Коронавірус — чорний лебідь 2020. Що робити бізнесу?

10 березня 2020, 09:44

Поради команди одного з найбільших і успішних венчурних фондів Sequoia Capital — як врятувати бізнес

«У чомусь бізнес схожий з біологією. Як говорив Дарвін, ті, хто виживає, „не є найсильнішими або найрозумнішими, але найбільш пристосованими до змін“. Обмеження та проблеми фокусують розум і створюють родючий грунт для творчості».

Відео дня

Команда одного з найбільших і успішних Венчурних фондів Sequoia дає рекомендації як забезпечити здоров’я вашого бізнесу при потенційних наслідках від коронавірусу. В 2007 році вони одні з перших почали говорити про фінансову кризу.

Звичайно, ці рекомендації в першу чергу для технолгічних стартапів та бізнесу, але їх можна застосувати для всіх бізнесів. А ще й для держави і уряду.

— Ми повинні підготуватись до турбулентності і бути готовими до потенційних сценарії, які можуть розгортатись.

— Будуть компанії, які виграють і які програють

— Багато компаній в прифронтових країнах стикаються з проблемами внаслідок спалаху вірусу, включно з:

1) Падінням ділової активності. У деяких компаніях темпи зростання різко впали між груднем та лютим. Деякі компанії, які зараз ризикують не виконати свої плани на 1 квартал 2020 р. через наслідки поширення вірусу.

2) Перебоями в ланцюгах поставок. Безпрецедентне закриття виробництва в Китаї безпосередньо впливає на глобальні ланцюги поставок. Компаніям з виробництва обладнання, побутової техніки, споживчих товарів та роздрібної торгівлі може знадобитися пошук альтернативних постачальників. Чисті програмні компанії менше піддаються перебоям у ланцюгах поставок, але залишаються під загрозою через каскадні економічні наслідки.

3) Скороченням поїздок та скасуванням зустрічей. Багато компаній заборонили всі «неважливі» поїздки, а деякі заборонили всі міжнародні поїздки. Хоча туристичні компанії найбільше страждають, всі компанії, які залежать від особистих зустрічей для проведення продажів, розвитку бізнесу або обговорення партнерства, вже відчувають негативний вплив.

— Світові потрібно буде чимало часу — можливо, кілька кварталів — перш ніж ми будемо впевнені, що поширення вірусу вдалось зупинити. Ще більше часу знадобиться глобальній економіці, щоб відновитись.

— Деякі з вас можуть відчувати падіння попиту; деякі з вас можуть зіткнутися з проблемами постачання.

— Незважаючи на те, що ФРС та інші центральні банки можуть знижувати процентні ставки, грошово-кредитна політика може виявитись невідповідним та недостатнім інструментом для полегшення економічних наслідків цієї глобальної кризи.

Пропонується переглянути кожне припущення про ваш бізнес, включаючи:

1) Кошти / cash runaway. У вас справді стільки обігових коштів, скільки ви думаєте? Чи могли б ви витримати кілька складних кварталів, якщо є проблеми? Ви склали плани на випадок надзвичайних ситуацій? Де ви могли б зменшити витрати, не зашкодивши кардинально бізнесу? Задайте ці питання зараз, щоб уникнути потенційно болючих наслідків у майбутньому.

2) Фандрейзинг. Зрозуміло, що будуть проблеми з приватним фінансуванням, як це сталося у 2001 та 2009 роках. Що робити, коли буде повторення ситуації у 2020 та 2021 роках? Чи можете ви перетворити цю складну ситуацію на успіх? Багато найвідоміших компаній були створені та сформовані у складні роки. Подивіться, приклад Cisco після Чорного понеділка в 1987 році, Google і PayPal в часи dot-com кризи. Зовсім недавно в розпал глобальної фінансової кризи були засновані Airbnb, Square і Stripe. Обмеження та проблеми фокусують розум і створюють родючий грунт для творчості.

3) Прогнози продажів. Навіть якщо ви не бачите жодного прямого чи негайного впливу для своєї компанії, все одно розраховуйте, що ваші клієнти можуть переглянути свої споживчі звички. Угоди, які ви вважали майже закритими, можуть не закритись. Основне це щоб ці ситуації не застали вас зненацька.

4) Маркетинг. При зменшених обсягах продажів, ви можете виявити, що життєва цінність вашого клієнта знизилася. Це говорить про необхідність стримувати витрати на отримання клієнтів, щоб підтримувати постійну віддачу від витрат на маркетинг. Зі збільшенням економічної невизначеністі та проблемами з фандрайзингом розгляньте можливість підвищення рівня рентабельності інвестицій у маркетинг (ROI).

5) Персонал. З огляду на всі перераховані вище стресові моменти для ваших фінансів, можливо, час критично оцінити, чи можете ви зробити більше з меншою кількістю людей та як підвищити продуктивність.

6) Капітальні витрати. Поки ви знаходитесь в періоді фінансової невизначеності, вивчіть наскільки відповідають ваші плани капітальних витрат існуючій ситуації. Можливо, немає підстав змінювати плани, і, наскільки ви знаєте, зміна обставин може навіть створити можливості для прискорення зростання. Але це рішення, які повинні бути дуже добре обдуманими.

— Ніхто ніколи не шкодує про те, що швидко та рішуче підлаштовувався під зміни обставин. У чомусь бізнес відображає біологію. Як говорив Дарвін, ті, хто виживає, «не є найсильнішими або найрозумнішими, але найбільш пристосованими до змін».

— Ознака стійких компаній — це те, як їх лідери реагують на такі ситуації.

— Помилковий оптимізм може легко спантеличити і перешкоджати складанню кризового плану дій або адекватно реагувати. Уникайте цієї пастки, будучи дуже реалістичними і рішуче дійте, коли обставини змінюються.

— Це час лідерських дій. Ваша команда очікує лідерського підходу в цій стресовій ситуації.

Посилання на оригінал публікації

Показати ще новини
Радіо НВ
X