Порятунок українських стартапів. Досвід минулих криз

30 квітня 2020, 11:15

Запускати свій бізнес — це завжди ризик. Чи зможуть молоді і досить вразливі українські стартапи пережити цю кризу?

Я переїхав до Києва 7 місяців тому. 17 років я провів у Кремнієвій долині у якості підприємця, інвестора та ментора, а тепер отримав можливість стати СЕО UNIT. City — smart city, що розбудовується з фокусом на створення екосистеми інновацій в декількох хвилинах від центра Києва.

Відео дня

Від бурхливого світу стартапів до світової кризи

Я був приголомшений стрімким розвитком технологічної галузі України, коли прибув сюди у вересні минулого року. Це відчувалось у кожному місті, що я відвідав: Київ, Львів, Харків, з величезною кількістю стартапів (понад 2 000 в Україні), ідей, технологій та талановитих людей, що працювали над ними. Навіть в UNIT. City, що збудований лише на 7%, понад 100 резидентів — це стартапи, що приїхали до нас з усього світу.

У кожному заході, що ми створили, на кожній зустрічі, що я приймав участь, я зустрічав талановитих людей з неймовірними ідеями та інноваційними технологіями велетенського потенціалу. Для мене це було, як другий подих: я відчув у собі таку ж енергію та потяг до креативу, як у серпні 2004 року, коли приїхав до Кремнієвої долини. То був початок нової ери.

Коли з’явився COVID-19, світ повністю зупинився. Це вразило більшість бізнесів, та гірше за всіх наслідки карантину відчули стартапи. Незважаючи на їх потенціал, зазвичай вони майже не прибуткові. Стартап — це завжди великий ризик сьогодні для кращого майбутнього. Однак, що робити, якщо зараз нічого немає, а майбутнє - цілком невідоме? Чи зможуть молоді і досить вразливі українські стартапи пережити цю кризу? Щоб знайти відповідь, пропоную зазирнути трохи у минуле та побачити, як стартапи пережили кризи у 2000−2008 роках.

Уроки минулого

1 — Ти маєш бути готовий у правильний час або дочекатись, коли цей час настане

Я пережив декілька криз за своє професійне життя. Я чітко пам’ятаю технологічний пузир 2000 року. В той час я жив у Парижі і відкинув мрію про створення власного стартапу, щоб залишитись у корпоративній консалтинговій фірмі. Ми допомагали компаніям позбутись їх стартап-портфоліо. Було не весело. Причини кризи тоді були чіткі: ринок не був готовий до технологій. Не було різниці, що саме це була за технологія. Ніхто не мав швидкісного інтернет-з'єднання, а мобільні телефони не були настільки доступні. Та криза допомогла мені вивчити урок: у світі стартапів головне бути готовим у правильний час або дочекатись моменту, коли цей час настане. Ви ніколи не досягнете успіху, якщо буде не відповідний момент. Тож, спочатку запитайте себе: чи зараз правильний час для цього?

Для стартапів дуже важливо бути «придатними для ринку». Кожен засновник, особливо в Україні, має запитати в себе:

● Чи вирішую я цим існуючу проблему, чи маю я велику кількість потенційних клієнтів?

● Чи буде мій продукт придатним для ринку?

● Чи цей ринок достатньо великий?

● Це місцевий ринок чи міжнародний?

● Які ресурси (люди, гроші, технології тощо) потрібні для успіху? Чи є вони в мене? Якщо ні, в кого запитати про допомогу?

Нам також відкриються нові можливості після кризи. Вже зараз можна прогнозувати, що попит на сервіси з віддаленої роботи, електронної комерції, розробки з VR/AR, медичне обладнання буде лише збільшуватись
poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Найкращими прикладами стартапів тих часів є Amazon та Alibaba. Вони майстерно використали всі свої можливості, коли ринок ще не був готовий. Вони придбали для себе необхідний час. Що означає «придбати час»? Це не просто скоротити витрати. Необхідно уявити свій бізнес в певний час у майбутньому. Для цього необхідне чітке бачення проєкту та дуже багато планування.

2 — Використовуйте всі можливості

Давайте перейдемо до кризи 2008 року. В той час я працював вже в Кремнієвій долині. То була фінансова криза, тому стартапи вже не так сильно страждали від неї. Звичайно, знайти фінансування було надзвичайно складно, однак в той час багато підприємців побачили та скористались своєю можливістю: Uber, Airbnb, WhatsApp, Instagram. Нове покоління стартапів побачило можливість створити для ринку нові продукти, сервіси та зруйнувати старі устої.

Нам також відкриються нові можливості після кризи. Вже зараз можна прогнозувати, що попит на сервіси з віддаленої роботи, електронної комерції, розробки з VR/AR, медичне обладнання буде лише збільшуватись. Про багато можливостей ми й самі ще не здогадались. Та я впевнений, що існуючі та майбутні талановиті українські стартапи вхопляться в ці можливості.

Поставьте собі такі питання:

● Чи мій стартап вже розвивається в одному з цих напрямів? Як я можу пришвидшити свій розвиток?

● Якщо ні, чи бачу я можливості для майбутнього, яких ніхто інший не помічає?

Запам’ятайте: для стартапів не існує поганих ідей. Насправді, якщо вона здається вам гарною, скоріш за все, хтось інший також подумав про неї. Якщо у вас є ідея, вхопіться за неї, довіряйте своєму баченню та інстинктам, та йдіть до мети. Хто знає, можливо, ви не помиляєтесь?

Є ще один секрет для успіху будь-якого стартапу. Він найбільш корисний саме у тяжкі часи. Це можливість до змін.

3 — Як змінитись швидко: вчіться бути спритними

Нинішня криза немає нічого спільного з пузирем 2000 року чи фінансовою кризою 2008 року. Це санітарна криза, яка має дуже глибокий економічний вплив у всьому світі, як з боку пропозиції, так і з попиту, тоді як наші виробничі потужності залишаються неушкодженими (на відміну від того, що відбувається у випадку війни).

Саме тому дуже важливо, щоб технологічні підприємці спочатку чітко зрозуміли, до чого саме призведе криза, а вже потім почали підготовку та адаптацію. Головні зміни відбудуться не для технологій, а для ринку, він еволюціонує.

Запам’ятайте: для стартапів не існує поганих ідей

Спритність і готовність до швидких змін — це головні критерії для будь-якого стартапу в будь-який час. Це частина ДНК будь-якого підприємця, оскільки стартап будується на обіцянках майбутнього, а не на існуючій реальності. В часи кризи це абсолютна потреба для виживання, особливо під час цієї.

Тож запитайте себе: що мені необхідно змінити в компанії, щоб вона вижила та продовжила працювати?

Завжди намагайтесь знайти відповіді на це питання. Так ви станете більш гнучкими та навчитесь отримувати цінний досвід з кожної поразки.

З того, що я дізнався за декілька місяців життя в Україні, я зрозумів, що українці зустрічають кризу не зі страхом у очах. Це країна, люди якої знають, що майбутнє буде кращим. Тому наш обов’язок полягає в тому, щоб зробити зараз все можливе для підтримки талантів, що разом будують це краще майбутнє.

Будь ласка, ніколи не здавайтесь та завжди просіть про допомогу.

Показати ще новини
Радіо NV
X