З шефа в кур'єри

16 травня 2021, 08:21

Близько 150 тисяч співробітників сфери громадського харчування України втратили роботу за час пандемії. Куди вони йдуть і чи повернуться назад?

Саша, досвід роботи шеф-кухарем 10 років, пішов працювати кур'єром.

Вова, досвід роботи офіціантом 3 роки, пішов працювати кур'єром.

Слава, досвід роботи барменом 5 років, пішов працювати кур'єром.

Відео дня

Всі ці написи виглядають, як епітафія. Люди-то живі, слава Богу, але їхні професії стали вмирати. Нескінченний ліфмодренаж ресторанного сектора через карантинні обмеження призвів до сумного підсумку: близько 150 тисяч співробітників сфери громадського харчування України втратили роботу.

Ресторани ж як працювали? То закривалися повністю, то працювали тільки на доставку, то знову відкривалися, і знову локдауни. Чи багато співробітників можуть витримати такі метання? Для роботи на доставку повний комплект співробітників просто не потрібен. Можна почекати місяць, навіть два без зарплати або з мінімальною зарплатою, але ж жити якось треба.

І тоді почався масовий вихід з ресторанної сфери в різні інші галузі. Кур'єрські служби — тільки одна з них, співробітники пішли в будівництво, в ритейл, у нерухомість. Хтось став займатися перекладами або приготуванням на дому, хтось став отримувати нову професію, і отримав. І ця, нова професія, раптом виявилася більш грошовою і менш важкою, ніж робота в ресторані. Практично чверть міських кур'єрів раніше працювали в ресторанному бізнесі: офіціанти, бармени, кухарі. Найчастіше це молоді люди, повні сил, які можуть долати великі відстані на своїх двох, на велосипеді, мопеді, зрідка автомобілі. Зміна в ресторані зазвичай триває 12 годин, це теж не кожен може витримати: багато годин на ногах, в гарячому цеху, або в залі ресторану принести-віднести. Тож школу витривалості ресторанний бізнес дав прекрасну.

Кур'єр також працює 9−12 годин на день, але більш вільний у своєму робочому графіку. Захотів — відключився від програми, не вийшов на роботу. Захотів — знову підключився. У ресторані це неможливо, прийшов на зміну — і працюй до кінця. За повну робочу зміну кур'єр може заробити 1 тисячу гривень, з чайовими — до 1 500. Хоча чайові дають менше половини клієнтів, вже такий у нас народ, але все одно в підсумку заробіток кур'єра часто більше заробітку кухаря або бармена. Ось так кур'єрські служби стали конкурувати з ресторанами за співробітників.

А тепер карантинні обмеження знімаються. Все, можна вже працювати, приходьте, чекаємо на вас — кажуть ресторатори. Але приходити практично нікому. Якщо компанія звільнила своїх співробітників під час локдауну, знайти нових стало проблемою. Ті, хто знайшов іншу роботу, в іншій сфері, вже не повернуться в ресторани, поки є загроза чергових локдаунів. Або взагалі не повернуться.

Зростання сфери доставки за останній рік помітно неозброєним оком. Хлопці з брендованими яскравими рюкзаками зустрічаються тепер на кожному кроці. Одного разу світлого весняного дня (пам'ятаю, був локдаун) в районі київської Бессарабки, я раптом виявила, що на відрізку вулиці тільки я і чотири кур'єри. З одного боку, це добре — у людей є робота, у ресторанів і магазинів є замовлення. І доставка — це так зручно і карантинно. Так приємно отримати свою посилочку з товаром або їжею, не виходячи з дому. Але хто вони, ці люди, що забезпечують іншим самоізоляцію і homing (перебування вдома)?

А ось тут стає сумно. Виявилося, що в кур'єрських службах тепер працює багато освічених людей, з хорошою або навіть престижною в минулому професією. Я звернула увагу, що загальний інтелектуальний рівень кур'єрів за рік виріс в рази. Правильна мова, приємна зовнішність, хороший одяг відрізняють кур'єрів «нової хвилі» — тих, хто вимушено став кур'єром через пандемію. Пілоти, турагенти, інженери, викладачі, і працівники багатостраждальної ресторанної сфери. А адже мінімум 2 роки потрібно, щоб стати звичайним кухарем, 5 років — щоб вирости до шеф-кухаря. Хороший бармен отримує професію не менше 3-х років. Про пілотів навіть не буду говорити. А щоб стати кур'єром, не потрібно мати освіти або професії, потрібні тільки ноги. Але ці «ноги» оплачуються часто краще, ніж більш кваліфікована праця, і у ніг є робота навіть під час локдауну.

Тому з шефа в кур'єри — легко. А от назад?

Показати ще новини
Радіо НВ
X