Від опіумних воєн до наддержави АI. Що потрібно знати про Китай менеджеру з України

23 січня 2020, 16:03

Записки з Піднебесної

Аналітичний десант з бізнес-школи МІМ у складі власників та управлінців з різних індустрій був висаджений на території Китаю для розвідки феномена швидкого економічного зростання.

Відео дня

З перших хвилин перебування стало зрозуміло, що ми опинилися всередині іншої екосистеми. Звичний нам FANG (Facebook, Amazon, Netflix і Google) в перекладі китайською зазвучав, як BAT (Baidu, Alibaba, Tencent).

Ми оперативно встановили WeChat і навчилися говорити 谢谢 你(дякую). Англійська на вулицях Шанхая допомагає слабо. Для маскування багато з команди відразу ж одягалися в одяг бренду Uniqlo, що можна вважати хорошим маркетинговим кейсом. Цей бренд офіційно не представлений в Україні, при цьому є комбінацією якісного продукту і сформованої позиції технологічною одягу завоював серця не тільки споживачів з України, а й усього світу.

Роздрібна розвідка в чорну п’ятницю показала, що в цілому все тихо і спокійно. Ми трохи запізнилися, оскільки в день Холостяка — аналог чорної п’ятниці за версією Alibaba (11.11.2019) загальна вартість товарів, проданих через цю платформу, перевищила 268,4 млрд юанів (майже $38,4 млрд). І це за 1 день. У цей день на поверхах в офісі Alibaba встановлюються намети, щоб співробітники могли більше часу провести з колегами і переосмислити поняття «цейтнот на роботі»

Хороша людина це не професія для Китаю. Ефективний працівник — ось, що дійсно важливо

Хороша людина це не професія для Китаю. Ефективний працівник — ось, що дійсно важливо. «Працювати за графіком 9−9−6 9 ранку до 9 вечора 6 днів на тиждень) — це величезне щастя», — сказав Джек Ма.

У деяких китайських компаніях навіть прийнято давати допомоги для літніх батьків співробітника. Для того, щоб на сімейній раді вони мотивували його працювати ще ефективніше.

Населення Китаю — численне, при цьому в риториці керівників великих виробництв постійно звучала ідея максимальної автоматизації. Наприклад на відвіданому заводі з виробництва обладнання для промислового очищення води на сотнях м. кв виробничого цеху ми побачили лише кількох робітників, які контролювали роботів.

Нас попередили, що переважний стиль управління в Китаї — авторитарний. Лідерство тут означає дуже багато. Лідерів цінують, шанують і з ними не сперечаються.

При цьому локальні китайські компанії починають вигравати битву за талановитих бізнес-лідерів. За статистикою 40% бізнес-лідерів Китаю мігрували з мультинаціональних корпорацій у локальні.

Оскільки в локальних компаніях вони отримують більше повноважень і можуть швидше приймати рішення, а також швидше рухатися кар'єрними сходами. Також важливо, що китайці люблять підтримувати довгострокові відносини. Важливий прицип — я допомагаю тобі, ти допомагаєш мені.

Незабаром ми зрозуміли, що в Китаї E-commerce означає M-commerce

Ще 5 років тому покупки через смартфони становили близько 50%, зараз же це 78,8%. При тому, що 30% від загального обсягу споживання в Китаї — покупки онлайн.

Онлайн-оборот продажів одягу становить $229 млрд у порівнянні з $83,9 млрд у США і $119,2 в Європі

Китай — на першому місці в світі за обсягом онлайн продажів одягу. Одяг є топ-категорією в структурі китайських онлайн продажів. Електроніка на другому місці абсолютному обороті. Незважаючи на середній чек). Онлайн-оборот продажів одягу становить $229 млрд у порівнянні з $83,9 млрд у США і $119,2 в Європі. При цьому характерне динамічне зростання категорії. (2016 рік — $125,8 млрд, прогноз на 2021 — $265,3 млрд).

Примітно, що у всіх країнах є кореляція рівня добробуту населення і частки проникнення онлайн торгівлі. Китай же вибивається з тренду. При порівняно низькому рівні добробуту, в Китаї найвища частка онлайн продажів.

Трійця BAT (Baidu, Alibaba, Tencent) активно інвестують в інноваційні стартапи, оскільки розуміють, що «зруйнували» традиційні ринки швидко, створивши нові, а значить також швидко можуть зруйнувати і їх.

S-Commerce platform вже стала звичною категорією для Китаю

— Social platform + E-commerce platform = social-commerce platform. Первинна цільова аудиторія — дівчата. Тому бажано ще раз переглянути фільм «Чого хочуть жінки» і адаптуватися до тренду.

Китай — світовий лідер за рівнем проникнення Fintech. 60% проникнення в Китаї у порівнянні з 33% у США. При цьому 34% єдинорогів у світі — китайські компанії, що насамперед пов’язано з активним розвитком платіжних сервісів у Китаї.

— 8 китайських юнікорнів працюють у сфері fintech з оборотом $214,6 млрд.

— для порівняння у США це 24 юнікорнів, але оборот 76,6 млрд.

Розвідка вийшла, завдяки тому, що інформаційний шлях нам висвітлювала найкраща бізнес-школа Азії CEIBS (top 5 Financial Times).

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X