До чого призведе RAB-регулювання

0 коментувати

Кабінет міністрів опублікував постанову, якою затверджується нова методика, що дозволить запровадити стимулюючі тарифи для обленерго.

Інформація про внесення змін до попередньої постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг, було опубліковано в газеті Урядовий кур’єр.

Водночас рішення викликало вже дискусії та суперечки, маніпуляції та домисли. Навіть в уряді були змушені відреагувати і також заявити свою позицію часткової незгоди із таким рішенням. У зв’язку з цим Кабмін звернувся до НКРЕКП із закликом переглянути показники прибутковості для обленерго при впровадженні RAB-тарифів.

"Уряд не має ніякого відношення ні до прийняття цього рішення, ні до його публікації. Встановлені НКРЕКУ однакові показники прибутковості і на стару, і на нову базу активів - 12,5%, приведуть до необгрунтованого зростання тарифів для промисловості, що безпосередньо позначиться на споживачах через зростання цін на товари і послуги", - заявили в уряді. Кабмін також повідомив, що ідея стимулюючого тарифоутворення в цілому підтримується, але варіант рішення, прийнятий НКРЕКП, уряд не підтримує.

Власне, що таке RAB-тариф? Це так званий стимулюючий тариф або RAB-регулювання (Regulatory Asset Base - регульована база інвестованого капіталу), яке передбачає зростання доходу в залежності від розмірів інвестування. Чим більше вклав – тим більше отримав.

Зараз ухваленою постановою закладається в так зване RAB-регулювання прибутковість для обленерго на рівні 12,5% річних на нову базу (інвестиції у нові активи) і також 12,5% річних прибутковості на стару базу (існуючі активи компаній). Фактично це означає, що обленерго, для яких буде введено RAB-регулювання, зможуть додатково отримувати 12,5% дохідності на старі активи, які у них є, і на нові активи (все те, що вони побудують після введення нового регулювання). Поточна редакція опублікована, вступила в силу, і НКРЕКП вже може встановлювати нові RAB-тарифи для обленерго з нового кварталу (з 1 квітня 2018 року).

Із критиками рішення НКРЕКП – у тому числі із Кабміну, який уособлює Володимир Гройсман, – однозначно можна погодитися. Допустити введення RAB-тарифів у тій формі, яку запропонувала НКРЕКП, не можна.

Проте, я вбачаю інші причини, чому ця нова методика є поганою. І не підтримую голослівні, "попсові", популістичні, емоційні аргументи, які нагадують більше таку собі політичну-олігархічну "страшилку". Адже результатом такої "страшилки" будуть лише додаткові відсотки рейтингу політиків. А народ залишиться ні з чим. Тому краще консолідувати інформацію, яка дозволить зробити виважені економічні, а не політичні висновки.

По-перше, головна проблема запропонованої методики НКЕРКУ - вона може виявитися недостатньо ефективною в українських реаліях для модернізації галузі поставок електроенергії. Норма прибутковості на активи при впровадженні RAB в країнах ЄС дорівнює значенню WACC (Weighted Average Cost of Capital, середньозваженої вартості капіталу в галузі). В Україні середньозважена вартість капіталу в галузі приблизно 17%. Тоді як в НКРЕКП, очевидно, остерігаючись критики за зростання тарифів, спробували винайти велосипед і прив’язали ставку RAB до облікової ставки НБУ - 12,5%. Це значно нижче того рівня, який повинен бути. На практиці це буде стримувати інвесторів вкладати в розвиток мереж. Який сенс - якщо зараз банки пропонують більше 15% річних для вкладів. Простіше покласти гроші в банк, ніж інвестувати. Тим більше, що ставка НБУ вже далеко не 12,5%. Буквально вчора вона вже зросла до 16%. Тому ставку треба піднімати як мінімум до 17%. Якщо хочемо миттєвого ефекту - ще вище, до 19%.

Другий важливий аспект – твердження про необхідність встановлення старих і нових ставок є виключно справою політичною. І, водночас, мертво народженою ідеєю. Наприклад, у країнах ЄС використовується єдина ставка RAB, незалежно від того, які це активи. Це дає можливості для розвитку, інновацій, надання цивілізованого сервісу.

Один з небагатьох прикладів невдалого експерименту, коли вводилися різні ставки RAB - це Росія. У 2010 році були запроваджені різні ставки, але саме через це вже через 2 роки вони були змушені повністю відмовитися від RAB. При різних ставках RAB просто не працював як інструмент і надії на нього повністю не виправдалися. У звіті компанії IHS було заявлено, що Росія запровадила RAB-регулювання розподілу електроенергії в 2010 році з метою подолання проблем, дуже схожих на ті, з якими стикається Україна сьогодні: старіння активів, системне недофінансування, відсутність планування довгострокових інвестицій, а також низька якість обслуговування і надійність. На шляху впровадження RAB-регулювання в Росії було багато проблем, але найбільшим недоліком в сфері розподілу електроенергії стала неспроможність регуляторних органів ґрунтовно підійти до проведення оцінки витрат і бенчмаркінгового аналізу існуючих і нових активів. В результаті була повністю скомпрометована здатність регуляторної системи створювати стимули для доцільних інвестицій. Розподільчі тарифи зростали більш швидкими темпами, ніж передбачалося - щорічно більш ніж на 15% - без значного збільшення ефективності або доцільності капітальних інвестицій. Формування тарифів на розподіл електроенергії на основі RAB-регулювання було скасовано у середині 2012 року. Натомість, було запроваджено механізм приблизної індексації тарифів.

У 2013 році в Росії завершили роботу над помилками (у тому числі за допомогою консультантів із ЄС, міжнародних компаній, банків) і ввели єдину ставку RAB. Була зменшена дозволена норма доходу для існуючих активів для початкового регуляторного періоду тривалістю три роки; при цьому для наступних періодів до всіх активів (старих і нових) застосовувалася єдина, більш висока норма доходу, а планування інвестицій розглядалося окремо. У той же час відбулися вдосконалення нормативно-правової бази щодо цільових показників ефективності витрат, запропонованої стандартизації капітальних витрат, а також застосування стимулів для забезпечення якості обслуговування. І тільки тоді RAB почав працювати як задумувалося і давати ефект.

Тому для політиків і тих, хто хоче стати політиками експлуатуючи тему RAB-тарифів потрібно для початку визначитися, яким шляхом вони хочуть повести Україну – або відразу оптимальною європейською дорогою, або помилковими манівцями російського шляху?


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: