Стартапи і кіберспорт — чого чекати в 2021 році

15 січня 2021, 13:30

Ринок, що швидко зростає, і заповітна увага покоління Z. Чому варто звернути увагу на esports.

Префікс «кібер» у словах розбурхує не тільки уми простих людей, а й тих, хто всерйоз зайнятий інвестиціями в інновації. Кіберспорт — відносно молоде явище, яке налічує з натяжкою два десятки років, а набувати обрисів серйозного бізнесу стало й зовсім недавно.

Відео дня

Восени цього року кіберспорт отримав офіційний статус в Україні, що нарешті-то вивело його з андеграундного стану, де він взагалі-то вже непогано варився у власному соку, з огляду на наявність вітчизняної екосистеми, яка живе за своїми власними правилами.

Говорити про результати набутого статусу ще рано, але як мінімум одна мета була досягнута: вперше за довгий час тема кіберспорту спливла в заголовках національних медіа. Для багатьох стало справжнім одкровенням, що кіберспорт вже давно не просто забава молоді, а серйозний сектор бізнесу з високими ставками, як у прямому, так і в переносному значенні.

Ми в Українському фонді стартапів особисто стали свідками зростання уваги до цієї сфери з боку молодих підприємців, деякі з яких навіть встигли отримати грант. Саме тому я хочу присвятити цей блог саме кіберспорту — одному з найбільш перспективних, на мою думку, напрямів для інвестицій в інновації майбутнього року.

Ігри скінчилися

Згідно зі звітом Global Mobile Market Report від агентства Newzoo, яке займається аналітикою ігрової індустрії і кіберспорту зокрема, глобальний ринок esports показує стабільне зростання — близько двадцяти відсотків на рік. І навіть катаклізми 2020-го не змогли цьому зашкодити, що добре демонструє передбачуваність і стабільність цього ринку.

Поки інші благали пощади, кіберспорт зміг подолати позначку доходу в $1 мільярд, а вже до 2022 досягне обсягу від $1,8 до $2,3 млрд за версією Superdata. Такому зростанню сприяє й цільова аудиторія, яка вже налічує півмільярда осіб і до 2022 повинна вийти на 700 мільйонів, тобто ми бачимо ту ж непорушну 20%-у динаміку зростання з року в рік.

Україні ж, за даними Олександра Кохановського, голови правління Української професійної киберспортівної асоціації (UPEA) в інтерв'ю виданню UBR, дістався шматок пирога в $40−50 мільйонів з аудиторією в майже два мільйони осіб.

Ці цифри можуть не вразити магнатів і не зрівнятися з ритейлом або ринком моди, але саме для стартаперів кіберспорт відкриває таке потрібне вікно можливостей. Ситуацію можна порівняти з поїздом, який в першому випадку вже мчить на всіх парах деякі й зовсім доїжджають свій останній рейс), а в другому — тільки почав розганятися. Стає очевидним, куди легше вскочити на ходу.

Ще одним безумовним плюсом кіберспорту є його відкритість інноваціям, про які багато люблять говорити, але на практиці або не виходить, або не хочеться. А часом і все разом. Тут же не місце консерватизму, яким відрізняються деякі інші сфери (наприклад, банківська). Цю думку підтверджує Вячеслав Щербаков, менеджер зі стратегічного партнерства і керівник центрального офісу продажів StarLadder. У своєму коментарі він чітко характеризує кіберспорт як молоду індустрію, що швидко зростає, яка сповнена можливостей для нових ідей та їх реалізації.

Оскільки з кожним роком кіберспорт відіграє все більшу роль в житті молодих тінейджерів, а іноді й країн (яскравий тому приклад — Південна Корея), то різні стартапи можуть взяти участь у безпосередньому розвитку цілої індустрії. Вячеслав наводить як приклад кейси StarLadder з інтеграцією в трансляції брендованих віджетів для комунікації та глибшої залученості глядачів, чого досі немає під час перегляду класичного ТБ. А інтелектуальні помічники і чат-боти в кіберспорті з’явилися задовго до того, як це стало мейнстрімом у багатьох великих компаній, наприклад операторів мобільного зв’язку.

Аналогічно відгукується про інновації Олег Крот, керуючий партнер кіберспортивного медіахолдингу WePlay Esports, який не з чуток знає про них, оскільки на одному з останніх турнірів, OMEGA League, фахівці компанії застосували AR-рішення для того, щоб розширити площу своєї студії зі сценою і додати віртуальні об'єкти (наприклад, карти, героїв гри або вікна зі статистикою) в прямому ефірі. «Консервативність — це не про кіберспорт», — так він прокоментував це питання. Більш того, WePlay Esports, розуміючи цю важливість інновацій, відчувають віяння часу і вже особисто інвестують у стартапи на перспективу.

Золота terra incognita

На місце під інвесторським сонцем завжди знайдуться бажаючі і конкуренція в світі кіберспортівних стартапів мало відрізняється від інших категорій, за одним винятком — тут вам дійсно буде легше стати поміченим. База Crunchbase налічує 287 стартапів категорії esports. У традиційних видах спорту, наприклад, працюють в п’ять разів більше, а в уже згаданих гігантах — ритейл і фешн, майже в десять разів. Ще одна база AngelList налічує вже одну тисячу стартапів. Чи багато це? На цій же платформі в традиційних видах спорту, наприклад, значаться вже у вісім разів більше. Тут варто робити поправку на кількість можливих завдань і їх рішень у кожній індустрії, але навіть без цього вважати ринок перенасиченим точно не доводиться.

Скромне число стартапів зовсім не впливає на суми інвестицій. Хрестоматійний кейс: стрімінгова і всім відома платформа Twitch була куплена свого часу Amazon за мільярд доларів. Олег Крот, в свою чергу, звернув увагу на випадок менш відомий, але не менш грошовий, а саме проєкт VSPN, провайдер кіберспортівних рішень, який залучив $100 млн у раунді B буквально кілька місяців тому.

Загальна кількість вливань у стартапи за даними все тієї ж Crunchbase становить майже два мільярди доларів. Як бачимо, ця ніша варта своєї уваги вже зараз, навіть без урахування впевненої динаміки зростання.

Ключові напрями

Кіберспорт потребує низки ініціатив, які хоч і представляють окремі напрями, так чи інакше пов’язані один з одним. Насамперед, хочу відзначити потребу в якісній аналітиці, зав’язаній на Big Data і AI, технологіях AR\VR, рекламі, edtech, стрімінгових сервісах і інструментах для побудови ком’юніті.

Турнірні оператори мають гостру потребу в технологіях, які дозволяють збирати статистичні дані для їх подальшого аналізу. Ці дані широко використовуються букмекерами для прогнозування ставок, а також рекламодавцями і медіа партнерами для вимірювання метрик ефективності. Останнім часом у прогнозах все менше суб'єктивізму і все більшу роль відводять штучному інтелекту. Хорошим прикладом цього буде український сервіс Esports charts, який заснував Іван Данішевський, президент Федерації кіберспорту України.

Глобальний ринок esports показує стабільне зростання — майже 20% на рік. І навіть катаклізми 2020-го не змогли цьому завадити

Жоден івент, пов’язаний з кіберспортом, не проходить без участі спонсорів, рекламодавців і, звичайно ж, глядачів. Перші два усіма силами хотіли б привернути увагу важкодоступного покоління Z. Для них одним з головних каналів отримання інформації служать інфлюенсери. Тут реклама набуває тісний альянс зі стрімінговимі сервісами, де потрібно не просто грубо, в лоб, рекламувати, а використовувати нативний підхід.

Розширив цю тему Вячеслав Щербаков: стрімери пропонують платформи з пошуку партнерів/спонсорів, а також збільшення трафіку. Крім цього, сервіси можуть спрощувати лаштування трансляції, додавати різні фічі, віджети, підключення донатів та іншого.

Це виграшна ситуація для всіх сторін. Прикладами будуть сервіс монетизації стрімів Donationalerts, створення інтерактивної реклами у стрімерів за допомогою Brandis, мобільний застосунок Strafe для отримання статистики ігор, результатів матчів і новин, Powerspike разом з StreamHero — платформи, які з'єднують творців контенту, команди та спонсорів один з одним, а також українські Organization GG і Restream. Перша — платформа для взаємодії професійних геймерів і стрімерів з фанатами, які отримали грант від нашого Фонду, а друга дозволяє одночасно транслювати своє відео на 30 платформ, підвищуючи охоплення.

Під час пандемії у технологій AR\VR відкрилося друге дихання. Оскільки офлайн івенти були заборонені, турнірні оператори почали масово перебудовуватися на віртуальні рейки і щоб компенсувати видовищність живої присутності, застосування цих речей допомогло врятувати ситуацію. Хоча карантин — явище тимчасове, повернення в офлайн не зробить ці технології менш актуальними, адже вони можуть бути використані в обох випадках, особливо з огляду на успішний досвід онлайну.

Більшість кіберспортивних дисциплін командні, тому питання пошуку гравців стоїть особливо гостро. Тут на виручку теж приходять стартапи, серед яких відзначимо українські DreamTeam і HexWix. DreamTeam об'єднує гравців, тренерів, аналітиків, менеджерів, команди, турніри і компанії. На платформі можна знайти команду або гравця, спонсора або рекламодавця, а також проаналізувати свою особисту або командну гру. HexWix — схожий рекрутинговий сервіс саме для кіберспорту.

Але справжньою вишенькою на торті стали стартапи освітніх послуг. Гравцям-початківцям пропонують навчальні програми, завдяки яким можна поліпшити свою гру. Вас навчають професійні гравці, залежно від вартості, це індивідуальні або групові заняття, або зовсім бюджетні за раніше записаними відео. Прикладами служать сервіс для навчання гравців Gamerzclass і Shadow.gg як помічник в аналізі зіграних матчів. Український аналог — мобільний застосунок Mobalytics. Можна взяти в наставники й персонального робота, якщо ви — справжній інтроверт. Для таких випадків запустили стартап SenpAI, який аналізує стиль гри кожного користувача, дає персоніфіковані поради, підбирає відео з матчів професіоналів для ознайомлення на основі його інтересів.

На завершення

Нішевий, легко масштабований і перспективний esports показує впевнене зростання, якому позаздрять багато. Чи стане він меккою для молодих стартаперів ми дізнаємося вже в найближчі два-три роки, а поки що побажаю успіхів тим, хто зважиться впроваджувати інновації всередині іншої інновації останнього часу — киберспорті.

Дякую організації StarLadder, WePlay Esports і особисто Вячеславу Щербакову і Олегу Кроту за допомогу в підготовці матеріалу.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X