Криза б'є по франчайзингу. Але є варіанти як вистояти мережам, і навіть вирости

15 квітня 2020, 16:30

Кілька прикладів, що спрацювали

Глобальна пандемія коронавірусу і карантин б'є і по франчайзингових компаніях. Взаємна підтримка, відстрочення та інноваційні рішення можуть пом’якшити наслідки кризи.

Відео дня

Що зараз відбувається? Франчайзі стикаються зі зниженням продажів, ресторанні мережі закриваються по всьому світу, а франчайзери змушені зупиняти власні компанії і недоотримують роялті.

Але криза — це ще й час можливостей. Вартість оренди комерційної нерухомості в Києві впала. Приміщення, на які в лютому стояв цінник у 50 тисяч гривень на місяць, зараз віддають за 30.

Ми пережили багато потрясінь, в яких вистояли заповзятливі. Так, Rozetka в кризу 2013−2014 зросла вдвічі, а за 11 березня зробила небувалий обсяг продажів. Водночас Rozetka Travel однією з перших почала повертати клієнтам гроші за заброньовані тури. В умовах перекритого ринку у багатьох є можливість повторити успіх найбільшого маркетплейса.

У 2013−2014-му в Україні злетів проєкт «Всі. Свої». До цього в Україні майже не було власного модного виробництва. За 2013−2014 у нас народилося 114 маленьких крафтових компаній: одяг, посуд, меблі, фурнітура. Підприємці зрозуміли, що долар виріс в три рази, звичні імпортні бренди — недоступні, а нове пальто хочеться завжди. У результаті пальто і пуховики зі «Всі. Свої» стоять іноді дорожче зарубіжних аналогів і успішно продаються по всьому світу.

Криза — це час, коли ти переживаєш, що буде завтра, максимально включаєш креатив, і бажання рухатися вперед.

Всім франчайзинговим компаніям раджу оперативно шукати шляхи імпортозаміщення. У 2012−2013 році «Еко-Лавка» продавала близько 40% імпорту, а зараз — близько 5%. У 2013-му власники зрозуміли: бізнес-модель треба повністю змінити, щоб вижити. Так у рітейлера з’явилося виробництво вареників і бакалії. Тепер власні виробництва стали точкою прив’язки у франшизі: їх люблять клієнти і франчайзі зобов’язані закуповувати звідти продукцію.

«Сімейна пекарня» вистрілила у 2014-му — власники «Франс.уа» запустили новий проєкт, щоб завантажити виробництво заморожених пиріжків, булочок і хліба.

Було багато сумнівів: а своєчасний проєкт. Але в підсумку франшизу «Сімейної пекарні» розмели як гарячі пиріжки і зараз по всій країні працює понад 170 точок.

Час економічної турбулентності — це ще й перевірка міцності відносини франчайзера і франчайзі. Власник бізнесу повинен дати своїм партнерам поле для маневру і показати, що його бізнес — стійка система, до якої хочуть приєднатися кращі.

І в цілому, ваші майбутні франчайзі будуть вас оцінювати за діями, які ви зробите зараз.

Я б радила всім франчайзерам зробити наступні кроки:

1. Відмовитися від роялті або максимально знизити його розмір. Нагадаю, що роялті — це щомісячний платіж, який покупець франшизи виплачує компанії за використання бренду.

2. Стати гнучкішими: запропонуйте франчайзі відстрочку платежів.

3. Зосередьтеся на доставці, адже закриття ресторанів і кафе не залишило вибору — всі зусилля повинні бути кинуті на доставку і комплексні пропозиції для всієї родини. Свіжий приклад з Нью-Йорка: китайські ресторани доставляють клієнтам не тільки готову їжу, а й «суповий набір», плиту і паливо для тих, хто хоче сам приготувати першу страву.

4. Опрацюйте з юридичним відділом ваші дії на випадок, якщо франчайзі захоче припинити партнерство через карантин. Полегшіть процедуру виходу з франшизи, для тих, хто не бачить перспектив.

5. Банальна порада, але будьте на зв’язку з франчайзі, тому що люди будуть переживати, що ви зникли з їх грошима.

6. Готуйте довгострокові плани — і не на квартал, а на 2, 5 і 10 років.

Карантин — найкращий час для проведення колективних онлайн-зборів, стратегічних сесій і генерації нових ідей. А може дійде справа і до онлайн-навчання персоналу — це підбадьорить і мотивує людей.

7. Максимально дбайте про безпеку клієнта. Готуйте санітарні та гігієнічні плани, якщо ще не зробили цього. Це може бути абсолютно різні ініціативи. Наприклад, Sturbucks використовує тільки одноразовий посуд, а «Нова пошта» дотримується правило, що між клієнтом і співробітником повинно бути відстань в один метр.

У бізнесменів амбіції завжди сильніша за страх. Тим, хто не боїться і готовий запускати новий бізнес, рекомендую стартувати з мас-маркету.

Запропонуйте ринку максимально дешевий і затребуваний продукт, тому що під час кризи всі починають економити: вищий клас стає середнім, а середній — низьким.

Нові формати закладів сім'ї ресторанів Дмитра Борисова, де все продавалося за 1 євро також народилися з кризи. Підприємець зрозумів, що великі формати, де в запуск ресторану треба вкласти 250 тисяч доларів, не сильно заходять. Купувати недороге і якісне українці можуть собі дозволити і в кризу, і після його закінчення.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X