Чим цікава проблема єврономерів

1 коментувати

Процеси навколо "євроблях" важливі не тільки для ринку автомобілів, але й для розвитку ефективного демократичного управління в країні.

Якщо відсторонитися від страшних заторів у Києві й від питань про справедливість ухилення від податків, то кейс "євроблях" дуже цікавий тим, що в ньому яскраво проявляються інтереси різних груп населення.

Цікавий також розмір цих груп. У загальній сумі це всі ті, хто користується автомобільними дорогами в країні або проживає біля них, тобто майже все населення.

Проблематика досить очевидна – державне обмеження доступу до по-справжньому дешевих автомобілів у бідній країні, де значна частина споживачів заледве можуть дозволити собі купити автомобіль дорожче ніж €3-4 тис. Або взагалі не можуть купити машину.

Обмеження подвійне м регуляторна заборона на розмитнення автомобілів, які не відповідають вимогам Євро-5 (за фактом, всі ультра-дешеві автомобілі їм не відповідають), і загороджувальні акцизи на старі авто. Щоб був зрозумілий масштаб цифр – для автомобіля 2005 року випуску вартістю, скажімо, €4 тис., з об'ємом двигуна в 2 тис. см3 розмір акцизу становитиме €4,4 тис., тобто його ціна подвоїться. Для нового авто (вартістю, скажімо, €10 тис.) з аналогічним об'ємом двигуна, розмір акцизу становитиме €260, тобто практично не вплине на ціну. З урахуванням ПДВ та мита, ціна на імпортний автомобіль в Україні в принципі навряд чи може бути нижче €10 тис., що відсікає від доступу до авто значну частину громадян.

У той же час, обмеження може мати сенс з точки зору впливу на екологію і безпеку дорожнього руху. У мене на руках немає статистики, але очевидно, що старі автомобілі значно менш екологічні і небезпечніші в експлуатації, ніж нові. Очевидно, що тут присутні екстерналії – співгромадяни власників старих авто зазнають втрат у вигляді гіршої екологічної ситуації та нижчого рівня безпеки, – тобто є цілком легітимні підстави для державного регулювання.

При цьому, від наявності або відсутності цього регулювання значно виграють або програють з великим відривом різні групи населення. Людям, досить забезпеченим, щоб купувати авто від €10 тис. і вище, а також людям, які не можуть купити машину навіть за €3-4 тис., вигідна наявність регулювання і заборонних акцизів, тому що воно покращує їх середовище проживання без будь-яких втрат для них. Людям, які не можуть дозволити собі авто за €10 тис., але можуть купити їх за €3-4 тис., навпаки, вигідне скасування обмежень. Якщо для них наявність автомобіля важливіша за погіршення умов життя.

По суті, демократичне управління якраз і покликане знайти якийсь компроміс між цими групами інтересів і прийти до того чи іншого рішення. У цьому сенсі, як мені здається, процеси навколо "євроблях" важливі не тільки для ринку автомобілів, але й для розвитку ефективного демократичного управління в країні.

А на якому ви боці – за дешеві авто, або за кращу екологію і більшу безпеку на дорогах?

Текст колонки узятий в Facebook c дозволу автора. Оригінал тексту дивіться тут.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: