Криптовалюта та українське законодавство. Що не так?
Зміни в Податковому Кодексі України для регулювання ринку криптовалют: чому це важливо саме зараз.
Минулого року Україна посіла третє місце у світі з використання криптовалют. За результатами дослідження блокчейн-компанії Chainalysis, серед 146 країн світу Україна стала третьою за активністю користувачів криптоактивами (після лідерів — В'єтнаму та Філіппін). 17% українців мають криптогаманці.
В Україні вже є досвід випуску цифрової платіжної картки для розрахунків криптою для фізичних осіб — у вересні минулого року український банк Unex Bank, компанія Mastercard та фінтех-стартап Weld Money запустили в Україні криптовалютну платіжну картку weld, яка дозволяє розраховуватись криптовалютою всюди, де доступні безготівкові оплати.
Як Податковий кодекс зараз регулює ринок криптовалют в Україні? По факту ніяк
Проте досі залишаються не врегульованими відносини для юридичних осіб. Втім, прогнози в цьому напрямку позитивні - відповідний закон уже є на папері, з боку держави зроблені перші кроки, тож варто чекати на законодавчо усталені податкові регулювання ринку криптовалют в Україні.
Що це дасть для перспективи розвитку криптоіндустрії у нашій країні? І чи матиме можливість після цього Україна стати криптохабом номер 1 у світі?
На сьогодні прийнятий, але не набув чинності Закон України «Про віртуальні активи» від
Як Податковий кодекс зараз регулює ринок криптовалют в Україні? По факту ніяк. Операції з криптовалютами не заборонені. Ця сфера відносин залишається поза правовим регулюванням. Криптовалюта не вважається грошима, електронними грошима чи засобом платежу. Але Податковою службою України на запит користувачів у 2021 році була надана наступна інформація: «Фізичні особи, які володіють криптоактивами, повинні сплачувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір при продажі активів у тому році, в якому було отримано дохід з подальшим декларуванням». Для всіх інших об'єктів ФОП, ЮО криптоактиви не врегульовані.
Які конкретні кроки та зміни в Податковому кодексі необхідні для покращення ситуації?
По-перше, це прийняття на офіційному рівні поняття «криптовалюти» та надання рекомендацій щодо всіх об'єктів правовідносин податкових зобов’язань.
По-друге, вибір податкових ставок та режиму його використання. Обов’язкова можливість податкових канікул на перші строки роботи бірж, крипто-компаній та інвестиційних компаній. В цьому кейсі для нас великий приклад успішної криптокраїни — це ОАЕ. В цій країні завжди все в порядку з розвитком, його швидкістю та залучення інвестицій через грамотний підхід до податків, а точніше — їх відсутність. Дубай застосовує від 0% до 5% податкову ставку, залежно від правового статусу компанії чи резидента. Саме тому ця країна стала криптопривабливою та центром багатьох біткоїн-компаній.

Можемо прогнозувати, що необхідні зміни в Податковий кодекс таки будуть внесені. Президент України наклав вето на ЗУ «Про віртуальні активи» від
Побажання до законодавчої влади України, яка в майбутньому буде описувати правила регулювання для кожного учасника крипторинку — оцінити всі наявні досвіди країн-лідерів у світі та уникнути надмірного податкового навантаження. Запуск нових сфер бізнесу прямо пропорційно залежить від податкової привабливості в країні. Не секрет, що нові сфери бізнесу стають рушійною силою при грамотному законодавчому регулюванні, зокрема, у наданні податкових канікул від 1 до 3−5 років для новоствореної компанії.
Прогрес йде попереду нашого бажання, але в нас немає часу на довгі сумніви. Перспективи для бізнесу в Україні разом із новим інструментом криптовалют піднімають рейтинг країни як позитивної для криптоінвесторів, партнерів на міжнародній арені, що надасть майбутні надходження та прискорить етап післявоєнної відбудови країни.