Коронакриза: тепер вже зрозуміло що відбувається і до чого готуватися
Карантином проблеми світової економіки не закінчаться. Що буде далі?
Два місяці світ жив суперечливими думками і сигналами. З одного боку — рекордні падіння ВВП у всьому світі, десятки мільйонів безробітних (навіть у найбагатших і найрозвиненіших країнах), цілі галузі і компанії-титани балансують на межі банкрутства. З іншого — безпрецедентні заходи щодо фінансової допомоги всім, від робітника і малого підприємця до найбільших банків і держав. Ну і зростання фондових ринків, мов нічого й не було. Всім було дуже складно зрозуміти що робити, де дно і коли все повернеться як було. Нарешті, прояснилося: ніколи. А тепер детально і по пунктах.
(Не) подієва криза
Хотілося думати, що це криза події — коронавірусу і карантину — який закінчиться за кілька місяців, всі відпочинуть, може, оптимізуються під цей привід і побіжать далі. Провідні країни не просто оголосили про неймовірні обсяги фінансової допомоги: вся світова фінансова система, від центробанків США і ЄС, що друкують головні конвертовані валюти, до дрібних роздрібних банків у більшості країн, дала тимчасову індульгенцію всім. Фінансовим установам пообіцяли необмежену ліквідність, а вони, в свою чергу — готовність відстрочити і реструктуризувати фактично будь-які кредити. А ще центробанки заявили про викуп як державних, так і корпоративних (вперше за історію) облігацій на невідому раніше математичної науці суму «стільки, скільки буде потрібно». На цьому тлі фондові ринки, що обвалилися на 30% в лютому-березні, знову злетіли майже на 20% за квітень.
Тоді чому ж число безробітних по всій планеті росте швидше кількості інфікованих Covid-19, а МВФ говорить про найглибшу економічну рецесію з часів Великої депресії?
Структурна криза споживання
Мало хто міг уявити, що всього два місяці глобального карантину зможуть так кардинально вплинути на споживання: не тільки обвалити його, але й вже почати змінювати саму його структуру. Енергетика, транспорт, розваги, ритейл — попит у цих галузях не просто звалився на рекордно низькі рівні з часів Другої світової війни, він змінився назавжди. Саме тому Ворен Баффет визнав свою помилку і минулого тижня «оракул з Омахи» продав акції у всіх авіалініях, а його інвестиційна компанія Berkshire Hathaway оголосила про збитки майже на $50 мільярдів.
Стало абсолютно ясно, що поки більшу частину людства вакцинують від Covid-19 — що може зайняти до 24 місяців — світ не повернеться до колишнього життя. Сьогодні, жоден політик в світі не візьме на себе відповідальність за тисячі смертей від небаченої хвороби, навіть якщо наслідком цього будуть мільйони смертей (у більш віддаленій перспективі) від моторошної економічної кризи. Авторитарні Сі Цзіньпін, Трамп і Дутерте (президент Філіппін, який дозволив поліцейським стріляти в людей без масок під час карантину) і ті змушені були відступити від своїх початкових позицій і ввести карантин. Перекладаю: вмирати від насильства, безробіття і всіх інших хвороб — можна, а від коронавірусу — ні.
Якщо всього два місяці карантину так істотно почали міняти рівень і структуру споживання цілих галузей, що ж трапиться з попитом в такому режимі за цілих два роки? Відповідь прийняти нелегко: попит зміниться до невпізнання і це буде дуже боляче. Всім.
Адже в такому разі, зовсім неважливо скільки у вас грошей, хороший ви чи поганий позичальник і скільки у вас відстрочки за облігаціями чи кредитами. Якщо ваші товари і послуги — ресторани, перельоти, кінотеатри, торгові центри, готелі тощо — просто вже не будуть нікому потрібні в колишньому обсязі і, найважливіше, в колишньому вигляді, то ці бізнеси і активи вже ніколи не повернуть собі колишнього попиту або ринкової вартості. А це означає, що обсяг і м’якість наданої фінансової подушки не має значення: потрібно або якомога раніше банкрутувати або кардинальним чином перевинаходити свій бізнес. Ще вчора.
За фактом, подієва коронакриза переростає в глибоку і турбулентну кризу рівня і структури попиту. Цей етап не закінчиться разом з карантином і він сильно змінить світ. Але і це ще не все.
Прийдешня кредитна/фінансова криза
Одним з корисних наслідків будь-якої кризи завжди було вичищення від поганих активів: неефективних підприємств, неконкурентних бізнес-моделей, неплатоспроможних позичальників і більш незатребуваних професій. І ця криза не стане винятком, просто це почнеться трохи пізніше. У березні всі учасники фінансової світової системи — включно з рейтинговими агентствами, до речі, знову (див. фільм «Гра на пониження») — робили всілякі спроби уникнути, фактично, будь-яких дефолтів. Всі сподівалися, що пронесе. Але вже абсолютно очевидно, що ні.
Кардинальне падіння і зміна структури попиту неминуче призведе до банкрутства цілих галузей і до зникнення компаній — стовпів цих індустрій. Але це торкнеться не тільки їх самих. У таких інтернаціональних монстрів як Boeing, Disney або Volkswagen-Audi Group не тільки сотні тисяч співробітників, а й сотні тисяч підрядників з абсолютно різних сфер: від металургії до програмного забезпечення. А у цих підрядників, в свою чергу, є свої співробітники і партнери — і так далі «ефект доміно» у глобальних ланцюжках створення вартості.
Цього разу очищення стосуватиметься багатьох галузей і не пощадить навіть вчорашніх лідерів ринку, якщо вони вже не почали перебудовуватися під нову реальність світового попиту.
І про Україну на десерт
На Україну чекає не тільки падіння ВВП (-8%), споживання всередині країни (-11%) і експорту (-5−10%). Нас, як і весь світ, чекає суттєва реструктуризація попиту в довгостроковій перспективі. І якщо Україна швидко і ефективно не адаптується до нової системи споживання, ми будемо втрачати ВВП і конкурентні позиції навіть коли зростання відновиться. Ми вже спостерігаємо падіння виробництва в металургії в країні на 20%, цей сектор може ще багато втратити і так важко відновлюватися через похмурі перспективи світового автопрому, авіації, будівництва та інших основоположних галузей.
При падінні експорту поряд з істотними обмеженнями мобільності для українських трудових мігрантів, адекватно очікувати істотне падіння надходження валюти в країну в усіх напрямках. Навіть за наявності нових кредитів від МВФ, які цілком підуть на покриття зростання діри в нашому держбюджеті, у НБУ буде обмежена можливість утримувати курс гривні. Більш того, це буде невигідно і нашим експортерам, які й так постраждають від тривалого падіння попиту. Тому, насмілюся припустити, що з другої половини року гривня неминуче почне дешевшати.
При цьому внутрішній попит в Україні теж не відновиться магічним чином після зняття карантину. Споживчі звички, набуті на карантині, укореняться і будуть розвиватися. А це означає, що багато з бізнесів, що закрилися, вже не відкриються. Також, контужені перманентними кризами українці теж ще дуже не скоро побіжать витрачати свої кревні матрацні.
Як і в усьому світі, в Україні успішними стануть ті, хто максимально швидко і вдало адаптується під нові реалії споживання: ефективне заміщення певних позицій імпорту місцевим виробництвом, нова пропозиція житла і товарів для дому, «гнучкі» офісні площі (коворкінг, клубні офіси) нові пропозиції внутрішнього туризму, розвиток цифрових продуктів і логістики в усіх сферах — від FMCG до автомобілів — і, звичайно ж, інноваційні рішення в охороні здоров’я.
Все це нелегко прийняти і скажено хочеться виявитися неправим. З іншого боку, в довгостроковій перспективі все буде добре і навіть краще: попит перебудується і виросте вище колишнього, капіталу стане ще більше і людство, в цілому, стане жити ще краще. Життя прекрасне і триває, хоч вже й ніколи не стане колишнім. Але в цьому ж і є вся її принадність, чи не так?
Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.