Це бета-версія нового сайту Нового Времени. Надсилайте свої зауваження на адресу newsite@nv.ua

Хто заплатить за скасування рейсу

3 липня, 15:41
1558
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Ситуація, коли сотні українських пасажирів авіакомпанії Bravo застрягли в іноземних аеропортах, не є унікальною і повторюється за участю того чи іншого перевізника практично щоліта.

Досить часто туроператор і авіапідприємство не можуть знайти спільну мову, в результаті чого основними постраждалими виявляються туристи. Авіакомпанія також несе серйозні репутаційні втрати.

Після випадку з аварійною посадкою літака 14 червня цього року, Bravo Airways знову стала об'єктом новин, скасувавши серію чартерних рейсів в Туніс, де вже перебували кілька сотень українських туристів. Після втручання влади, перевізник був змушений вивозити людей за свій рахунок. Причина такої неприємної ситуації в складності чартерної бізнес-моделі, що вимагає високого ступеня відповідальності і фінансової дисципліни всіх учасників, що не завжди має місце в Україні.

На відміну від простого і зрозумілого договору перевезення регулярним рейсом, що укладається між авіакомпанією та пасажиром, чартерні рейси є окремим видом цивільно-правових відносин. Авіакомпанія не має прямих взаємовідносин з пасажиром до моменту його реєстрації в аеропорту, а всю відповідальність за оплату рейсу і узгодження його основних умов несе туроператор. Пасажир, в свою чергу, часто купує путівку з квитком навіть не у туроператора, а у його агента. Таким чином, між перевізником і пасажиром існують як мінімум два посередники, і не зовсім зрозуміло, до кого звертатися в разі скасування рейсів. У більшості випадків, винні всі потроху.

З одного боку, згідно з українським законодавством, квитки на чартерні рейси не вважаються дійсними до моменту оплати туроператором перевізнику повної вартості рейсу. Тому авіакомпанія цілком може скасувати рейс, якщо оплата за нього не надійшла в терміни, передбачені чартерним договором. З іншого боку, Правила здійснення чартерних рейсів зобов'язують авіакомпанію забезпечити перевезення пасажирів у зворотному напрямку в терміни, зазначені в пасажирському квитку. Таким чином авіакомпанія, що турбується про свою репутацію, або не буде вивозити в іноземну країну пасажирів, не отримавши передоплати за зворотний рейс, або погодиться повертати їх за свій рахунок у разі неплатоспроможності туроператора. На жаль, і туроператор, і перевізник часто стають заручниками власного бажання заробити. Перший, не маючи достатніх фінансових резервів, оплачує перельоти в останній момент, або навіть постфактум, зібравши з туристів передоплату за майбутні рейси. Авіакомпанія, намагаючись максимально заповнити розклад, погоджується літати на таких умовах. У якийсь момент система, що віддалено нагадує фінансову піраміду, руйнується і пасажири, які заплатили за переліт, залишаються на землі.

У будь-якому випадку, вимагати гроші за майбутній переліт потрібно з туроператора, який продав туристу путівку. Він несе відповідальність перед пасажиром і зобов'язаний гарантувати її сумарно на € 20 тисяч. Якщо скасування відбулося виключно з вини авіакомпанії – її притягнуть як співвідповідача. Не варто соромитися йти в суд – по-перше, подібні позови звільняються від сплати судового збору, по-друге, судовий позов додатково мотивує туроператора швидше розрахуватися з пасажиром. Практика вирішення таких суперечок на користь пасажирів вже існує в нашій країні. Крім вартості перельоту можна вимагати відшкодування моральної шкоди, проте українські суди не дуже охоче погоджуються з її розміром. Неустойка або будь-які інші штрафні санкції застосовуються тільки якщо вони прописані в договорі з туроператором, що трапляється досить рідко.

На жаль, на поточний момент в Україні не існує дієвих механізмів запобігання подібним ситуаціям. Один шлях вирішення проблеми – посилення фінансових вимог до туроператорів, збільшення обов'язкових фінансових гарантій під кожний переліт. На цей момент йде обговорення відповідних змін до закону України Про туризм. В умовах обмеженої платоспроможності туриста така політика може стати фатальним для ринку в цілому. Інший шлях – дозволити авіакомпаніям приймати платежі за чартерні рейси безпосередньо від пасажирів. Державіаслужба неохоче піде на такий крок, адже він дозволить авіакомпаніям виконувати регулярні рейси під виглядом чартерних, а це суперечить двостороннім угодам про повітряне сполучення.

На закінчення, порадимо мандрівникам дотримуватися простих правил. Не варто гнатися за дешевизною туру. Краще переконатися в гарній репутації і туроператора, і авіакомпанії, що здійснює переліт. Читайте договір з турагентом, цікавтеся умовами страховки. Перед вильотом можна перевірити ще раз у перевізника, чи оплачений ваш квиток в обидва боки. Завжди потрібно мати запас грошей, достатній для покупки квитка додому. Якщо рейс затримали більш ніж на п'ять годин, і виразної інформації про його терміни немає, краще полетіти за свій рахунок і вимагати у туроператора повернути гроші.