Темні століття високих технологій

0 коментувати
Існує поширена думка про те, що будь-який бізнес страждає від державного регулювання. І частково, звісно, з нею не можна не погодитися

У передових світових державах вже давно дотримуються вектору на дерегуляцію бізнесу, і зростання макроекономічних показників наочно демонструє переваги подібного курсу.

Однак в Україні часто забувають про те, що періоду дерегуляції в переважній більшості випадків передує певний період проведення необхідних заходів контролю з боку держави і напрацювання правил гри на ринку. Саме цей період дозволив створити цивілізовані умови роботи для будь-якого бізнесу і змушує корпорації не лише гнатися за власним прибутком, але й враховувати інтереси клієнтів, і навіть кооперуватися і конструктивно комунікувати з конкурентами. На жаль, український ринок мобільного зв'язку ще далекий від Просвітництва і наразі ймовірно перебуває у стадії феодальної роздробленості. У кожного феодала (читай - мобільного оператора) є свої "земельні наділи", в яких він може робити все що завгодно, незалежно від бажань і вимог своїх васалів. Ці наділи перемежовуються зі "спірними територіями", де ведуться серйозні бої за право контролювати їх. І над усім цим стоїть герцог, який лише спостерігає, не втручаючись у справи феодалів (його роль виконують в даному випадку державні органи), який і хотів би вплинути на ситуацію, але не може І змушений лише акуратно і точково давати рекомендації, спираючись тільки на свій авторитет.

Звичайно, нам всім хотілося би, щоби ця ситуація змінилася і на ринку наступила епоха цивілізованих відносин. Але, на жаль, перш ніж перейти в ХХ століття, століття прогресу і демократії, людство змушене було пройти через XVII, XVIII і XIX століття - століття реформацій, імперій і катастроф. Зрозуміло, що можна задовольнитися лише частковими заходами, провести свого роду Реформацію. Але насправді необхідний комплексний підхід, з розумінням цілей, засобів і стратегічного розвитку ситуації.

Саме переходу до нової системи координат, нової сходинки розвитку ринку сприяє законопроект №3549-1 Про електронні комунікації, який наразі розглядається в парламенті. Основною його метою є створення прозорих умов роботи на ринку, і зміцнення ролі держави як чесного арбітра, який має можливість в потрібний момент зупинити нечесну гру. Слід зазначити, що ті заходи, які запропоновано у даному законопроекті, не тільки ґрунтуються на європейському досвіді, а й враховують сучасну кон'юнктуру українського ринку. Так, наприклад, він не дасть мобільним оператором зловживати цінами на свої послуги, запровадить ефективні штрафні санкції за порушення законодавства (погодьтеся, сучасні штрафи, які часто не перевищують і тисячі гривень, виглядають просто смішно на тлі мільярдних доходів операторів зв'язку, частина з яких може бути отримана завдяки зловживанням), а також забезпечить регулятора не лише обов'язками, але й повноваженнями, і буде мати змогу впливати на ринкову ситуацію, виправляючи порушення.

Остання теза здається мені найпрогресивнішою, незважаючи на її уявну небезпеку для бізнесу. Так, бізнес повинен буде навчитися відповідати за свої вчинки. Але хіба це не ознака цивілізованого суспільства? Звичайно, є АМКУ, єдиний орган, який на сьогодні має змогу проаналізувати ринок і усунути наявні зловживання і, наразі, він розслідує одне з таких зловживань. Зрозуміло, що це досить нелегке та глибоке розслідування, на нього йде багато часу, протягом якого порушення продовжується. Рішення, винесене на підставі цього розслідування, може точково вирішити одну з проблем на ринку, усунути один з видив недобросовісної конкуренції. Але це не вирішує проблему в цілому. У разі прийняття законопроекту галузевий регулятор, який добре орієнтується в ринку, зможе здійснювати ex-ante регулювання: запобігати таким наслідкам, працюючи на випередження.

Я ніколи не погоджуся з тими, хто говорить про те, що цей законопроект суперечить Угоді про асоціацію та Директивам ЄС, як це зазначають всі противники законопроекту. Ті, хто хоча б раз читав Угоду та директиви, прекрасно знають, що там зафіксований обов'язок України привести до ладу ринок зв'язку, в тому числі й роздрібний. Але як це зробити, якщо не надати регулятору повноважень з аналізу та можливості усувати зловживання на роздрібних ринках? І між іншим, дозволю собі нагадати, що Україна взяла на себе зобов'язання дотримуватись цих вимог з регулювання, підписавши Угоду про асоціацію з ЄС.

Так що лише за допомогою сильного регулятора, здатного ефективно вирішувати проблеми на антиконкурентному ринку, ми зможемо дійсно вивести український телеком на абсолютно новий рівень розвитку. Той рівень, де не буде ефекту зв'язаності, де абоненти будуть отримувати послуги за економічно обґрунтованими цінами і понад те, зможуть самі вибирати постачальника цих послуг. А всі оператори зможуть на рівних умовах вести чесну боротьбу за ринкову частку. Інакше нас чекають застій і темні віки нескінченних спроб приборкати розбещених феодалів.

Ми у 2020 році. Як зміниться Україна?

Цього четверга, 15 листопада, відбудеться фінальна лекція НВ з циклу "Україна 2020. Що чекає країну"

Що можемо зробити ми, щоб Україна нарешті стала успішною країною?

Прийти на лекцію
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: