Як вивести Україну з кризи
Терпіти не можу критиканства. Критикуєш, з чимось не згоден — пропонуй альтернативу. І у мене вона є
Одразу хочу обмовитися, що моїм улюбленим предметом у школі, крім історії, було суспільствознавство з основами філософії. І мені вклали в голову, що в устрої суспільства є базис і є надбудова. Економіка і політика, відповідно. Що це означає? У спрощеному вигляді: якщо з базисом e державі, все дуже погано, то суспільство починає посилено займатися надбудовою і або, у кращому разі, обирає собі ліворадикальних популістів, або, в гіршому — праворадикальних диктаторів. Тому базис — передусім.
Панічні настрої популістів, які перебувають у владі в більшості країн, призвели до абсолютно непродуманих і панічних же дій. Наприклад, загальний карантин. Чиста політика, про базис буття суспільства ніхто і не подумав. Україна, як завжди, обирає найгірше з іноземного досвіду — як маленька дитина тягне в рот брудні іграшки з дворової пісочниці замість дитячого харчування зі стерильної баночки.
З ситуацією закінчив. Тепер найважливіше й одвічне питання: що робити?
Пропоную. Необхідні дії розбив би на три блоки: А — медичний. В — економічний. С — управлінський.
Блок А
1. Необхідно припинити панікувати, випити помірну дозу валеріани, добре подумати і скасувати загальний карантин в Україні.
2. Назавжди забути про зупинення підприємств, транспорту, комунікацій між населеними пунктами.
3. Ввести обов’язковий карантин для осіб, старших 65 років, з ізоляцією за місцем проживання строком на два місяці. З можливим продовженням у залежності від епідемічної ситуації.
4. Відповідно до пропозицій Авакова, на два місяці профінансувати карантин літніх людей у розмірі 2−3 тисяч гривень на людину. Скасувати на ці два місяці комунальні платежі для людей, які перебувають на карантині.
5. Контроль за дотриманням карантину покласти на МВС. Ввести драконівські штрафи за порушення у вигляді позбавлення допомоги з карантину, відсотку від пенсії і подвійного тарифу на комуналку. Всі ці заходи провести окремим законом про тимчасові карантинні заходи.
6. Допомогу грошима не видавати. Тільки у вигляді продуктових і лікарських наборів. Відповідальним призначити Міністерство соціальної політики, закупівлі проводити у прискореному режимі за безтендерною процедурою, в разі необхідності терміново проголосувати за відповідні зміни в законодавстві на тимчасовій основі.
7. Для забезпечення догляду за людьми на карантині залучити благодійні фонди та волонтерів.
Всі перераховані вище заходи мають бути профінансовані за рахунок секвестру бюджету з обов’язковим переглядом держзакупівель матеріальних цінностей і будівельних робіт. А також за рахунок безповоротної фіндопомоги МВФ. Повинно вистачити, але потрібно рахувати.
8. У терміновому порядку МОЗ повинен почати закупівлі в українських виробників засобів індивідуального захисту для лікарів і населення, медичного обладнання, зокрема (але не тільки) апарати ШВЛ і тести для визначення вірусних захворювань.

9. Запустити масові ремонтні роботи у всіх лікарнях і поліклініках. Замовник — МОЗ. Пріоритет — відділення інтенсивної терапії та інфекційні.
10. Дозволити приватним клінікам роботу з інфекційними захворюваннями під суворим контролем МОЗ.
11. Почати процес відродження Санітарно-епідеміологічної служби.
12. Провести аналіз і визначити наявність доступних фахівців, які мають медичну освіту з розбивкою за: профілем, віком, зайнятістю та місцем проживання.
13. Відродити держзамовлення на навчання на медичних спеціальностях.
14. Переглянути в бік кардинального збільшення зарплати медичного персоналу і викладацького складу профільних навчальних закладів.
Фінансування пунктів 8 і 9 (закупівлі в українських виробників і ремонти медичних закладів) — зробити за рахунок пов’язаної емісії. Метод: МОЗ здійснює закупівлю товарів і послуг за рахунок позик, наданих державними банками, з амортизацією кредитів від 10 до 20 років з бюджетів майбутніх періодів. Держбанки випускають власні бонди, які викуповує НБУ за рахунок емісійних коштів. Обов’язковою є оплата на українського виробника і постачальника з іноземним валютним контентом не більше 20−25%.
Для контролю створюється тимчасова група, яка має у своєму складі представників податкової та митної служб, НБУ і ДБР.
У разі дотримання вищезгаданого вдасться профінансувати якісну і термінову зміну української медицини, уникнути інфляційного шоку, значно підтримати вітчизняного виробника, створити нові робочі місця, збільшити податкові надходження до бюджету, провести імпортозаміщення і зменшити залежність від різних друзів за кордоном.
Пункти з 11 по 14 необхідно фінансувати за рахунок перегляду бюджету і безповоротної допомоги МВФ, яку буде надано для боротьби з коронавірусом. Цього року, а в наступних — ці витрати необхідно закладати в бюджет, провівши повну ревізію самого принципу бюджетоутворення в Україні.
