Без карантину. Як Україні впровадити шведську модель

19 травня 2020, 07:50

Щоб зрозуміти з якими обмеженнями ми проживемо цей рік, потрібно придивитися до процесів, які починаються в Європі.

Перший це зміна догми «ми всі йдемо за Італією і жорсткий карантин це єдиний вихід». Ця догма з’явилася в березні, коли ЄС перебував у страху і повному тумані. Потрібно було щось взяти за основу для планування дій. З цим і пов’язані, наприклад, обмеження польотів до осені. Але, передусім Швеція, а також Німеччина поступово руйнують цю догму. І ми побачимо вже скоро, що рішення в ЄС переглядатимуть у бік пом’якшення.

Відео дня

Другий почнуться протести. У США, Великобританії ми їх вже бачимо. Європа спокійна, але поки це добре оплачується. У нас протестів немає виключно через м’яку реакцію держави на повсюдне порушення норм карантину. Як наслідок, ми маємо псевдокарантин, від якого страждає тільки найвідповідальніша частина суспільства.

В результаті утвердиться нова догма «ми не повинні ховатися від COVID-19, ми повинні вчитися жити і працювати в умовах пандемії». Чим ближче різні країни будуть підходити до краю економічної прірви, тим більшу популярність набиратиме шведська модель. Швеція усвідомлює всю небезпеку пандемії, але там не запроваджували карантину, не створювали локдаун економіки. Головним способом захисту шведи вважають дотримання соціальної дистанції. Ключовими для реалізації шведської моделі є три умови:

1. Високий рівень довіри в суспільстві.

2. Особиста відповідальність громадян.

3. Сміливість політиків.

На жаль, в Україні проблема з усіма трьома факторами. Що ж робити, щоб у нас спрацювала ця модель і ми не угробили економіку?

Перша проблема низька довіра

Обрана Україною стратегія карантину це коли влада говорить нам: «ви посидьте вдома, поки ми вас рятувати будемо». В умовах, коли в суспільстві низький рівень довіри до влади, такий підхід не працює. Будь-які її дії будуть бойкотувати і сприйматися як загроза. Як наслідок, за фактом ми маємо псевдокарантин «по-козацьки» — ігнорування обмежень. Або — першу фазу, яка може перерости у протести. Бізнес готовий багато чого пережити, але за однієї умови — коли всі залучені в процес. Щоб протестна енергія пішла в розумне русло, потрібно терміново змінити стратегію — потрібно залучити керівників і власників компаній шляхом передачі їм особистої відповідальності. Працюйте, але не порушуйте вимоги до нових соціальних норм і безпеки. Звісно, поки що не йдеться про масові заходи.

Друга проблема низька відповідальність громадян

Навіть сидячи вдома, мало хто дотримується вимог карантину. Тому результативніше буде перенести фокус контролю на безпеку робочих місць, транспорту, магазинів тощо. Нам потрібно починати вчитися жити з пандемією. ІКЕА каже покупцям, що у них практично немає шансів померти від серцевого нападу в їх ТЦ на відміну від власного будинку. Співробітники навчені надавати першу допомогу, а магазини оснащені всім необхідним. Цей принцип з поправкою на COVID-19 має взяти за основу кожен керівник компанії, а роль держави це перевірити. Вже очевидно, що головна боротьба з вірусом — це дистанція. Так що безпечніше — неконтрольовані пікніки з друзями або правильно організоване робоче місце? Забитий людьми приватний автомобіль (на якому сьогодні добираються співробітники) або контрольована робота метро? Заповнений людьми супермаркет або напівпорожній магазин одягу?

Зараз у нас псевдокарантин, від якого страждає тільки найвідповідальніша частина суспільства.

Третя проблема сміливість політиків

Політикам зокрема п’ятій колоні влади — ЗМІ) потрібно хоча б припинити лякати людей і дати їм надію. Перемогти страх. Від коронавірусу він не рятує, а ось економіку вбиває. Страх скував сьогодні всіх. Одні бояться за здоров’я, інші втратити роботу. Люди відмовляються від покупок, бізнес відмовляється від інвестицій у розвиток. Карантин не тільки рятує, він і вбиває нас потихеньку. І в цьому питанні відповідальність залишається на політиках і ЗМІ.

Попереду непростий час економічного спаду. Щоб його пережити, потрібно пам’ятати, що економіку підживлюють не тільки гроші, а передусім позитивні емоції людей і їхня впевненість у завтрашньому дні.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X