Ринок праці після карантину: Консалтинг. Велика четвірка витримає, а що буде з іншими?

20 травня 2020, 09:20
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Шість питань до Principal Consultant BDO Centers

Матеріал записано під час стриму X-STREAM від Lobby X — серії онлайн-інтерв'ю з топ-менеджерами компаній різних індустрій, де вони розповіли як їхні компанії переживають кризу і прогнозують майбутнє своїх галузей. Питання ставив Владислав Грезев — CEO Lobby X.

Відео дня

Як змінилася робота офісу з початком пандемії та карантину

Багато чого змінилося. Я завжди підтримую системний підхід, а криза — це всього лише клаптик лакмусового паперу для бізнесу. Якщо у вас до моменту настання кризи не були налагоджені бізнес-процеси, то, будьте певні, зараз ви з ними не впораєтеся.

Ми були підготовленими до скрутних ситуацій, тому що постійно працюємо в умовах турбулентності й завжди думаємо наперед. Простіше кажучи, ми виконали свою «домашню роботу» й вчасно пропрацювали важливі питання: «А що буде, якщо обставини змусять нас обрати лише ось цей єдиний вектор? А якщо нам доведеться обирати зовсім інший? А що буде, якщо нас, власне кажучи, загальмують?». Ми просто попередньо, ще до пандемії розпочали роботу над потенційними проблемами та координацією бізнес-процесів — проаналізували, де ми є насправді. Написали найгірший сценарій, середній та найкращий. І незалежно від того, куди ця пандемія нас веде, ми готові до цих умов.

Вся команда працювала дистанційно і лише з 11 травня ми поступово почали повертатися до офісу. Наша сфера, на щастя, може собі дозволити дистанційну роботу. У нас так звана «дуальна» бізнес-модель: аутсорсинг та консалтинг. Відповідно, якщо падатиме попит на консалтинг, ми заховаємося в аутсорсинг. І навпаки. Яка тенденція була до пандемії? Всі послуги, так чи інакше, рухалися до консалтингу. І консалтинг, як бізнес, почував себе дуже добре.

Якщо ми подивимося на дані західних компаній і порівняємо, навіть, щоквартально, то дохід від надання послуг останнього кварталу 2019 року й останній квартал 2018 року, то прибуток був досить хорошим. 2020-й рік мав бути одним із найбільш успішних для багатьох компаній сфери професійних послуг.

Відповідно, багато підприємств відчувають себе в безпеці й зараз, користуючись тим, що встигли заробити за попередні роки. Хоч консалтинг — це, як правило, не предмет першої необхідності. Для багатьох компаній в Україні - так точно. Тут багато організацій не розуміють цінності консалтингу і не використовують його.

Чи звільняєте ви співробітників?

Ні, ми не звільняємо. У нас бізнес-модель віддаленого консалтингу, а не client-facing. Багато з тих, хто працює у client-facing, зокрема, друзі та партнери закордоном, зараз пішли у відпустку. Але проблема в тому, що в Європі з цим простіше. Вони можуть дозволити відправити людей у відпустки, тому що їх держава забезпечує соціальними гарантіями. Припустимо, у Бельгії виплачується орієнтовно 65% зарплати. І наскільки я знаю, з 13 квітня збільшили до 70%. У такому випадку, співробітник може дозволити собі посидіти вдома.

А як в інших великих консалтингових компаніях?

Перше, що зараз відбувається — оптимізація, поки не вимушена, а скоріше як удар на випередження. Дійсно, людей інколи відправляють у відпустки. Є, навіть, неоплачувані відпустки у вимушеному порядку. Дехто скорочує джунів і залишає своїх «зірок». За талановитих завжди тримаються, бо якщо ви прощаєтеся з А-гравцями, це означає, що справи зовсім погані.

