Чому автор отримує мало роялті

0 коментувати

Більша частина авторської винагороди осідає в кишенях того, хто "управляв" правами автора, передаючи їх від однієї своєї юрособи до іншої. Поки він передасть роялті до автора, то з умовних тисячі грн залишиться третина.

У сфері роялті відбулися зміни. За останні місяці у Верховній Раді розглянули кілька законопроектів, провели кілька круглих столів на профільних комітетах та влаштували дюжину консультацій з експертами, щоб нарешті провести реформу системи виплат авторської винагороди в Україні на законодавчому рівні. Відповідний законотворчий процес триває і до нього поки що залишається багато запитань. 15 травня обіцяють прийняти новий закон про управління майновими правами авторів.

Глобальною причиною чому цей процес взагалі розпочався, є система виплат авторської винагороди, що погано працює. Її складові пояснюють, чому, власне, система працює саме так.

Ми в УААСП постійно звітуємо про те, що суми зборів роялті зростають. Посудіть самі: за 2016 – 49,49 млн грн, за 2017 вже 62 млн грн. Ми ходимо в суди, щоб боротись із нечесними організаціями колективного управління та недобросовісними платниками роялті і виграємо. Але річ у тім, що навіть поруч із видимим зростанням загальних сум зборів, деякі автори досі отримують суми дуже незначні.

Бо в Україні існують легальні способи розкрадання авторських коштів. Як це працює?

Припустимо, що ви автор. Ваші пісні популярні, вони звучать по радіо, ТБ, в кав’ярнях та ресторанах. Ви хочете отримати за це авторську винагороду – роялті. Є спеціальні інституції, які вповноважені збирати ваші гроші – організації колективного управління (ОКУ).

Отже, вам треба обрати, куди звернутись – всього таких організацій в Україні близько 20-ти. Зараз найбільша з них – це державна організація "Українське агентство з авторських та суміжних прав" (ДО УААСП) – вона збирає приблизно 70% роялті в Україні.

Якщо ви прийдете до УААСП і зареєструєте (передасте в управління) свої твори, це буде найкоротший та найвигідніший шлях  для вас як для автора. Організація утримає комісію у розмірі 20% за надання послуг для вас, а ви отримаєте 80% своєї авторської винагороди. Такі відсотки – це світова практика (комісія має бути виправдана обсягами діяльності).

Дехто обирає інший шлях. Звернутись до приватних юридичних осіб, що начебто спеціалізуються на захисті прав автора. Вони працюють по-різному. Деякі, наприклад, залучають клієнтів-авторів пропагандою: розповідають, що, мовляв, УААСП не виплатить вам ваших грошей, а ми доб’ємось того, щоб виплатили. А потім чимало з них утворюють таку систему "фільтрів" при зборах роялті, що до автора доходить в кращому випадку відсотків 30.

Ця система виглядає так: якась фізична або юридична особа (ФОП чи музичне видавництво) бере у автора в управління його права на твори – з тим, щоб начебто взяти на себе піклування про отримання авторської винагороди для цього автора. За це вони утримують свої 20-30% комісії.

Після цього вони передають ці права далі – наприклад, в управління видавництву. Дані з відкритих реєстрів показують, що часто засновником такого видавництва виступає той самий ФОП, якому автор попередньо передав свої права в управління. Таке видавництво знову ж утримає свою комісію з авторських роялті за послуги – як правило, не менше 30%.

Таких "ланок" може додаватись ще декілька. Чинний закон дозволяє робити передачу прав безкінечно. Остання з цих ланок часто звертається за авторськими коштами в УААСП. І ми зобов’язані виплатити роялті кінцевому "управителю" правами. Поки він передасть роялті до автора, пропускаючи через усі додаткові ланки, то з умовних тисячі гривень залишиться 200-300.

Більша частина авторської винагороди осідає в кишенях однієї сторони – того, хто "управляв" правами автора, передаючи їх від однієї своєї юридичної особи до іншої.

Так багато українських "помічників творця" обманюють автора. "Автор нехай займається мистецтвом, а все інше зробимо ми", – це звучить дуже привабливо для авторів, які насправді знають дуже мало про свої права. Зате купуються на красиву риторику шахраїв і оманливі назви таких організацій-"захисників".

Важливо розуміти, що саме по собі співробітництво з видавництвом є важливим для автора, і, зрештою, може принести для нього чимало вигоди. Проте тільки в тому разі, коли це дійсно чесна і добросовісна музична компанія, яких на українському ринку також немало – без них ця індустрія не була б самодостатньою. Натомість, вистачає і таких видавців, що тільки і чекають нагоди "сісти на шию" авторові і запустити його права по нескінченному колу комісій і стягнень.

Тож наголошую – авторові не варто соромитись, і, перш ніж прийняти будь-які знакові рішення щодо розпорядження своїми правами, варто зателефонувати в УААСП. Консультації щодо авторських прав наші спеціалісти щотижня надають десятками, і в тому числі можуть порадити, з яким видавництвом варто співпрацювати автору, аби не стати жертвою аферистів.

Показово також інше: організатори описаних вище схем є одними із найбільших критиків як реформи української системи виплат авторської винагороди, так і Українського агентства авторських і суміжних прав. Залишається сподіватись, що ініціатори реформ врахують факт їх існування та зроблять все можливе, щоб перекрити шляхи легального відмивання авторських коштів.

Хочете знати не тільки новини, а й що за ними криється?

Читайте журнал Новое Время онлайн.
Передплатіть зараз

Читайте 3 місяці за 59 грн

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: