Як вижити бізнесу під час карантину. Навіть тому, який довелося заморозити

29 квітня 2020, 09:00

Криза — не відмазка. Під час кризи ваш мозок працює набагато швидше. Довіртеся своїм бізнес-інстинктам, дотримуйтеся їх і не звертайте зі шляху

Зараз для українського бізнесу нелегкий час — економічна криза помножена на епідемію коронавірусу. Якщо уряди багатьох країн, які опинилися в аналогічних з Україною умовах, уже презентували свої програми підтримки бізнесу і заявили про виділення значних коштів на ці цілі, то в нашій країні «порятунок потопаючих — справа рук самих потопаючих».

Відео дня

Поставте собі завдання мінімум вижити

Якщо ви збережетеся як підприємець — усе буде дуже круто. На мою думку, бізнесмен — це людина, яка вміє виробляти продукт і заробляти гроші незалежно від умов навколо. Думайте, як вижити, і максимально генеруйте ідеї. Думайте, що ви вмієте робити добре, і як це можна застосувати в умовах, що склалися. Як приклад — ми, Rozetka й АТБ, лідери на своїх ринках. Ми проаналізували, що кожен із нас робить найкраще. Зрозуміли, що через карантин мільйони українських громадян замкнуться у своїх будинках. І оперативно запропонували спільний і дуже популярний зараз продукт — доставка продуктів харчування додому.

Подумайте, що можете зробити зараз ви. Повторюся ваше завдання — вижити.

Хочете почати новий бізнес зараз? Починайте обов’язково!

Добре проаналізуйте вашу бізнес-модель і подумайте — чи потрібен ваш продукт саме зараз? Наприклад, пропонуючи зараз велосипедні прогулянки людними вулицями Києва — ви не злетите. Але якщо ви зараз вийдете на ринок з онлайн-платформою доставки ліків — ви можете досягти успіху за лічені дні. Також успіх на вас чекає, якщо запустите додаток для відеозв'язку. Яскравий приклад — ZOOM. Хто з нас знав про нього ще півтора місяці тому? А зараз вони допомагають вести бізнес і працювати мільйонам людей у всьому світі.

Віддайте борги здивуєте ваших кредиторів

Можливо, не варто виходити нині з масовими продажами, але потратьте цей час на відточування процесів, навчання персоналу, шліфування свого мобільного застосунку або сайту. Якщо ви почнете зараз і протримається, то через 2−3 місяці, коли все це закінчиться, у вас узагалі виростуть крила. Наприклад, я завжди керуюся головним принципом — роби, що хоче клієнт, а прибуток у тебе буде похідним від цього принципу. Клієнт — твій головний маркетолог. Він продиктує, що тобі робити і як змінюватися.

Чиніть опір кризі

Не вважайте кризу відмазкою, щоб чогось не робити. І не дозволяйте так вважати вашому менеджменту. Якщо ваш менеджер каже, що завдання, яке він отримав у лютому, не виконано через кризу — ставте знак питання навпроти його прізвища.

Під час кризи ваш мозок працює набагато швидше. Довіртеся своїм бізнес-інстинктам, дотримуйтеся їх і не звертайте зі шляху. Запланували зрости цьогоріч на 50%? Зростайте! Плани не змінюйте.

Наведу приклад. У 2014 році ми втратили 15% обороту і 20% своєї мережі. Ми тоді злякалися і водночас дуже розсердилися. І поставили собі за мету — цього ж року відкрити таку саму кількість відділень, яку втратили. І ми це зробили.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Найкращий спосіб зберегти фінанси — інвестувати у свій бізнес

Під час кризи особливо важливо знати, скільки у вас грошей, і де вони зберігаються. Підрахуйте скільки компанія має зараз активів, яка «фінансова подушка», й у яких банках вона знаходиться. Коли відступить коронавірусна криза, всі зрозуміють, що знаходяться в епіцентрі фінансової кризи. І повірте мені, тоді питання скільки у вас грошей і, чи все ви зробили для безпеки запасів — буде головним.

Як убезпечити ваші фінанси від інфляції? Особисто ми з моїм партнером практично всі наші гроші намагатимемося вкласти в бізнес. Це єдина тверда валюта, в яку ми віримо. Ми прискоримо наші інвестиції в сортувальні центри, в обладнання й IT. Це завдання № 1. А завдання № 0 — скоротити борги. Це дозволить, по-перше, пережити кризу. А по-друге, ви прийдете за цими грошима знову до вашого кредитора, і вам не відмовлять. Віддайте борги — здивуєте ваших кредиторів.

Клієнт твій головний маркетолог. Він продиктує що тобі робити і як змінюватися

Всі ці поради — універсальні, й я сподіваюся допоможуть бізнесменам, особливо тим, хто вперше стикається з кризою. Але що робити бізнесу, який в одну мить змушений був закритися або став непотрібним? Що робив би я, якби був власником такого бізнесу?

Якби я був власником ресторану

Негайно б організував доставку для своїх клієнтів. Якщо немає такої можливості — негайно б знайшов надійного партнера. Запустив би сайт або мобільний застосунок ресторану і шукав би контакту зі своїм клієнтом. Адже раніше в цьому не було потреби — клієнти приходили самі. І багато власників ресторанів із погордою ставилися до таких сервісів як Glovo й Uber Eats. В одну мить ресторани змушені були закритися. Контакт із кінцевим споживачем загубився. Саме час його налагоджувати іншими способами.

Що стосується їжі, то не обов’язково її готувати на кухні ваших закладів. Яка в цьому потреба? Перейдіть у формат dark kitchen. Готуйте для ваших клієнтів у хорошій кухні, з відмінною безпекою і гігієною. Але без пафосних стін і величезною орендною платою.

Якби я був власником готелю

Готель би я, звичайно, на час карантину закрив. І витратив би цей час на навчання персоналу. Проводив би щоденні тренінги із сервісу і клієнтоорієнтованості. Всіх співробітників перевів би на компенсацію 10−20% від зарплати і сказав би, що їхній великий бонус у тому, що коли це все закінчиться — вони знову матимуть роботу.

Паралельно я б щільно спілкувався із клієнтами готелю і продавав би номери, починаючи з вересня 2020 року на 5 років уперед.

Якби я був власником турагентства

Я б сказав собі сувору правду, що мій бізнес може не пережити цю кризу. Заморозив би його до нульового стану, водночас постарався би зробити так, щоб його можна було реанімувати. І негайно б відкрив інший бізнес. Та хоча б із доставки healthy food для користувачів Інстаграму.

Якби я був власником бізнес-центру

Я б зараз поставив одну мету — щоб мої орендарі повернулися до мене після закінчення карантину. Я б погоджувався на їх запити про «канікули», залишив би тільки комунальні платежі. Головна перемога буде, коли всі орендарі знову повернуться до мене. Глобально я вважаю, що з комерційною нерухомістю в Україні все буде добре. Шторм вона переживе.

Замість післямови

Шукайте нові можливості у своєму бізнесі. Не виходить? Вигадайте інший бізнес. Подумайте, що ви вмієте робити добре. Прислухайтеся, чого хочуть клієнти. Не виходить і це? Читайте онлайн-курси з тієї теми, де ви експерт. Або шукайте роботу як найманий менеджер. Перейдіть зараз у режим 90-х, коли доктори кібернетичних наук працювали вечорами таксистами. Ваше завдання — вижити. Більше завдань немає.

Показати ще новини
Радіо NV
X