Так що це за антикоронавірусний фонд і на що йдуть з нього гроші?
Вже багато місяців ми живемо з особливістю державних фінансів під назвою «Фонд боротьби з гострим респіраторним захворюванням COVID-19, викликаним коронавірусом SARS-CoV-2, і його наслідками» (коротко — «антикоронавірусний фонд»). Що це?
На жаль, досі на цю тему спостерігається маса умисної і ненавмисної плутанини, що навело на думку зібрати воєдино якийсь глосарій для усунення непорозумінь.
Факти і тільки факти, уникаючи за можливості оцінок та інших суджень.
I. Термінологія. Часто цей фонд називають спеціальним, що сильно додає плутанини. Річ у тому, що Державний бюджет складається з двох фондів — загального і спеціального.
Загальний фонд становить основну масу бюджету: туди надходять всі ключові податки, звідти йде більшість витрат. По суті, це величезний «котел»: надходження щодня підмішуються у величезну масу, з якої фінансується широке коло витрат.
Спеціальний фонд бюджету — це вже радше не «котел», а «госпрозрахункова котельня»: для нього визначається чіткий перелік надходжень, з яких фінансується певний перелік витрат. Всі доходи і витрати бюджету від початку чітко розписані між загальним і спеціальним фондом, третього не дано.
Так ось, антикоронавірусний фонд проходить за загальною частиною витрат бюджету, а не спеціальною. Це означає, що він фінансується не за рахунок якихось конкретних доходів. Можна з однаковим ступенем істинності стверджувати, що він фінансується і за рахунок податку на прибуток підприємств, і за рахунок податку на доходи фізичних осіб, і за рахунок ПДВ на імпорт товарів. Хоча буквально днями до антикоронавірусного фонду додався і доважок на 8,9 млрд грн., що проходить за спеціальним фондом, але про це трохи пізніше.
II. Хронологія. У березні в Україну прийшли коронакриза і локдаун. Стало ясно, що Держбюджет (який і так був нереалістичний, але це вже інша, призабута історія) потрібно переписувати з урахуванням перспективи випадання доходів і нових вимушених витрат, причому перспективи на той момент досить непередбачуваної (згадаймо хоча б офіційний прогноз середньорічного курсу 29,5 грн за долар).
Спершу було запропоновано сформувати в загальному фонді бюджету «стабілізаційний фонд» у розмірі 124 млрд грн. Тоді багато кого насторожило, що близько 10% видатків загального фонду буде розподілятися в ручному режимі, і згодом правки до бюджету були відкалібровані. В результаті і був затверджений «антикоронавірусний фонд» у складі загального фонду Держбюджету в обсязі 65 млрд грн.
На той момент про дорожнє будівництво як напрям використання коштів цього фонду взагалі не йшлося. Досить подивитися офіційні заяви тих часів, а також Статтю 28 Закону про Держбюджет-2020, де розписана напрями витрачання коштів антикоронавірусного фонду в чинному на той момент формулюванні. Замітка на полях: у той час виплата грошей від Газпрому вже відбулася, і її врахували в дохідній частини Держбюджету.

У другій половині травня (коли локдаун знімався, а багатьом стало зрозуміло, що збиток на цей момент зовсім руйнівний — «другої Ломбардії» точно не сталося) до парламенту подано короткий законопроєкт 3509, яким, власне, і вносилися зміни до Статті 28, у частині додавання будівництва, ремонту і реконструкції автомобільних доріг до напрямів використання антикоронавірусного фонду. Як ми вже знаємо, згодом цей додатковий напрям використання коштів став основним.
У цьому місяці (листопаді) до фонду додали ще 8,9 млрд грн (цього разу вони проводяться через спеціальний фонд), які будуть профінансовані за рахунок конкретної операції, пов'язаної із взаємозаліком Нафтогазу й Укрнафти. Саме на цих додаткових коштах і базуються недавні пропозиції щодо додаткової підтримки підприємців і працівників під час локдауну.
ІІІ. Механіка. Вище ми вже з'ясували, що досі антикоронавірусний фонд повністю належав до загального, а не спеціального фонду Держбюджету. Також важливо розуміти, що ця стаття в бюджеті є технічною: фактичні витрати за нею нульові, а фонд просто розподіляється рішеннями уряду за різними вже існуючими видатковими статтями бюджету (як це показано стрілками на графіку нижче). У зв'язку з цим, наприклад, вже спостерігається перевиконання річного плану видатків за напрямом «Е кономіческіх діяльність» (Куди входять витрати на дорожнє будівництво).

Відповідно, механізм такий: спершу уряд ухвалює рішення про розподіл коштів антикоронавірусного фонду, а потім вже відбувається їх фактичне витрачання.
Навколо цього відбувається шалена плутанина в інформаційних повідомленнях: адже ще влітку уряд розподілив усі 66 млрд грн антикоронавірусного фонду (багато хто встиг неодноразово повідомити «фонд повністю витрачений»), проте досі касово витрачено лише 41 млрд грн. Як показав недавній досвід, розподіл коштів можна «переграти». Наприклад, у листопаді 0,9 млрд грн були зняті з дорожнього будівництва і спрямовані на забезпечення лікарень киснем.