Як підприємцю пережити кризу коронавірусу
Шукайте нові рішення і тренуйтеся зберігати спокій
Почну з очевидного. Ми живемо в світі, де немає нічого стабільного: навіть у найспокійніші дні ситуація може кардинально змінитися через різні причини. Вже не кажучи про «чергові» кризові моменти у житті будь-якого підприємця і неминучі природні катаклізми.
Якщо дуже серйозно і вкрай тривожно сприймати всі зміни обставин, то в підсумку результат один — емоційне вигорання, і як наслідок, відсутність ресурсу на відновлення. Підприємець повинен пам’ятати, що в стресових ситуаціях лідер визначається тим, що ухвалює головні рішення і веде за собою свою команду за максимально зрозумілою «дорожньоюй картою». Перше, що він має зробити — прийняти ситуацію і підлаштуватися під неї. Виживають ті, хто вміє адаптуватися. Це непорушне правило еволюції. Наступні кроки в рамках «коронакризи» можуть бути такими.
1. Емоційний баланс
Пам’ятати, що вірусні захворювання корелюються з нашим імунітетом, який пригнічується нашим негативним емоційним станом.
Важливо:
— не піддаватися загальній паніці і звіряти інформацію з надійних джерел;
— включити холодний розум і тверезий розум як наслідок критичного мислення;
— намагатися поглянути НА ситуацію, а не перебувати В ній;
— затверджувати тільки виважені рішення, виправдані поточним станом справ.
2. Соціальна відповідальність
Щоб власнику бізнесу правильно зреагувати у кризовій ситуації, потрібно, по-перше, озирнутися навколо і тверезо проаналізувати обставини: як він може убезпечити себе, свою сім'ю, співробітників. Якщо ми говоримо про коронавірус, то варто подумати, як знизити безпосередню комунікацію з суспільством, мінімізувати відвідування публічних місць, звести всі контакти в онлайн-режим. Чітко продумати дезінфекційні алгоритми на всіх етапах. Соціальна відповідальність на підприємцях зокрема і за його персонал, який на нього сподівається. Варто продумати всі варіанти віддаленої роботи і мінімізувати офлайн-контакти своїх співробітників настільки, наскільки це можливо.
3. Поведінка компанії на ринку
Безумовно, вона залежить від пріоритетності надаваних послуг або попиту на виготовлювані товари у поточних обставинах. Якщо йдеться про товари або послуги першої необхідності, то варто продумати безпечну логістику для співробітників, постійну дезінфекцію на підприємствах, перевірку на прохідній температури, наявність, зміну й утилізацію рукавичок і масок. Іншими словами, забезпечити безперебійне виробництво і безпеку людей на підприємствах. Офіси можуть працювати віддалено, і це прекрасна можливість навчитися працювати в застосунках і управляти всіма керівниками своїх відділів віддалено. Це дуже ефективно для їхнього зростання і для їхньої відповідальності. Якщо йдеться про товари і послуги, які не затребувані насамперед і немає виробництва, то краще вийти в продажі онлайн, якщо є бюджет, аби втриматися на плаву. Можливо, доведеться максимально «скоротитися», пояснивши команді, чому вони тимчасово позбавляться премій і бонусів. І далі чекати максимально до ухвалення подальших рішень, бо в цьому випадку ніхто не може передбачити, як розвиватимуться події.

Два найгірші сценарії поведінки: впадати в паніку і нічого не робити. Найкращий варіант: подумати, як впоратися з карантинними ризиками, проаналізувати, які витрати потрібні, щоб протриматися перші три місяці в найгіршому варіанті подій для бізнесу. А далі буде видно, які вже потім ухвалювати рішення. Принаймні на найближчий час буде зрозуміла стратегія у разі форс-мажорних варіантів розвитку подій. Це допомагає багато в чому нівелювати занепокоєння і суєту. Найчастіше в процесі подібних стратегічних роздумів народжуються ідеї, які вже можна невідкладно намагатися продати. Найгірше, коли підприємці ховають голову в пісок і вирішують питання, що хвилюють, алкоголем.
4. Поведінка підприємця
Займайтеся спортом, бігайте, медитуйте. Шукайте нові рішення для можливостей, що з’явилися: очищайте свій простір, думки, гаджети і наповнюйте все новими сенсами, займіться тим, що давно відкладали. Вчіться делегувати, тому що зараз з’явилася прекрасна можливість навчитися керувати віддалено, а я вважаю, це одна з головних умов того, щоб компанія розвивалася. Вчіться зберігати спокій у будь-яких ситуаціях. Все змінюється, щось йде і щось приходить, ваш талант — це ваш фундамент, він завжди з вами і невід'ємний. У будь-якій ситуації він проявиться, а здоров’я і внутрішня гармонія — це головне джерело для нашого щасливого життя.