Час конспірологів і панікерів. Як не наступити на граблі економічної кризи
У часи кризи люди проходять певні етапи і на кожному роблять помилки. Ми вже наробили їх на першому етапі. Що буде далі і як пом’якшити удар?
Україна пройшла декілька економічних криз. Кожного разу здавалося, що гірше вже бути не може і було гірше. Кожного разу ми виходили з кризи сильнішими, через рік жартували, що нас вже нічим не здивувати.
Разом з тим, в 2020 ми вже встигли наступити на пару традиційних кризових граблів. З великою долею ймовірності, можем наступити й на решту.
Час конспірологів та панікерів
Перша стадія, яку проходить суспільство під час шокового настання кризи — заперечення. Люди тільки звикли до стабільності і тут знову криза, яка настає після тривалого росту.
Більшість ігнорує загрозу (минеться) та шукає альтернативні пояснення того, що відбувається. Це створює живильне середовище для сотень конспірологічних теорій. Всі вони направлені в незмінне роками русло — загрози немає, це чергові ігри сильних світу цього. Масони, Ротшильди, американці, Китай та ще десятки особистостей та організацій звинувачують в ситуації, що склалася.
Здається, що хтось контролює ситуацію, а сама проблема штучна. Люди, перебуваючи в такому тумані, втрачають дорогоцінний час на перегрупування в новій реальності. В поточній кризі, ця безпечність ще й робить їх розповсюджувачами коронавірусу. Більшість з них ігнорує чи поверхнево дотримується правил гігієни та карантину.
Поряд з тими хто все заперечує, є значна частина суспільства, яка навпаки — найменшу загрозу сприймає як кінець світу й ширить паніку. Це рай для спекулянтів та інформаційних вірусмейкерів. Перші наживаються на дефіциті товарів та долара. Другі моделюють інформаційне поле під свої потреби, створюючи нові вектори фейків, які безкоштовно й масово розносять панікуючі люди.
Ігнорування та паніка захоплюють більшість. Кожен з них не чує аргументів третіх — тих, хто бачить реалістичну картину і намагається достукатися.
Це дуже емоційний момент в суспільстві, яке переважно втратило інформаційний імунітет. Йому протиставити щось неможливо або дуже складно. Проте, важливо самому не піддатися впливу конспірологів та панікерів. Тут дієві базові правила інформаційної гігієни — фільтр джерел інформації та перевірка всіх емоційних заяв, новин.
Шокуючий контакт з реальністю
Наступна стадія починається тоді, коли загроза нанесла свій руйнівний вплив для більшості. В поточній кризі удар буде відразу у дві дуже чуттєві зони — фінанси та здоров’я. Інфляція, ріст курсу долара, закриття малих бізнесів, звільнення працівників, масові захворювання на коронавірус, постійний психологічний пресинг статистикою померлих, ситуація повної невизначеності. Це лише основні фактори з якими доведеться зіштовхнутися кожному. І тим хто ігнорував, і тим хто панікував, і тим хто намагався достукатись аргументами.

Особливо болючим контакт з реальністю буде для перших. Проте вони ніяк не побачать тут своєї вини й з запалом почнуть шукати винного. Ним відразу буде призначений уряд, президент, експерти — будь-хто, тільки не ті, хто ще кілька тижнів тому нівелювали проблему та найменші правила щодо зменшення її наслідків. Це створить живильне середовище для купи інформаційних вірусів, які будуть розкачувати ситуацію в країні, вирішуючи точкові задачі вірусмейкерів.
Це найбільш складний етап для бізнесу. Тут мінімізуються всі споживчі настрої, люди починають жорстко економити. Це загрозливий етап для державності - ми вразливі, дезорієнтовані і цим легко скористатися зовнішньому агресору.
Як ми пройдемо цей етап залежить від:
- політики держави;
- позиції великого бізнесу, бо де-факто йому багато в чому прийдеться дублювати функції держави;
- комунікаційників — роль медіа та блогерів значуща. Від того яку сторону вони займуть, журналіських стандартів чи годинного хайпу, багато в чому залежить конфігурація суспільних настроїв.
