Чому треба скасувати ямковий ремонт

0 коментувати

Укравтодор має намір відмовитись від практики "латання" ям.

Для доріг державного і міжнародного значення набагато більш прийнятним є середній та капітальний ремонт, який зможе забезпечити не просто проїзд головними трасами, а комфортне і безпечне пересування між містами України.

У багатьох країнах дорожні служби час від часу вдаються до ямкового ремонту. Його специфічні ознаки можна побачити всюди - від США до Західної Європи і навіть Японії. Але саме в Україні ямковий ремонт до останнього часу залишався чи не єдиним широко використовуваним способом реабілітації дорожнього полотна.

Насправді, головна мета практики латання ям - це зробити зруйноване полотно прийнятним для проїзду, поки дорожники не зможуть провести повноцінного середнього або капітального ремонту. Справа в тому, що латання ям - це міра тимчасового впливу. А її застосування в якості головного і основного виду ремонту полотна, по суті, можна сміливо називати "українським ноу-хау".

Багато автомобілістів дивуються, яким чином дорога, яку полагодили тільки минулої весни, встигає прийти в непридатність вже до літа-осені наступного року. Однак такий термін служби ямкового ремонту - цілком адекватні показники. Як мінімум, тому що латки не можуть триматися стільки ж, скільки і полотно хорошої якості, яке було покладено заново. Також на ямковий ремонт досить важко домогтися гарантій - при обмеженому бюджеті, сьогодні підрядники роблять 1м2 полотна за суму близько 280-350 гривень. Гарантія - це такий самий товар, а її економічна сутність, фактично, відбивається в якості фінального продукту. І тут вже цілком очевидно, що мало хто з підрядників погодиться давати гарантію в 3-5-10 років на латки дорожнього полотна, які напевно не проживуть цей термін.

Сюди ж варто додати низьку якість утримання полотна. В Україні майже відсутня практика зимового утримання дороги, коли асфальт найбільш схильний до руйнування через переходи температури через 0 градусів. В таких умовах навіть нова дорога може розвалитися набагато раніше свого гарантійного терміну в 5 років. Більш того, в практиці інших держави гарантія не дається безумовно, а її обов'язковою складовою з боку замовника робіт є також належний догляд за полотном.

Ось чому сьогодні у Укравтодору є чітке розуміння необхідності переходу від латання ям до повноцінного ремонту полотна. По-перше, цьому сприяє децентралізація галузі - сьогодні Укравтодор відповідає за майже 47 тисяч кілометрів трас національного значення. При цьому він акумулює значну частину коштів Дорожнього фонду, використовує кредити від Міжнародних фінансових організацій, таких як Міжнародний банк реконструкції та розвитку, Європейський банк реконструкції і розвитку і Європейський інвестиційний банк.

І якщо в 2014 році було відремонтовано 102 кілометри доріг, то в 2017 році це вже 2100 кілометрів полотна. Звичайно, навіть такі цифри - крапля в морі щодо загального обсягу робіт, які необхідні для того, щоб хоча б за 5-7 років добитись відновлення дорожнього господарств України. Але останні три роки ми спостерігаємо збільшення протяжності відремонтованих доріг щодо попереднього періоду, фактично, в три рази щороку. Це є гарною динамікою, що демонструє ефективність вибраного курсу.

З іншого боку, органи влади на місцях, які отримали в своє розпорядження майже 123 тисячі кілометрів доріг, можуть не всі захотіти відмовлятися від практики ямкового ремонту. Але такий кейс також буде корисним для України - він дасть можливість чітко простежити різницю між дорогами, які "латають", і які ремонтують по-справжньому. Значить, можна буде побачити, яка з систем більше підходить для України. Хоча навіть сьогодні результат цієї "суперечки" неважко передбачити.

Відмовляючись від ямкового ремонту на користь середнього і капітального, ми отримуємо інструмент для реального відновлення дорожньої галузі. На середні та капітальні ремонти підрядники будуть давати гарантію не менше 5 років. А якщо дорога все-таки почне розвалюватися раніше, то це буде головним болем того, хто її неякісно побудував. Адже саме йому доведеться займатися виправленням допущених помилок, фінансуючи роботи із власної кишені.

Далі - перехід від ямкового ремонту призведе і до зростання якості утримання доріг. Наприклад, в Україні добре зарекомендували себе контракти OPRC, в рамках яких підрядник не тільки повністю займається відновленням полотна, але і надалі утримує його протягом певного часу. При гарантійному терміні в 5 років, але в разі хорошого рівня утримання і відсутності перевантажених фур, дорога здатна служити 10-12 років. Таким чином, окупаються не лише витрати на утримання, але також значно збільшується економічна ефективність будівництва.

Все це разом веде до формування абсолютно іншої системи дорожнього господарства України. По мірі того, як буде поліпшуватися якість полотна, багато фірм зможуть відчути зниження частки логістичного компонента у фінальній вартості своєї продукції. Також хороші дороги - це величезний імпульс для внутрішнього і міжнародного туризму. Наприклад, у подорожах європейці дуже люблять орендувати автомобілі і об'їжджати відразу кілька місць. А тому цілком ймовірно, що вже через кілька років застосування нового підходу до утримання доріг в Україні road trips стануть не просто можливими, але і дуже популярними, як серед українців, так і серед наших іноземних гостей.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: