Коли знизяться ціни на зріджений газ

4 вересня 2017, 14:25
Рятівна соломинка українських автомобілістів – зріджений вуглеводневий газ (ЗВГ) – подорожчав у півтора рази

Подекуди навіть до 17 грн/л. Така ціна заступила собою економію – головний стимул переходу на це альтернативне моторне паливо.

Якщо вірити депутатам і чиновникам, то всі подорожчання в Україні відбуваються з вини "змови монополістів". Ця універсальна версія дуже зручна: зрозуміла людям, дозволяє перекласти вину на інших, відпозиціонувати себе борцем за народні інтереси або, просто кажучи, відпіаритися.

Відео дня

Цифри і факти не в пошані, але тільки вони можуть дати реальну картину того, що відбувається. Подивімося, як влаштований ринок автогазу і спробуємо з'ясувати причини цінового стрибка.

Постачання

Обсяг ринку пропан-бутану – 1,5 млн т. За останні три роки він виріс у півтора раза і став одним з найбільших в світі. Постачають Україні три ключові джерела: українські НПЗ, Росія, Білорусь.

Є й інші напрямки – Казахстан, Польща, Литва, Румунія, морські поставки. Їх частка поки невелика, але саме ці "інші" мають основний потенціал зростання для покриття зростаючих апетитів України. Нескладно помітити, що домінуючого постачальника на сьогодні немає.

Великі експортери газу з Росії і Білорусі – Proton Energy Group і Білорусьнафта, відповідно – основні обсяги продають за довгостроковими договорами з формульною прив'язкою до міжнародних котирувань. І ці котирування виросли в серпні майже на $90/т і автоматично знайшли відображення у відпускних цінах для українських компаній.

Опт

У першому півріччі ЗВГ імпортували 93 компанії (в 2016 р. – 72), а скільки перекупників працює на внутрішньому ринку – не знає ніхто. Але в будь-якому разі зрозуміло, що говорити про якусь монополію тут складно.

Роздріб

Найбільш густонаселений сегмент. Найбільший гравець – група Приват – контролює 421 газову заправку або 10% ринку. Такі гіганти "бензинового" ринку, як ОККО і WOG, мають удвічі менше об'єктів. А 65% ринку належить армії малих мереж і одиночних станцій. На ринку жартують: "є $20 тис. – відкривай газову заправку".

Чимала частина станцій – нелегали, які працюють без дозволів на розміщення своїх об'єктів і касових апаратів. В одному Києві до "травневої" зачистки було 350 нелегальних станцій. Чи може в таких умовах бути змова?

Чому ж подорожчав газ?

Основна причина – брак газу у внутрішніх і зарубіжних виробників. Через проблеми з ліцензіями на видобуток різко знизила випуск Укрнафта, а контролююча її та Укртатнафту група Приват була змушена закупити... російський газ.

У самій Росії і Білорусі, а також в Казахстані на ремонти зупинилося кілька заводів. І все це в розпал сезону?! За нашими оцінками, дефіцит в серпні становить 20% ринку, або до 30 тис. т.

Дефіцит підігрів ціни скрізь, а не тільки в Україні. Але в Україні оптові ціни зросли набагато могутніше, ніж у Східній Європі. Чому? Проблема у відсутності запасів. Наявних сховищ вистачить лише на тиждень споживання, решта – на колесах.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Але навіть до цих сховищ газ йде неприпустимо довго – в Укрзалізниці немає локомотивів. А там, де вони є – їх нічим заправляти... За словами знайомого трейдера, з київської Дарниці до Василькова його газ їхав три доби (це близько 50 км).

І навіть це можна вважати успіхом – вагонів для перевезення зрідженого газу теж не вистачає... Цей фактор, зокрема, сильно обмежив поставки газу з моря, хоча саме вони могли б оперативно погасити ресурсну пожежу на ринку.

Як бачимо, біда не приходить одна. І літня криза зумовила цілий ряд несприятливих і часом несподіваних чинників.

Прогноз

"Газові" ціни залежать від наповнення ринку і зовнішніх котирувань. На жаль, у вересні, який разом з серпнем є піковими місяцями зі споживання, ці два фактори будуть утримувати ціни високими. Дефіцит поставок відчувається як і раніше і, найімовірніше, насичення ринку відбудеться лише до початку жовтня, коли сезон активного споживання піде на спад.

Немає хороших новин і по цінам: їх котирування як в Східній Європі, так і на морі продовжують рости. У будь-якому разі, трейдери будуть намагатися тримати мінімально можливі ціни, оскільки запорука успіху зрідженого газу – низька ціна.

Показати ще новини
Радіо NV
X