Карантин сильніший за реформи. Що вдалося зрушити з мертвої точки завдяки коронавірусу

28 квітня 2020, 17:00

Пандемія і криза вже змінили бізнес. Те, до чого ми тільки готувалися вчора, довелося міняти зі швидкістю світла сьогодні

Ми, українці, вже не раз проходили найрізноманітніші внутрішні кризи і, здається, давно отримали «щеплення» від страху будь-яких змін. Але процеси, які запустив у всьому світі ми не виняток) Covid-19, не схожі ні на що, пережите нами в 21 столітті. Ці процеси змінюють не тільки людей і бізнеси. Вони змінюють системи, підходи і навіть світогляди. Вони показують, які компанії, бренди і конкретні особистості в довгостроковій перспективі стануть тими лідерами і тими силами, на які країна і суспільство зможуть спертися в майбутньому. В різні, не завжди прості часи.

Відео дня

Немає жодної компанії, яка б від поточної кризи виграла на 100%. Навіть ті ділки, які привезли з Китаю маски і штовхають їх втридорога сьогодні, ніякої стратегічної вигоди, крім одноразового куша і статусу «бариг» від цього, звичайно, не отримають. Непросто зараз всім, навіть тим сервісам і продуктам, попит на які сильно виріс — онлайн замовлення, доставка, продуктовий і побутовий ритейл. Про складнощі, тяготи самоізоляції і психологічні труднощі говорять на кожному кроці. Я ж хочу виділити кілька спостережень, з якими зіткнувся бізнес, компанії і суспільство в цілому. І ці спостереження — не труднощі, не скарги і не стреси. Я хочу розповісти про те, що корисного розкрив у нас і для нас поточний період.

Технологічна трансформація

Мемчик «що найбільше вплинуло на зміну бізнес моделі вашої компанії», в якому Covid-19 відведено вирішальне місце, якщо розібратися, — не дуже то й гумор. Teams, zoom, webex та інші комунікаційні програми в дуже короткий відрізок часу показали, що оптимізація бізнес-процесів, які топ-менеджери багатьох компаній роками намагалися здійснити лінійним способом, відбулася рішуче і безповоротно за 7−10 днів кризи. Ми побачили, що не тільки IT і smm-менеджери можуть працювати віддалено. Що за великим рахунком жодному бізнесу не потрібна та кількість орендованих площ, на яких ми розміщуємося сьогодні і що працювати в хмарі здатні менеджери з продажу, бухгалтери і навіть фахівці б’юті індустрії.

Карантин рано чи пізно закінчиться, але далеко не всі співробітники повернуться на постійну роботу в офіси, фотосесії можна буде робити з дронів і по веб-камерам, презентації проводити у віртуальних мітингах, а фітнес-тренування можна буде робити у себе в вітальні.

Трансформація цілих галузей

Роками логістичні компанії билися над тим, щоб доставляти фарм препарати від виробника споживачеві. Роками це було заборонено, і в зв’язку з цим на кожному вільному квадратному метрі, як гриби, росли аптечні точки продажів. Вони самі регулювали, які націнки застосовувати на той чи інший продукт, часто просто спираючись на географічний попит аж до конкретного мікрорайону.

Сьогодні, завдяки прийнятій ухвалі щодо доставки ліків і приймання платежів на дому, Укрпошта та інші перевізники можуть легко забезпечити будь-якою безрецептурного продукцією найвіддаленіші куточки країни, а я можу замовити своїй бабусі нерецептурний препарат з доставкою додому, вибравши ціну, що мене влаштовує, і оплативши його онлайн.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Ми дуже чітко побачили цінність освітньої галузі. Якось особливо гостро відчули важливість професії педагога і їх зрілої присутності в житті українських сімей. Як жартують зараз у соцмережах, ми не цінували професію вчителя, і коронавірус «запропонував» нам повчити своїх дітей самостійно вдома. І паралельно з цим процесом ще й працювати з дому. Навряд чи мені і багатьом сім'ям коли-небудь захочеться повторити цей експеримент. Тим більше, що українські педагоги настільки самовмотивовані й просунуті, що цілком здатні навчати онлайн, а карантин підштовхнув школи адаптувати процеси для дистанційного навчання швидше, ніж будь-яка реформа. І в майбутньому при правильній організації процесів багато школярів зможуть повноцінно залишитися на домашньому навчанні, отримуючи при цьому більше привілеїв без втрати якості.

Світ не просто увійшов, він увірвався в «цифру». Наприклад, електронний документообіг компаній, зокрема державних, які роками намагалися на нього перейти і стикалися з глобальним опором клієнтів і контрагентів. Тепер вони перейшли на нього «зі свистом» менше ніж за місяць просто від безвиході. А послуги компаній, які впроваджують подібні процеси і здатних швидко просунути свій продукт на ринок, зараз суперзатребувані. І, найімовірніше, попит на їхні послуги збережеться навіть після виходу з карантинного піку, тому що, крім базової зручності, в цьому є актуальна складова сталого бізнесу — збереження паперу і електроенергії, яка просто «вилітає в трубу» при роздруковуванні нескінченних договорів-додатків-актів.

Трансформація МСБ

Не весь МСБ помер, є напрями, які переживають сплеск. Наприклад, адекватні та спритні ріелтори сьогодні дуже непогано заробляють, грамотно переселяючи людей у заміські будинки і комплекси. Тематичні блогери дуже затребувані брендами, для яких тимчасово «важким» став тягар повноцінних рекламних комунікацій. А через місяць-другий більший попит матиме внутрішній туризм з усіма його плюсами і мінусами.

Трансформація ринку праці

В результаті схлопування і неможливості більшості компаній зберегти 100% свого персоналу, на ринок вже хлинув потік досить кваліфікованого мід-стаффу. Це унікальний шанс для бізнесів трансформувати, оновити і посилити свою команду тими, хто з вдячністю прийме нові виклики в бізнесах, що їх рекрутують. Подумайте про це.

КСВ: від данини моді до реальних дій

Багато компаній в останні роки активно займаються КСВ, визначивши для себе сферу підтримки, найбільш підходящу для їх цінностей. І всі ці роки, незважаючи на абсолютну важливість таких кроків, у багатьох кейсах це виглядає певною зобов’язалівкою, хорошим тоном гідної компанії.

Сьогодні КСВ стала визначати справжніх лідерів змін, виділяти з натовпу тих, кого можна ставити в приклад. Лідер — це не той, хто просто відстібнув гроші, а хто закочує рукави і впрягається у створення штабів протистояння Covid-19, генерує соціальні ініціативи, курирує їх, спрямовує не тільки фінансові, а й часові, інтелектуальні та будь-які інші ресурси на те, щоб витягнути країну з кризи. Серед таких людей в моєму особистому топ списку — Андрій Ставніцер, Владислав Чечоткін, Макс Бахматов, Ярослава Гресь, Євген Комаровський, Світлана Ройз, Євген Черняк, Алла Клименко. І з огляду на той факт, що Україна — країна, що проходить кризи із завидною регулярністю, зараз прийшов час визначити і зафіксувати особистості, які зможуть з цими кризами ефективно справлятися в будь-який час. Адже наші українські реалії за всієї можливої позитивності мислення говорять про те, що проходити нам ще належить немало. І те, з ким ми будемо все це проходити, визначить, як саме ми впораємося.

Показати ще новини
Радіо NV
X