Є практика зменшення зарплат. Я не скажу, що це суто в консалтингу, але поспілкувавшись із представниками бізнесу, я бачу, що на 10−20% зменшують зарплату у вимушеному порядку. Тобто зараз використовують будь-яку стратегію, щоби вижити.

Наскільки криза зачепить різні індустрії, хто постраждає найбільше?

Якщо бізнес будується на довгострокових проєктах — рік, півроку, два, то місяць карантину, це не те, що змусить зупинитися. Але, якщо ми говоримо, що оборотний цикл підприємства невеликий, то вже є проблеми. Зрозуміло, що на короткострокових проєктах довго протягнути складно в таких умовах.

Є декілька індустрій, які вважаються такими, що постраждали найбільше з точки зору робочої сили (окрім сфери розваг). Це FMCG, житло, роздрібна та оптова торгівля, ділові послуги, адміністрація та виробництво. Хоча це, звичайно, дуже індивідуально.

Чи ставлять ваші проєкти на паузу клієнти з найбільш постраждалих індустрій?

Змінився радше характер запиту та характер проєктів. Дуже багато запитів на консалтинг саме з точки зору актуальних знань. Одне з визначень для консультанта — це своєрідний лікар-психолог для організаціъ. На початку пандемії ми отримували навіть запити такого характеру: «заспокойте нас, будь ласка стосовно COVID-19», або ж «а чи все так страшно, як кажуть?». Тому дійсно було дуже багато запитань щодо COVID-19, запити на отримання статистичних даних, як вони впливатимуть на бізнес та управлінців тощо.

Зараз всі змирилися з тим, що коронавірусна інфекція — це глибока криза та катастрофа. Клієнти починають думати, що робити далі, тому ми отримуємо вже так звані «пост-COVID» проєкти.

Насправді, ми дійсно відчуємо те, що втратили за місяці карантину трішки пізніше. Коли потрібно буде використовувати те, що ми мали б заробити в період пандемії.

Консультант знайде роботу завжди. І, як правило, якщо все добре, до нас не біжать. Якщо все добре — компанія насолоджується успіхом, а управлінцю/підприємцю не потрібні ні коучі, ні бізнес-тренери, ні психологи. Саме тому зараз саме для консультантів розпочнеться дуже класний період «після». Коли компанії проаналізують, наскільки глибоко вони впали чи опинилися там, де вони є, і зрозуміють, що самостійно вони вже не справляються. Звичайно, їм буде потрібна зовнішня підтримка, і вони звертатимуться до нас.

Як загалом відреагувала сфера консалтингу на кризу?

На ринку з’явилося дуже багато талановитих консультантів. Раніше ми отримували резюме спеціаліста високого рівня один раз в місяць. Зараз ми отримуємо кожного дня запити від дуже цікавих кандидатів. Я це бачу, навіть, оцінюючи ситуацію серед своїх друзів і знайомих, які певний період багато працювали й почували себе прекрасно. Але через те, що деякі компанії не мають довгострокової стратегії і дуже залежать від розвитку інших галузей, деякі співробітники залишилися без роботи й пішли або під скорочення, або ж під зменшення зарплат. Зараз усі починають шукати роботу. Для нас це прекрасна можливість обрати найсильніших, найцікавіших та найкращих.

Окрім цього, важливо підкреслити зміну способу мислення. Ця тенденція була здебільшого до пандемії, але зараз ми побачимо як вона може змінитися. Адже люди не налаштовані будувати кар'єру. Вони хочуть отримувати гроші на місяць і їх успішно проживати.

Я думаю такі гіганти, як Велика четвірка витримають кризу у будь-якому випадку. Щодо інших — на жаль, ринок в Україні не розвинутий настільки, як хотілося б. І навіть проєкти у наших консалтингових конкурентів в основному зав’язані не на українському ринку: це зазвичай або СНД, або Західна чи Південна Європа. У середньому, 30−40% - консалтингові проєкти для інших країн. Тому все буде залежати не стільки від нашої ситуації, як і від того, яким буде середовище.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X