На думку Дональда Трампа, більше людей можна втратити не через грип, а якщо США опиняться у великій рецесії або депресії: «Лікування проблеми не має бути гіршим за саму проблему. Можна зруйнувати країну таким чином, припиняючи роботу в ній». Президент Франції Еммануель Макрон заявив: «Неможливо жити — навіть у самоізоляції — і лікувати людей, якщо ми не продовжимо економічну діяльність, яка просто дозволяє нам жити в цій країні».
Отже, блок В. Економічний
1. Пропоную припинити брехати самим собі і визнати, що ми належимо до найбідніших країн світу — таких, як, наприклад, у нашому регіоні Молдова. У п’ятницю МВФ опублікував заклик до відтермінування виплат для таких країн.
Нам потрібно терміново сформувати групу кваліфікованих парламентерів і консультантів, що мають практичний досвід з організації реструктуризації та списання боргів держав і великих корпорацій.
Зараз є абсолютно реальний шанс для виправлення і поліпшення балансу країни. У всього світу тотальний форс-мажор, і в вищеописаних діях немає нічого надординарного. Але ніякого дефолту! Тільки жорсткі і вмілі переговори, Україна повинна збільшувати, а не втрачати залишки інвестиційної привабливості.
2. Пропоную нарешті вивчити основи макроекономіки і перестати лякатися слів «пов'язана емісія».
Я вже описував механізм з фінансування якісно-кількісних змін в українській медицині шляхом проведення, саме цієї, страшної пов’язаної емісії. Використовуючи інструменти квазіцінних паперів держбанків, назвемо їх «коронобондами», що викуповує НБУ за емітовану гривню і з подальшим кредитуванням з боку цих самих держбанків профільного міністерства з тривалою амортизацією кредитів з майбутніх бюджетних асигнувань.
Подібний механізм вважаю за необхідне поширити на інші галузі. А саме:
а) У терміновому порядку запустити і профінансувати реконструкцію старих і будівництво нових об'єктів інфраструктури — доріг, мостів, ліній електропередач і залізничних шляхів.
б) Профінансувати будівництво нових вантажних і пасажирських вагонів. І локомотивів.
в) Відкрити пріоритетне і пільгове фінансування держбанками нових проектів у галузі видобування корисних копалин. Пріоритети: газ, нафта, руди дорогоцінних, кольорових і чорних металів, уран.
г) Забезпечити кредитування Енергоатому для реконструкції наявних реакторів і будівництва нових, можливо, малих реакторів.
д) Будівництво заводу ядерного палива. Вже без РФ.
е) Насамкінець, але не в останню чергу — фінансування через замовлення від Міноборони будівництва нової військової техніки. Пріоритети: ракетна техніка, авіація, флот, броня і автомобільна техніка.
Чому вважаю, що перераховані вище заходи треба здійснювати зараз і терміново?
Завдяки «успішній» діяльності кількох попередніх урядів і ураженого вірусом нинішнього — Україна в буквальному сенсі перебуває на межі виживання. Деіндустріалізація, відсутність фінансування науки і освіти, руйнування інфраструктури та з останнього — локаут у вигляді карантину, фактори, які нав’язують надзвичайні заходи в економіці.
Зараз найголовнішим викликом стає масове безробіття. Викликана вищепереліченими проблемами, плюс величезною кількістю трудових мігрантів, які повернулися, які несуть конкуренцію на ринку праці і відсутність валютних надходжень, що стали вже звичними.
Треба нарешті визнати, що наші західні партнери зацікавлені в Україні тільки як у постачальнику сировини і в ринку для своїх товарів. Щодо України фактично здійснюється план Моргентау. Хоч як це сумно. Ніяких інвестицій не буде. За винятком дуже дорогих спекулятивних грошей. Інвестувати будуть у технологічну, експортоорієнтовану економіку, що розвивається. Якою ми зобов’язані стати за рахунок внутрішніх інвестицій і ресурсів.
Блок С. Управлінський
В Україні, крім економічної кризи і коронавірусу, вирує зараз жорстока криза державного управління, яку в народі іменують «бардаком».
Причини бардака.
По-перше, треба визнати, що у нас виявилася дуже короткою лава державних менеджерів. Спосіб боротьби з цим і розширення списку управлінців у мене один. Він багатьом не сподобається, але, перепрошую, іншого способу не бачу.
Будьмо чесними перед собою: ми, здається, трохи переборщили з люстрацією. Разом з відверто проросійськими корупціонерами, ми позбавили можливості роботи в держорганах велику кількість професійних, досвідчених і патріотичних управлінців. Напевно, настала все-таки пора виконати рішення ЄСПЛ і повернути людям їхні права. Тим паче, що це різко збільшить вибір фахівців з усіх напрямів.
По-друге, експеримент із прозорістю і відкритістю у вигляді конкурсів на посади провалився. Це теж, згнітивши серце, треба визнати. Достовірно знаю непоодинокі випадки, коли керівник високого рангу не міг керувати цілими галузями через те, що не були затверджені умови і графіки конкурсів на посади. А після проведення цих самих конкурсів, керівник отримував не члена своєї Команди, а незалежного Переможця Конкурсу, часто з корупційною складовою! Бардак.
Спосіб вирішення бачу теж один — на час найжорстокішої поточної кризи необхідно повернутися до старої системи призначень. Разом з першою частиною моєї пропозиції це поверне серйозною мірою керованість країни.