Пошук магічних таблеток
Зараз при владі одна з найменш досвідчених команд за весь час незалежності. На її долю вже випало чимало викликів. Те як вона їх пройшла, не додає оптимізму перед однією з найбільших криз сучасності. В кращому випадку, ми потрапимо в затяжну кризу без дефолту.
Люди в черговий раз не знайдуть точки опори в державі й масово почнуть купувати її у продавців магічних таблеток. Це їх золотий час. Вони будуть з’являтися в різних сферах. Особливо у найбільш болючих для поточної кризи — фінансовій та медичній.
Піраміди, ломбарди, швидкі кредити змішаються зі знахарями, провидцями, мазями від коронавірусу та сотнями інших креативних форм. У всіх них буде одна основа — продати повітря надії наляканим людям. Вони вишикуються в чергу й понесуть шахраям останні гроші. В ситуації складних проблем та повної невизначеності, люди без інформаційного імунітету вірять в легкі варіанти вирішення складних проблем. Ігноруючи правильні, довготривалі, незручні.
В короткостроковій перспективі, на жаль, інформаційний імунітет не відновити. Все що можна зробити — збільшити гучність меседжів щодо дискредитації шахраїв. Щоб з кожної праски не рекламували їх, а викривали. Тут прийнятні найбільш жорсткі міри — від заборони такого промо на державному рівні до введення відчутної особистої відповідальності. Звісно, за умови, що все це буде діяти, а не вирішуватися через Баришівський суд. Паралельно треба системно комунікувати та навчати інформаційній гігієні та говорити про комплексний інформаційний імунітет.
Зневіра у всьому та віддушини
На цій стадії наступає кінцеве розчарування у всьому. І в тому що хтось допоможе, і в магічних таблетках. Людина остаточно розуміє, що вона сам на сам залишилася з кризою. Остання в той час уже вирує на повну. Всі все оптимізували, проте ще не змогли ефективно перезапустится в нових реаліях.
Це новий рай для інформаційних вірусмейкерів від політики. Популізм — це магічна таблетка цього часу. Такі необхідні складні економічні рішення розбиваються об його стіни. Концентрація інформаційних війн за перерозподіл влади досягає шаленого рівня. Це ще більше послаблює державу.
Люди ж шукають віддушини в тому, що їм ще доступне. Серіали, смішний контент, солодке. Це формує «лінивий» електорат, який не хоче думати, а хоче, щоб хтось все вирішив за них. Він втомився, він хоче на ручки. Тут найбільший ризик втратити державність чи прокинутися в диктатурі. Мінімальний спротив мас та максимальна готовність все прийняти, аби все це нарешті скінчилося.
На цьому етапі, ключові важелі впливу у влади та народу. Дві сторони сили. Якщо перша покаже себе ефективним та сильним гравцем, народ не повстане. Ні - будуть створені умови для нової революції.
Далі настає просвітлення і раціоналізм. Проте змінити суттєво щось вже неможливо. З хорошого — всі розуміють нову реальність й починають в ній функціонувати.
Ми вже наступили на перші граблі одночасно нівелюючи проблему та панікуючи. З великою долею ймовірності, ми не тільки не оминемо решту пасток, але й створимо нові.
Це додатковий аргумент для мобілізації проактивної й думаючої частини суспільства. Саме інформація зараз ключовий чинник зміни мислення та поведінки нас і нашого оточення.
Що може зробити кожен? Візьміть шефство над своїми рідними поважно віку. Вони особливо піддаються маніпуляціям в умовах відсутнього інформаційного імунітету.
1. Знайдіть час і дайте відповідь на питання, що накопичилися. Не відмахуючись, не узагальнюючи. Аргументуючи і наводячи факти.
2. Поясніть чому важлива інформаційна гігієна і до чого призводить її відсутність.
3. Подивіться що дивиться, читає і слухає людина.
4. Поясніть чиє це ЗМІ і чому це погано чи добре. Сформуйте персональний стоп-лист і шорт-лист ЗМІ.
5. Домовтеся регулярно обговорювати питання, що виникають навколо інформаційних тем.