Кого беруть в наглядові ради держкомпаній
Одна з найголовніших проблем України – це некомпетентні чиновники, які, по суті ,нічого путнього не можуть зробити для управління роздутою держвласністю.
Моя думка: їх мета кришувати корупцію в державних монополіях отримуючи за це ще й пристойні заробітні плати.
Подумалося про це сьогодні вранці, коли прочитав новини з державної Укрзалізниці. Колишній голова цієї компанії Войцех Бальчун ввів у ній систему автоматичного розподіл подачі вагонів. Вона виключала можливість хабарів за отримання дефіцитних сьогодні ресурсів – зерновозів, та взагалі будь-яких вантажних вагонів.
Фактично система була вкрай схожа на те, що зробили в Державній фіскальної службі, коли ПДВ відшкодовувався автоматично. В результаті проведеної роботи в учасників ринку не було претензій до того хто і коли отримує дефцітний ресурс. І не було підозр, що хтось заніс грошей для того, щоб вирішити питання з видачею собі швидше. Ясна річ, що в Укрзалізниці обурювалися з цього приводу. Особливо тіньові куратори компанії у владі.
Так ось в Укрзалізниці не так давно скасували чесну систему автоматичної видачі вагонів і знову поставили схему їх видачі в ручному режимі. Вкрай позитивна система для тіньових кураторів монополіста (докладніше дивіться тут ).
Широко відомо, що недавно на Укрзалізницю було призначено новоу наглядову раду, в цілі якої входить якраз розбиратися з подібними проблемами. Ця подія нещодавно була широко розрекламована і подана, як черговий крок вперед в управлінні корпорації.
Ця наглядова рада ніби складається з шанованих представників західних інституцій і корпорацій, яким втім, іноді складно зрозуміти в яких саме рішеннях керівництва Укрзалізниці сидить корупція. І які з них працюють на кишені чиновників корпорації, і їх тіньових кураторів.
Зате це не складно зрозуміти представникам української частини наглядової ради, особливо тим, хто був делегований урядом.
Я познайомився з такою людиною – це Костянтин Мар’євич, який, незважаючи на свій молодий вік, також входить до наглядовіої раді як Укрзалізниці так і підприємства Магістральні газопроводи України. В обидва підприємства Мар’євич за неофіційною інформацією був поставлений Володимиром Кістіоном. Керівником служби останнього Мар’євич офіційно власне і був.
Недивні близькі стосунки Кістіона і Мар’євича – обидва чиновники з Вінниці. Дивує стрімка кар'єра Мар’євича – нічим не видатний клерк, який займався до 2014 року ЖКГ, став учасником міжнародних наглядових рад двох найбільших держпідприємств України. Навіть не знаючи до ладу англійської мови, в чому Костянтин Мар’евіч зізнався в листуванні з Новим Временем. Яка просто необхідна для вільного спілкування з іншими членами наглядової ради.
Але це всього лише примітна деталь. Найдивніше інше. Колеги з порталу Агроінсайдер, набрали Мар’евича, щоб з'ясувати його позицію щодо дивного рішення видавати вагони вручну. І він на це офіційно відповів: «мені нічого не відомо про таке рішення».

Відмінна відповідь, для чиновника, якого поставили зробити роботу Укрзалізниці ефективною, щоб описати абсолютно деструктивне рішення про роботу компанії. Прекрасна відповідь члена наглядової ради, якого держава делегувала зокрема боротися з корупцією в державному монополістові, щодо рішення, яке цю корупцію тільки підігріває.
На жаль, часто в нашій країні все працює саме так. Дивний представник уряду, що не має профільної освіти, починає займатися і магістральними газопроводами і залізницею, тому що працює у профільного віце-прем'єра. І тому що з Вінниці. Отримує велику зарплату як член НР держмонополій, не маючи досвіду і не знаючи англійської. Потім він закриває очі на дивні речі, що відбуваються в цій же компанії. На події, які інакше як корупцією, пояснити більше нічим.
Втім, все описане вище також складно описати будь-яким іншим словом крім як корупція.