву президента, яка прозвучала як керівництво до дії новому начальству НБУ і фінансовому блоку Кабміну.

Не знаю, чи в курсі Зеленський, але стрибок курсу вдарить по його центральному проэкту — програмы розвитку дорожньої інфраструктури Велике будівництво. Специфіка роботи підрядних організацій полягає в укладанні контрактів на постачання послуг і матеріалів під весь проект. Однією з вагомих позицій тут виступає дорожній бітум, обсяги споживання якого в першому півріччі поточного року зросли в півтора разу —до 320 тис. т. Підрядники вже провели тендери і зафіксували ціни. Якщо курс гривні «полетить» на 10%, постачальники просто не помістяться в фіксовані ціни. За словами великих бітумних трейдерів, у зв’язку зі зростанням цін на нафту, ціна на бітум вже підкралася до зафіксованих на тендерах рівнів, а подорожчання за рахунок курсу призведе або до дестабілізації поставок або до пропорційного перегляду цін, а це вже вдарить по економіці підрядників і їх здатності виконати проєкти. Зростання цін на бітум також очікується в зв’язку з браком поставок на піку дорожньо-будівельного сезону, що припадає на серпень-жовтень.

У собівартості літра моторного палива близько 85% припадає на валютну складову

І це тільки бітум, а скільки програм реалізується із закупівлі імпортної техніки і обладнання? При стабільних гривневих заробітках темпи цього розвитку можуть знизитися.

З іншого боку, в контексті дорожнього будівництва не можна не відзначити і той факт, що посилення курсу призведе до зростання гривневих надходжень від акцизів на нафтопродукти, які, як уже зазначалося, встановлені в євро. У свою чергу акцизи з нафтопродуктів цільовим чином йдуть в Дорожній фонд.

Ефект від девальвації гривні, безумовно, буде комплексний, але владі необхідно чітко розуміти, що зростання цін на паливо буде істотним. А це дасть імпульс подорожчання всього і вся по ланцюжку. Притому що, як правило, на «паливному» хайпі кожен піднімає ціни як може, включно з бабусею з насінням біля метро.

Ну, і чи варто кидатися в курсові крайності і трясти і без того слабку економіку лише тому, що хтось із якихось міркувань розраховував держбюджет керуючись 30 грн за долар? Того уряду вже і немає, а ситуація різко змінилася по всій планеті.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X