Криза й оренда. Чому власникам приміщень доведеться піти на поступки
Як роздрібні мережі проводять переговори про зниження орендних ставок
Українські ритейлери зіткнулися з новими викликами. Більше місяця тому в Україні було введено карантин через появу нового китайського коронавірусу COVID-2019. Продажі впали буквально на другий день після того, як уряд оголосив про обмеження для українців. Споживачі стали економити і менше купувати товарів і послуг, що природно в цій ситуації. Дійсно, санітайзерів стали купувати значно більше, але їх частка в загальному обігу мережі незначна. Вони ніяк не можуть вплинути на загальні продажі.
Проблема, з якою зіткнувся роздріб, не лише в коронавірусі та карантині. Обмеження почнуть поступово скасовувати і бізнес буде поступово відновлюватися. Цей період можна було б перечекати. Проблема в іншому — Україна стоїть на порозі нової економічної кризи, яка поки не відчувається. Думаю, серйозно почнемо відчувати в кінці літа і восени. До нових викликів готуємося вже зараз. Що робити в поточній ситуації? Важливо переглянути всі статті витрат і співвіднести їх із доходами.
Перше, що необхідно оптимізувати — це орендна плата, тому що це найвагоміша стаття в структурі витрат нашого бізнесу. Після початку карантину лінія магазинів Єва закрила лише близько 20 магазинів, які перебували в складі торгових центрів. Всього мережа нараховує більше 1 тис. магазинів. Всі інші наші торгові точки розташовані на стріт-ритейлі або в діючих торгових центрах. Вони працюють, але єдиних вимог у влади до них немає. Наприклад, у деяких регіонах магазинам забороняють торгувати підгузниками, оскільки вони, нібито, не вважаються товарами першої необхідності. Все це призводить до втрат, і ми змушені звертатися до власників приміщень з проханням знизити орендні ставки. Складно сказати, наскільки. Розмір знижки відрізняється в кожному конкретному випадку і залежить від втрат, які несе той чи інший магазин.
Відразу скажу, що це дуже складний процес. Як правило, власники приміщень спочатку завжди відмовляються надавати знижки, але потім все ж готові йти на переговори. Ми чесно визнаємо, що йдеться про підтримку бізнесу, а не про бажання більше заробляти в складні часи.
Але, на жаль, це розуміють не всі. На сьогоднішній день приблизно 10 власникам приміщень ми направили листи про розірвання договорів оренди. Тому що вважаємо безперспективним входити в кризу з партнерами, які не готові домовлятися. У цій непростій ситуації ми є партнерами, і кожен зацікавлений, щоб бізнес іншого вижив. Якщо компанія зможе пережити кризу, то після її завершення вона зможе платити більше. В цьому і полягає стратегія win-win. Ми не здаємося. І зараз займаємося пошуком альтернативних майданчиків у цих же локаціях. Я думаю, що проблем з приміщеннями не буде. У найближчий рік в Україні, найімовірніше, буде спостерігатися ринок орендаря.
Крім переговорів про зниження орендної плати є й інші заходи, яких можна вживати в кризу. Модель нашої компанії така, що на наших складах вже є запас обладнання та будівельних матеріалів для того, щоб два місяці відкривати нові магазини. За ці два місяці ми переглянемо наш план з розвитку, можливо, його доведеться відкоригувати в бік зменшення.
Але повністю відмовлятися від інвестицій і розвитку — не варто. У кожної компанії є проекти, які небажано зупиняти. Наприклад, для нашої мережі ключовими є інвестиції в e-commerce, логістику й IT-продукти, тому ми маємо намір і далі в них інвестувати кошти в повному обсязі.
Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.