Чим цікава проблема єврономерів

1 коментувати

Процеси навколо "євроблях" важливі не тільки для ринку автомобілів, але й для розвитку ефективного демократичного управління в країні.

Якщо відсторонитися від страшних заторів у Києві й від питань про справедливість ухилення від податків, то кейс "євроблях" дуже цікавий тим, що в ньому яскраво проявляються інтереси різних груп населення.

Цікавий також розмір цих груп. У загальній сумі це всі ті, хто користується автомобільними дорогами в країні або проживає біля них, тобто майже все населення.

Проблематика досить очевидна – державне обмеження доступу до по-справжньому дешевих автомобілів у бідній країні, де значна частина споживачів заледве можуть дозволити собі купити автомобіль дорожче ніж €3-4 тис. Або взагалі не можуть купити машину.

Обмеження подвійне м регуляторна заборона на розмитнення автомобілів, які не відповідають вимогам Євро-5 (за фактом, всі ультра-дешеві автомобілі їм не відповідають), і загороджувальні акцизи на старі авто. Щоб був зрозумілий масштаб цифр – для автомобіля 2005 року випуску вартістю, скажімо, €4 тис., з об'ємом двигуна в 2 тис. см3 розмір акцизу становитиме €4,4 тис., тобто його ціна подвоїться. Для нового авто (вартістю, скажімо, €10 тис.) з аналогічним об'ємом двигуна, розмір акцизу становитиме €260, тобто практично не вплине на ціну. З урахуванням ПДВ та мита, ціна на імпортний автомобіль в Україні в принципі навряд чи може бути нижче €10 тис., що відсікає від доступу до авто значну частину громадян.

У той же час, обмеження може мати сенс з точки зору впливу на екологію і безпеку дорожнього руху. У мене на руках немає статистики, але очевидно, що старі автомобілі значно менш екологічні і небезпечніші в експлуатації, ніж нові. Очевидно, що тут присутні екстерналії – співгромадяни власників старих авто зазнають втрат у вигляді гіршої екологічної ситуації та нижчого рівня безпеки, – тобто є цілком легітимні підстави для державного регулювання.

При цьому, від наявності або відсутності цього регулювання значно виграють або програють з великим відривом різні групи населення. Людям, досить забезпеченим, щоб купувати авто від €10 тис. і вище, а також людям, які не можуть купити машину навіть за €3-4 тис., вигідна наявність регулювання і заборонних акцизів, тому що воно покращує їх середовище проживання без будь-яких втрат для них. Людям, які не можуть дозволити собі авто за €10 тис., але можуть купити їх за €3-4 тис., навпаки, вигідне скасування обмежень. Якщо для них наявність автомобіля важливіша за погіршення умов життя.

По суті, демократичне управління якраз і покликане знайти якийсь компроміс між цими групами інтересів і прийти до того чи іншого рішення. У цьому сенсі, як мені здається, процеси навколо "євроблях" важливі не тільки для ринку автомобілів, але й для розвитку ефективного демократичного управління в країні.

А на якому ви боці – за дешеві авто, або за кращу екологію і більшу безпеку на дорогах?

Текст колонки узятий в Facebook c дозволу автора. Оригінал тексту дивіться тут.

Передплатіть журнал НВ за спеціальною ціною

До кінця листопада дешевше на 110 грн.
Передплатіть журнал на 12 місяців усього за 559 грн.

Ваш промокод для сплати онлайн – 89790834

Передплатити журнал
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: