Facebook: від Like до Libra. Як запуск нової криптовалюти вплине на українців
Чому для жителів країн, що розвиваються, ця подія — справжня революція
Вчора засновник Facebook Марк Цукерберг на своїй сторінці в соціальній мережі опублікував пост, в якому заявив про створення неприбуткової організації Libra Association і запуск валюти Libra.
Згідно з White Paper проекту, власний блокчейн, платформа для смарт-контрактів і криптовалюта створять нові можливості для інновацій у сфері фінансових сервісів.
Спробуємо розібратися, як ця новина може відбитися на житті простого українця.
Для кращого розуміння ми замінили терміни, що поки ще не ввійшли в масовий обіг, на звичні читачеві поняття.
Почнемо з того, що ж за триєдину систему створює Асоціація з 27 найбільших корпорацій, пов’язаних зі світом IT, але не включає жодного банку. Отже, блокчейн у даному випадку — це розподілена і добре захищена публічна база даних про транзакції, яка є «фундаментом» для криптовалюти і смарт-контрактів.
Чому блокчейн
Чому саме блокчейн, а не звичайна база даних, які використовують банки по всьому світу? Не існує жодного Світового банку, і кількість клієнтів найбільшого з них, за мірками Facebook, невелика. У кожній країні діяльність банків регулюється власними нормами, що часто суперечать аналогічним нормам в інших країнах. Тому Марк Цукерберг і не будує банк.
У світі за різними оцінками налічується від 2 до 4 млрд людей, що не мають доступу до банківської інфраструктури. Більше половини з них при цьому вже мають смартфон або можуть дозволити собі його купити. І якщо для середньостатистичного американця чи європейця Libra може стати ще одним способом оплатити покупку (MasterCard і Visa увійшли в число 27 засновників) або перевести гроші родичу, то для жителів країн, що розвиваються це буде справжня революція, яка дає їм можливість включитися у віртуальну економіку, яка не має кордонів. Ви в два кліка можете знайти фотографію знайомого, що живе в іншій частині світу, безкоштовно надіслати йому повідомлення або зробити голосовий і навіть відеодзвінок. Тепер же ви зможете передати йому не тільки файли (інформацію), але і гроші (цінність).
Звичайно, користувачі Bitcoin можуть це зробити і зараз, але існуючі криптовалюти мають досить високий технічний поріг входу, інфраструктура ще розвивається, і проблеми масштабування починають ефективно вирішуватися тільки в останні пару років. Якщо ж мільярди користувачів в один ранок оновлять свої додатки і побачать там нову кнопку «надіслати гроші», то простота і зручність, помножені на довіру до сервісів, гарантуватимуть популярність Libra.
Що таке смарт-контракти
Але цілі проекту явно більш масштабні, ніж просто випуск криптовалюти. Творці обіцяють дати можливість роботи зі смарт-контрактами на своїй платформі.

Що це означає? Смарт-контракти — це алгоритми, які виконуються в блокчейні та, як і звичайні контракти, фіксують взаємні зобов’язання сторін. Можна провести аналогію з автоматом з газованою водою. Ви кидаєте монетку. Якщо вона відповідає заданим параметрам, ви отримуєте обіцяну кількість води. Якщо ви кинули монетку, не того номіналу, води не буде. Якщо ж автомат не може видати воду, монетка повернеться вам назад.
Смарт-контракти в криптовалюти працюють і зараз, наприклад, в Ethereum. Але і тут технічний поріг входу ще вище: для написання смарт-контракту потрібно вміти програмувати на Solidity. Якщо ж Libra надасть зручний та інтуїтивно зрозумілий інтерфейс, ми побачимо величезний стрибок в автоматизації не тільки середнього і малого бізнесу, а й «нано-підприємництва».
З якими труднощами може зіткнутися проект
До появи криптовалют держави користувалися монопольним правом на випуск грошей. Я не беру до уваги низку історичних винятків. Сатоши Накамото, який запропонував і реалізував першу криптовалютну схему Bitcoin після фінансової кризи 2008−2009 років, боявся реакції влади на своє дітище, тому вважав за краще залишитися в тіні. Припускаю, що банківському лобі та державним чиновникам дуже не сподобається ідея неможливості контролювати і забороняти платежі. Однак, якщо Асоціації вдалося домовитися з урядом США, а такі домовленості, як правило, включають в себе офіційну і непублічну частини, то ми отримаємо сильного монополіста з майже безмежним контролем і володіючого величезною базою інформації про кожного з нас.
Близько року тому FB заборонив рекламу криптовалют. Пізніше можливість рекламувати криптовалюти та пов’язані з криптовалютами проекти частково відновили, проте маркетологи відзначають, що особливих змін не відбулося: запустити рекламу як і раніше практично неможливо. Вчора ж Facebook оголосив про запуск своєї власної криптовалюти. Дуже важливо мати свободу вибору. Очевидно, що банківська система в тому вигляді, в якому ми її звикли бачити, доживає останні роки. Упевнений, що й інші корпорації, такі як Google і Аmazon, не змусять себе довго чекати на цьому новому ринку криптовалют, і у користувачів буде вибір між ними і майже тисячею вже існуючих монет.
Спеціально для НВ Бізнес
Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес