Контроль державної допомоги в Україні: Чи ефективно працює АМКУ

14 листопада 2019, 12:40

Сьогодні доля будь-якої державної допомоги, яку має намір надати той чи інший центральний орган влади або місцевого самоврядування, залежить від рішення Антимонопольного комітету

Матеріал підготовлено у співавторстві з Олександром Бондарчуком, керуючим партнером ADS Legal Group

На виконання міжнародних зобов’язань України, взятих відповідно до Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом, в Україні впроваджено систему моніторингу та контролю державної допомоги суб'єктам господарювання.

Відео дня

Головне завдання нової для України системи — зробити субсидування державою бізнесу прозорим та ефективним. При цьому, дозволяється надавати лише таку державну допомогу, яка не шкодить конкуренції.

З набранням у 2017 році чинності Законом України «Про державну допомогу суб'єктам господарювання», функції контрольного органу з питань державної допомоги покладено на Антимонопольний комітет України. Тепер доля будь-якої державної допомоги, яку має намір надати той чи інший центральний орган влади або місцевого самоврядування, залежить від рішення АМКУ.

У свою чергу на Міжурядовій зустрічі з питань реформи конкурентного права, яка відбулася 07.11.2019, серед іншого, було презентовано перелік 10 ознак ефективного конкурентного відомства, сформульованих International Competition Network (ICN).

Так, конкурентне відомство можна вважати ефективним, якщо воно:

A. Має чітку стратегію та план її імплементації;

B. Використовує чіткі критерії для вибору пріоритетних проектів;

C. Розуміє, що головним ресурсом є персонал і створює мотивуючі умови праці;

D. Забезпечує ефективну комунікацію та адаптацію до аудиторії тощо.

Що ж ми маємо в АМКУ

A. Стратегія та план її імплементації

Впровадження в Україні системи моніторингу та контролю державної допомоги здійснювалося на підставі програмних документів, таких як Концепція реформування системи державної допомоги суб'єктам господарювання та відповідного Плану заходів, прийнятих ще у 2010−2013 роках.

Однак, час сплинув, і майже усі завдання, передбачені згаданими документами, вже давно виконані. Сьогодні АМКУ не має жодного оновленого стратегічного документу щодо розвитку системи контролю державної допомоги.

B. Вибір пріоритетних проектів

Напевно, через відсутність розуміння стратегічних цілей розвитку системи контролю державної допомоги, в АМКУ не переймаються і питанням визначення пріоритетів у діяльності з контролю державної допомоги.

У Річному звіті відомства про державну допомогу за 2018 рік, до пріоритетних цілей роботу у цій сфері Комітет відніс:

1. Розгляд повідомлень про нову держдопомогу.

2. Внесення змін до законодавства щодо держдопомоги.

3. Здійснення роз’яснювальної роботи.

Однак Комітету вдалося заплутатися навіть у цих «трьох соснах».

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

В.1. Розгляд повідомлень про нову держдопомогу.

Сотні рішень щодо державної підтримки/допомоги, які приймав АМКУ у 2018−2019 роках, були прийняті за результатами розгляду повідомлень про державну допомогу, добровільно надісланих до Комітету надавачами такої підтримки/допомоги.

При цьому, у 9 з 10 випадків Комітет не вбачав ознак державної допомоги, визначених Законом. Однак, це не звільняло надавачів держпідтримки від обов’язку тривалого очікування (від 3 до 9 місяців), поки АМКУ з’ясовував, чи підлягає повідомлена підтримка під дію Закону.

Через це, інші органи, насамперед органи місцевого самоврядування, почали сприймати діяльність Комітету у цій сфері як нічим не виправдане втручання у свою діяльність, а також як штучні бюрократичні бар'єри на шляху до реалізації ними власних повноважень. АМКУ втратив репутацію органу, здатного доречно та ефективно контролювати захист економічної конкуренції в контексті надання державної допомоги.

Як наслідок, починаючи з березня 2019 року (співпало з моментом зміни керівника Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги АМКУ) кількість повідомлень про нову держдопомогу, які надходять до АМКУ, почала стрімко зменшуватися.

За цих обставин Комітет міг би зосередити свої зусилля на власних розслідуваннях. Вивільнені ресурси Комітету можна було б спрямувати на виявлення та оцінку тієї державної допомоги, про яку її надавачі не поспішають інформувати Комітет.

За оцінками МВФ, у 2017 році державна допомога лише для держпідприємств становила 5% ВВП. Однак, оцінка впливу на конкуренцію більшості наданої в Україні державної допомоги, АМКУ не здійснена.

В.2. Вдосконалення законодавства.

Попри розуміння необхідності вдосконалення законодавства про державну допомогу, більше року у цьому напрямку не відбувалося жодних змін.

Не було прийнято жодного акту Комітету з питань державної допомоги, не було внесено змін до жодного закону, ініційованих АМКУ. Кабмін не затвердив жодних нових галузевих критеріїв оцінки допустимості державної допомоги.

В.3. Роз’яснювальна робота Комітету.

У 2019 році цей бік роботи Комітету також охопив застій. З середини вересня 2018 року АМКУ не надав та не оприлюднив жодного узагальненого роз’яснення з питань застосування законодавства у сфері державної допомоги. Можна було б припустити, що надавачам держдопомоги вже все зрозуміло, і в них більше не виникає питань, але статистика роботи АМКУ говорить про зворотне.

С. Персонал як головний ресурс

За інформацією ЗМІ, за дев’ять місяців 2019 року в АМКУ вже фактично виконана норма зі звільнення спеціалістів як за весь 2018 рік. А минулого року осіб, що звільнилися було удвічі більше, ніж у 2017-му.

Лише за 10 місяців 2019 року Комітет оголошував конкурси на 12 посад Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги, що становить 40% від його повної штатної чисельності.

Що це? Супер селекція чи вимивання досвідченого персоналу?

D. Питання комунікації

Чи не єдиним джерелом інформації про результати діяльності Комітету як уповноваженого органу з питань державної допомоги сьогодні є веб-сайт Комітету, де оприлюднюються прийняті ним рішення. Ось і вся комунікація.

Публічні заходи за участю АМКУ, присвячені питанням державної допомоги, у 2019 році стали рідкістю. Інформація, яку Комітет поширює на навчальних заходах, залишається недоступною для осіб, які не брали в них безпосередньої участі. Жодних онлайн трансляцій, відеозаписів тощо.

Висновки

Які висновки можна з цього зробити? Чи ефективно виконує Антимонопольний комітет України свої повноваження в частині моніторингу і контролю державної допомоги суб'єктам господарювання?

Відповідь на це питання можна знайти у Програмі діяльності Кабінету Міністрів України, у якій Уряд не лише визнав факт існування «регуляторних бар'єрів для отримання суб'єктами господарювання державної допомоги», а й пообіцяв усунути їх.

Через забюрократизованість та неефективність системи контролю держдопомоги, оминати її вважає за краще навіть президент України. Приклад — указ від 28.09.2019 № 718/2019, яким Президент доручив Уряду внести на розгляд Верховної Ради України законопроект про виключення зі сфери дії Закону підтримки, яка буде надаватися Фондом Президента України з підтримки освіти, науки та спорту.

Показати ще новини
Радіо НВ
X