Цунамі після землетрусу. Якою буде економіка після коронакризи
Після пандемії світ зміниться. І до цього краще готуватися вже зараз
Люди, які мешкають біля океану, знають, що землетрус — лише частина катастрофи. Після землетрусу вони пакують пожитки, улюблених тузиків-барсиків та їдуть подалі від берега — щоб не потрапити під цунамі.
Коронавірус — це землетрус, розтягнутий на місяці, а то і роки. Упродовж тижня кількість заражених проб'є відмітку в два мільйони, а померлих — 100 тис. В більшості країн пандемія лише починається (як в нашій). І зараз зростання відбувається експоненційно — кожен тиждень кількість захворілих та померлих збільшується вдвічі.
Але потрібно відразу готуватись до цунамі - економічної кризи, яка вже підмочує нам ніжки. Наприклад, біржовий індекс 500 крупних компаній США S&P500 впав на 30% - такого не було з 2008 року. Різниця тільки в тому, що тоді це зайняло півроку, а зараз — два місяці. Подібне відбувається з усіма основними індексами. Більш детальний аналіз дає BBC.
Що це значить для економіки? Не претендую на звання НостраКурцвела, бо не маю подібних знань та здібностей. Подальші думки — це ряд гіпотез, висунутих на основі мого обмеженого досвіду вивчення економіки, ведення бізнесу та прочитання прогнозів провідних видань.
Ціль — ініціювати дискусію, висновки з якої допоможуть підготуватись до кризи краще. А також вдарити в дзвін, бо тішити себе думками «що все буде по-старому» не варто. Після пандемії світ зміниться кардинально, і чим краще ми підготуємось зараз, тим легше українському бізнесу буде перейти до посткоронавірусного світу.
Що маємо вже?
- Майже повна зупинка бізнесів у сфері готельно-ресторанного бізнесу (9.2% світового ВВП) та індустрії подорожей (10.5% світового ВВП). Згідно з прогнозами, від 13 до 25 мільйонів людей втратять роботу. Для порівняння — в 2008 було 8.7 мільйонів.
- Велика вірогідність, що більшість авіаперевізників збанкрутують до кінця травня.
- Падіння попиту в non-FMCG ритейлі. Магазини просто закриті. І навіть онлайн-продажі не рятують ситуацію.
- Індустрія офлайн-розваг — зупинена.
- Втрати логістичних компаній. В свою чергу, вони призводять до спаду нафтопереробної індустрії. Хоча, в якому сенсі, це добре і для планети, і для України).
Економіка — складна та взаємопов'язана система. Відповідно, наступними в піке підуть виробництва, софт та аутсорсні компанії, які обслуговують вищезгадані індустрії. А хто буде після них? Є такі гіпотези:
1. Нерухомість. Відразу з чотирьох причин
- Поступово зупиниться будівництво нових будинків — на них не вистачатиме інвестицій + компанії зменшуватимуть експансію.
- Закриється велика кількість бізнесів, а хто виживе — переїдуть у менші та більш прості офіси.
- Стане більш поширеною культура віддаленої співпраці
- З’являться пусті квартири та будинки внаслідок жертв коронавірусу.
2. Кіно. В більшості випадків зйомки зупинені, почнуться банкрутства кінокомпаній. Кінотеатри закриті. За цей час люди ще більше звикнуть до стрімінгових сервісів.
3. Офлайн-розваги, масовий спорт, івент-індустрія. За прогнозами, винайдення, тести та масове впровадження вакцини займе близько року. До того часу більшість урядів навряд чи ризикуватиме здоров’ям громадян — скупчення людей можуть бути заборонені довгий час.

4. Спочатку може збільшитись кількість пожертв у соціальні фонди та НГО, але згодом вони отримуватимуть все менше фінансування — під час кризи люди та організації зменшують внески.
5. Мистецтво. Можливий сплеск мистецтва через реакцію митців на події, але кількість грошей у індустрії може зменшитись — під час кризи люди зменшують витрати на естетику.
6. Готельно-ресторанний бізнес згадали раніше. Додам лише, що після кризи 2008 галузі знадобилось 9 місяців для виходу на минулі показники. В даному випадку ця цифра буде більшою через перетин пандемії та економічної кризи.
7. Маркетинг. Під час кризи компанії в першу чергу скорочують витрати на просування, навчання та дослідження. Для більш зухвалих компаній це якраз навпаки шанс захопити більшу частину ринку за рахунок агресивного просування чи прогресивних бізнес-моделей.
8. Товари категорії люкс та преміум. Буде не до того. Хоча, під питанням — під час кризи гроші концентрується у меншій кількості рук, які часто готові купувати дорогі речі. Наприклад, так було в 90-ті.
9. Автоіндустрія. Люди менше їздитимуть. Також будуть прагнути економити, не купувати нові машини, а ремонтувати наявні.
10. Hardware. Найбільші виробництва у Китаї були закриті, в світі продовжується та ж тенденція. Разом з тим, попит на ноутбуки та гарнітури зростає - людям потрібні інструменти для віддаленої роботи.
З соціальних особливостей — слід очікувати зростання наркоторгівлі, алкогольної промисловості, проблем у сім'ях та злочинності. Це звичні чотири вершники економічної кризи. Слід очікувати зменшення витрат пенсійного фонду, бо коронавірус забирає переважно літніх людей.
Але є і хороші новини. Які індустрії можуть отримати плюс «завдяки» кризі після коронавірусу? І як це врахувати бізнесу, плануючи свою стратегію?
- Медицина та біотехнології. Людство побачило свою вразливість та беззахисність перед новими епідеміями — це показує навіть ситуація з банальними масками. Буде бум на гаджети по спостереженню за здоров’ям, софт, розробку нових ліків — вся індустрія зростатиме швидше.
- Телекомунікаційні індустрії. Світ переходить в онлайн, провайдери та софт для зв’язку будуть в шоколаді.
- Онлайн-рітейл. Безос потирає руки — криза слабко вплинула на вартість акцій Amazon. Доставка та онлайн-магазини зароблятимуть більше. Розвиватимуться AR та VR технології для перегляду товару з дому. З тих же причин добре себе почуватимуться сервіси доставки.
- Онлайн-розваги. Комп’ютерні ігри, кіберспорт, бетінги, порносайти, стрімінгові сервіси — люди нудьгують вдома та прагнуть чимось зайнятись. А потім від цього важко буде відмовитись.
- Індустрія безпеки. Зі зростанням злочинності зростатиме і попит на захист, легальну зброю та самооборону.
- Ремонт речей, сервісні центри, дешевий одяг. Люди довше носитимуть речі та частіше їх ремонтуватимуть через брак коштів.
- Спорт, як фізкультура. Єдина стіна між новими вірусами та життям людини — імунітет. Дотримання здорового способу життя перестане бути просто трендом, і перетворюється у необхідність. Спортзали, тренери, спортивні додатки у середньостроковій перспективі можуть отримати більше клієнтів.
- Мультиплікація. Фільми знімати заборонили, а от для мультиків збирати людей не обов’язково. Також може збільшитись кількість ігрового кіно та віртуальних акторів.
- Можливо, ми побачимо нові формати масових заходів — сервіси для онлайн-вечірок у навушниках, трансляції ігор футболістів на пустих стадіонах та WebSummit через Zoom.
- Фріланс-біржі відчують себе нафтомагнатами
- Нові форми освіти. Традиційні формати освіти шкіл та університетів неможливі за умов пандемії. Вже з’являються нові формати, сервіси, підходи, які, скоріш за все, будуть краще застарілих парадигм. Крім того, мільйонам безробітних людей потрібно буде швидко освоювати нові професії - вони шукатимуть оптимальних шляхів це зробити. Скоріш за все, коронавірус зробить освіту сильнішою.
В окрему категорію варто виділити сервіси, які навчатимуть медиків. В двадцятих медики можуть стати такою ж престижною професією, як ІТвці — в десятих, юристи — в нульових та «братки» — у дев’яностих.
До світу після коронавірусу потрібно ще дожити. Як це зробити українському бізнесу? Мої гіпотези:
- Робити бізнес «модульним», як машина Бетмена. Залишити ядро команди та основні джерела доходу, всі додаткові функції передавати на аутсорс. Це збільшує мобільність та адаптивність компанії.
- Максимально зменшити всі витрати. Зараз вийшли нові закони, які дозволяють домовитись про зупинку орендної плати та реструктуризацію боргів — є сенс скористатись.
- Діджиталізуватись, автоматизувати рутину. Всю працю, яку можна замінити софтом — заміняти. Настав момент, коли в неоцифрованих компаній просто не лишається іншого вибору, як еволюціонувати.
- Вивчити англійську. Окрім зовнішньої кризи, в нас давно зріє внутрішня, і виграють компанії з іноземними клієнтами.
- З тих же причин активно знаходити зв’язки за кордоном. Просувати себе та компанію на міжнародних майданчиках типу Quora, Linkedin, Reddit і т.д., знаходити міжнародних партнерів.
- Переходити на «co-competition» — співконкуренцію. Наприклад, об'єднуватись з конкурентами у кластери по спеціалізаціях та продавати себе на закордонні ринки «пакетом».
- По максимуму витрачати гроші всередині країни. Рецесія починається не через відсутність товарів/коштів, а коли економіка перестає рухатись. MV=PQ — базова формула економіки, де V-відповідає за швидкість оберту грошей. Гроші - це кров економіки. Чим більше ми їх проганяємо через економіку країни, тим більш здоровою вона є.
- Тримати ніс по вітру та орієнтуватись на нові індустрії.