Робота в консалтингу: переваги та підводні камені
Якщо ви вирішили стати зовнішнім консультантом, вам стане у пригоді кілька порад і попереджень
Більш ніж 4 роки тому я прийняла для себе дуже непросте рішення: поміняти комфортну корпоративну сферу діяльності, якій я віддала 25 років, на власний бізнес. Оскільки моя спеціалізація — фінанси, відповідно, я вибрала для подальшої роботи консалтинг у сфері управління і фінансів.
Створювати з нуля щось своє, з одного боку, дуже цікаво і хвилююче, особливо якщо ти профі і впевнений у тому, що робиш. А з іншого — страшно і дуже відповідально, адже за тобою стоїть ціла команда фахівців, які обрали тебе як лідера, повірили тобі і пішли за тобою.
Але це все лірика. Хочу поділитися тим, як насправді працюється в консалтингу, які переваги співпраці з позаштатними фахівцями та до чого бути готовим, якщо ви раптом вирішите створювати свій консалтинговий бізнес?
Чому консалтинг
Світова статистика вже не перший рік демонструє зростання динаміки звернень бізнесу до аутсорсингових компаній. Згідно з даними дослідження Statista, у 2000 році глобальний ринок аутсорсингу оцінювали в $46,5 млрд, а в 2017 році ця цифра зросла майже вдвічі — до $88,9 млрд.
В Україні, щоправда, ситуація трохи скромніша, втім, зростання затребуваності послуг консультантів очевидне. За даними Європейської Федерації консультантів з управління, достатнім рівнем обсягу консультаційних послуг у країні є рівень, коли ринок консультаційних послуг займає приблизно 1% від ВВП. Відношення консалтинг/ВВП в Україні в два з половиною рази менше, ніш показники європейських держав. Відповідно, український ринок має досить хороші перспективи для зростання. І все більше компаній приходять до розуміння необхідності використання консалтингових послуг.
Що стосується причин і переваг передавання низки функцій бізнесу на аутсорсинг, то, по-перше, незалежний погляд зовнішнього консультанта допомагає виявляти ті вразливі точки бізнесу, які не видно в процесі щоденної рутини. У залученого консультанта немає психологічного зв’язку зі співробітниками компанії, його імідж експерта на ринку не дозволить замовчувати недоліки в процесах компанії, починаючи від наявної структури бізнесу, його стратегічних планів, закінчуючи системою документообігу та якістю наданої власнику звітності. І що важливо — у нього відсутня боязнь вказати на наявні проблеми, які помітні збоку.
На відміну від фінансової служби, зовнішні консультанти не завантажені рутинною роботою на конкретному підприємстві. Вони оперативно реагують на зміни в чинному законодавстві та оподаткуванні. І, оскільки працюють не з одним бізнесом, можуть застосовувати найкращі практики одного бізнесу або сфери в іншому.
Пропрацювавши і в корпоративному бізнесі, і у власному, можу запевнити в тому, що аутсорсинг — це зручно, менш клопітно і менш витратно для власників бізнесу. «Віддаючись у руки» консультантам, ви звільняєтесь від вирішення непрофільних задач, з’являється можливість сконцентруватися на завданнях стратегічного характеру. Вартість утримання в штаті фінансового директора буде вищою, ніж послуги фінансового аутсорсингу.

Підводні камені консалтингу
У глави Amazon Джеффа Безоса є дуже влучна цитата: «Якщо вам вдасться створити відмінний досвід, то клієнти розкажуть один одному про це. Живе слово — потужний інструмент». Так ось це все про роботу в консалтингу. Головне в нашій справі — це репутація, яка напрацьовується дуже довго, а шкоди їй можна завдати за хвилину. Будь-який промах — і ви втратите довіру замовника, а, отже, хороші рекомендації, дохід. Тому я завжди рекомендую стежити за тим, що ви робите, як ви спілкуєтеся з замовниками, оскільки наша робота — це постійна комунікація.
У консалтинговому бізнесі просто необхідно бути хорошим психологом і мати високий рівень емпатії. Якщо у вас не розвинені такі навички — краще шукати себе в іншій сфері. Адже для клієнта важливо, щоб консультант увійшов у його становище і відчув через себе його проблему, щоб максимально вник у неї. І якщо клієнт відчує це, він безсумнівно захоче продовжити співпрацю, буде налаштований на довгострокові взаємини.
Також на шляху до «світлого майбутнього» на зовнішнього експерта чекає ще один складний момент — опір у команді проекту, куди його буде запрошено. Без цього нікуди. Всі і завжди чинять опір змінам — це факт. Тому ще одна важлива для консультанта якість — вміння долати такий опір. А для того, щоб усунути бар'єри і рухатися до реалізації проекту, потрібно вміти слухати людей. Пробувати простою і доступною мовою пояснити різні варіанти рішень і послідовність дій.
Ну і варто бути готовим до того, що результат вашої роботи або ж окремі ініціативи під час проекту будуть категорично сприйняті замовником. І вам або доведеться попрацювати над тим, щоб переконати його, або ж на цьому завершити розпочатий проект, зазнати збитків. У консалтингу таких ситуацій вистачає.
І, що, напевно, найголовніше в моїй сфері діяльності — це занурення на всі 24/7/365. Адже робота консультанта передбачає жорсткий графік роботи (до 14 годин на добу, а то й більше) з величезними масивами інформації. До цього потрібно готуватися і морально, і фізично.
Але коли подобається те, чим займаєшся, коли робота приносить задоволення, знаходяться і сили, і час, і бажання залишитися якомога довше на роботі або затриматися у клієнта, щоб завершити завдання.
Спеціально для НВ Бізнес
Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес