Робота в консалтингу: переваги та підводні камені

17 червня 2019, 08:30

Якщо ви вирішили стати зовнішнім консультантом, вам стане у пригоді кілька порад і попереджень

Більш ніж 4 роки тому я прийняла для себе дуже непросте рішення: поміняти комфортну корпоративну сферу діяльності, якій я віддала 25 років, на власний бізнес. Оскільки моя спеціалізація — фінанси, відповідно, я вибрала для подальшої роботи консалтинг у сфері управління і фінансів.

Відео дня

Створювати з нуля щось своє, з одного боку, дуже цікаво і хвилююче, особливо якщо ти профі і впевнений у тому, що робиш. А з іншого — страшно і дуже відповідально, адже за тобою стоїть ціла команда фахівців, які обрали тебе як лідера, повірили тобі і пішли за тобою.

Але це все лірика. Хочу поділитися тим, як насправді працюється в консалтингу, які переваги співпраці з позаштатними фахівцями та до чого бути готовим, якщо ви раптом вирішите створювати свій консалтинговий бізнес?

У 2000 році глобальний ринок аутсорсингу оцінювали в $46,5 млрд, а в 2017 році ця цифра зросла майже вдвічі — до $88,9 млрд.

Чому консалтинг

Світова статистика вже не перший рік демонструє зростання динаміки звернень бізнесу до аутсорсингових компаній. Згідно з даними дослідження Statista, у 2000 році глобальний ринок аутсорсингу оцінювали в $46,5 млрд, а в 2017 році ця цифра зросла майже вдвічі — до $88,9 млрд.

В Україні, щоправда, ситуація трохи скромніша, втім, зростання затребуваності послуг консультантів очевидне. За даними Європейської Федерації консультантів з управління, достатнім рівнем обсягу консультаційних послуг у країні є рівень, коли ринок консультаційних послуг займає приблизно 1% від ВВП. Відношення консалтинг/ВВП в Україні в два з половиною рази менше, ніш показники європейських держав. Відповідно, український ринок має досить хороші перспективи для зростання. І все більше компаній приходять до розуміння необхідності використання консалтингових послуг.

Що стосується причин і переваг передавання низки функцій бізнесу на аутсорсинг, то, по-перше, незалежний погляд зовнішнього консультанта допомагає виявляти ті вразливі точки бізнесу, які не видно в процесі щоденної рутини. У залученого консультанта немає психологічного зв’язку зі співробітниками компанії, його імідж експерта на ринку не дозволить замовчувати недоліки в процесах компанії, починаючи від наявної структури бізнесу, його стратегічних планів, закінчуючи системою документообігу та якістю наданої власнику звітності. І що важливо — у нього відсутня боязнь вказати на наявні проблеми, які помітні збоку.

На відміну від фінансової служби, зовнішні консультанти не завантажені рутинною роботою на конкретному підприємстві. Вони оперативно реагують на зміни в чинному законодавстві та оподаткуванні. І, оскільки працюють не з одним бізнесом, можуть застосовувати найкращі практики одного бізнесу або сфери в іншому.

Пропрацювавши і в корпоративному бізнесі, і у власному, можу запевнити в тому, що аутсорсинг — це зручно, менш клопітно і менш витратно для власників бізнесу. «Віддаючись у руки» консультантам, ви звільняєтесь від вирішення непрофільних задач, з’являється можливість сконцентруватися на завданнях стратегічного характеру. Вартість утримання в штаті фінансового директора буде вищою, ніж послуги фінансового аутсорсингу.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Підводні камені консалтингу

У глави Amazon Джеффа Безоса є дуже влучна цитата: «Якщо вам вдасться створити відмінний досвід, то клієнти розкажуть один одному про це. Живе слово — потужний інструмент». Так ось це все про роботу в консалтингу. Головне в нашій справі це репутація, яка напрацьовується дуже довго, а шкоди їй можна завдати за хвилину. Будь-який промах — і ви втратите довіру замовника, а, отже, хороші рекомендації, дохід. Тому я завжди рекомендую стежити за тим, що ви робите, як ви спілкуєтеся з замовниками, оскільки наша робота — це постійна комунікація.

У консалтинговому бізнесі просто необхідно бути хорошим психологом і мати високий рівень емпатії. Якщо у вас не розвинені такі навички — краще шукати себе в іншій сфері. Адже для клієнта важливо, щоб консультант увійшов у його становище і відчув через себе його проблему, щоб максимально вник у неї. І якщо клієнт відчує це, він безсумнівно захоче продовжити співпрацю, буде налаштований на довгострокові взаємини.

Також на шляху до «світлого майбутнього» на зовнішнього експерта чекає ще один складний момент — опір у команді проекту, куди його буде запрошено. Без цього нікуди. Всі і завжди чинять опір змінам — це факт. Тому ще одна важлива для консультанта якість — вміння долати такий опір. А для того, щоб усунути бар'єри і рухатися до реалізації проекту, потрібно вміти слухати людей. Пробувати простою і доступною мовою пояснити різні варіанти рішень і послідовність дій.

Ну і варто бути готовим до того, що результат вашої роботи або ж окремі ініціативи під час проекту будуть категорично сприйняті замовником. І вам або доведеться попрацювати над тим, щоб переконати його, або ж на цьому завершити розпочатий проект, зазнати збитків. У консалтингу таких ситуацій вистачає.

І, що, напевно, найголовніше в моїй сфері діяльності — це занурення на всі 24/7/365. Адже робота консультанта передбачає жорсткий графік роботи (до 14 годин на добу, а то й більше) з величезними масивами інформації. До цього потрібно готуватися і морально, і фізично.

Але коли подобається те, чим займаєшся, коли робота приносить задоволення, знаходяться і сили, і час, і бажання залишитися якомога довше на роботі або затриматися у клієнта, щоб завершити завдання.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо NV
X