Чи можна врятуватися від кризи, якщо увійти в ІТ?

1 травня 2020, 09:00

Сім питань до COO IT-компанії

Матеріал записаний під час стриму X-STREAM від Lobby X — серії онлайн-інтерв'ю з топ-менеджерами компаній різних індустрій, де вони розповіли, як їхні компанії переживають кризу та прогнозують майбутнє своїх галузей. Питання ставив Владислав Грезєв — CEO Lobby X.

Відео дня

Чим займається компанія

У нас невелика компанія, яка працює на українських та міжнародних клієнтів — зі Швеції, Німеччини, Іспанії, США. В основному, ми розробляємо програмне забезпечення «під ключ» для бізнес-рішень. Зараз це називається модним словом «діджиталізація» бізнесу.

Що змінилося в роботі під час карантину

В нас були деякі контракти, які ми мали заключити напередодні цих подій. Звичайно, деякі клієнти відтермінували їх, або взагалі сказали, що на цей момент у них немає ні часу, ні бажання, ні коштів розвивати ці продукти, тому що загалом, звичайно, ми працюємо з такими компаніями, де або немає IT-складової, або вона досить не розвинена. Тому для них це як ще один новий бізнес, і звичайно, в такій ситуації вкладати гроші, скажімо так, у стартапи на рівні компанії або в якій R&D, не всі погоджуються.

Щодо замовлень — бізнес пристосовується до роботи онлайн. В нас були, наприклад, такі функції в додатках, де люди призначали зустріч. А потім ця зустріч відбувалася в офлайні. І зараз ми трьом нашим клієнтам автоматизували, підключили онлайн-конференції. А комусь — просто чати, чи звіти щодо роботи, яка була зроблена.

Якщо говорити загалом, то, виходячи з того, що компанія в нас невелика, на нас криза взагалі мінімально вплинула. Десь роботи стало менше, а десь її стало в рази більше. Ми вчора віддали в реліз новий додаток, над яким ми працювали три тижні без вихідних.

Зараз є стимул налагодження більш точних процесів між людьми і їх оптимізації. Наш офіс — open space — і в нас завжди був «пташиний базар». А зараз у нас є певні регулятори — стендапи, все пишеться в задачі, все трекається. Тому в цьому сенсі - карантин вплинув позитивно.

Кого звільняєте?

Ми, звичайно, звільнили деяких людей. Звільняли по таких принципах. По-перше, ми трохи скоротили менеджмент. Наприклад, скоротили проджект-менеджера, який досить довго в нас працював. Це була дуже лояльна людина до компанії, але ми бачили, що з цієї людини далі вже нічого не виросте. Потім, звичайно, ми звільнили персонал, який ми набирали під деякі проекти «на виріст», а проекти закрилися.

У нас немає великої фінансової подушки. Ми звільнили людей із закриттям проектів, бо під інші проекти адаптувати їх не могли. Звичайно, навантаження на кожну людину зараз збільшилося. Деякі проекти були передані іншим розробникам. В перший тиждень це було досить складно — щоб люди почали входити в курс проектів, особливо тих, які вже були на стадії завершення.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Що відбувається на IT -ринку в Україні?

У продуктових IT-компаній все залежить від індустрії, якою вони займаються. Медицина, рітейл, доставка почувають себе добре. А, наприклад, такі додатки, як інтертеймент чи кіно, тут інша справа. Великі аутсорс-компанії теж почали скорочення, оптимізацію бюджетів, наскільки я знаю, це — зарплати, корпоративи, перельоти до клієнтів. Звичайно, все залежить від домену, де працює компанія.

Для IT-компаній, якщо це аутсорсинг, важливо не мати одного крупного клієнта, а мати декількох. Недавно була така ситуація в Дніпрі — одна компанія, здається людей 70, і в них майже дві третини працювало на одного клієнта, і цей клієнт пішов. Тепер вони можуть закритися.

Яку стратегію виживання використовуєте ви?

В нас завжди була проста стратегія. У нас є проект — під нього ми шукаємо людину. Проекти будуть з’являтися — звичайно, ми людей будемо шукати. Але тут ми вже будемо більш прискіпливими. Ми абсолютно не проти того, щоб брати джунів. Тут питання просто, під який проект. Є проекти довгострокові, під які можна взяти людину і вона виросте і буде гарним мідлом.

Мені здається, що софт-скіли завжди важливіші за хард-скіли. Тому ми завжди дивимося, чи людина підходить в команду, як вона спілкується, як виконує завдання.

Ще є данина моді. Деякі люди мотивуються навіть не грошима, а історіями, що якийсь «таксист із Астрахані заробляє в IT 10 тис. доларів». Думаю, що таких історій стане зараз менше. І для нас це великий плюс. Тому що зразу зменшиться кількість людей, яких ми просто просіюємо через перше інтерв'ю. Я думаю, що великі компанії ще не відчули всю повноту кризи. Зараз пішли джуни, які не досить гарно працюють. А через 2−3 місяці підуть люди з великих аутсорс компаній, які отримують великі гроші. І вони шукатимуть роботу на трохи інших умовах, ніж це було минулого літа.

Чи будуть масові закриття IT-компаній?

Є різні підходи в проектах. Перший — коли є довгострокові інвестиції. І гроші вже виділені. Наприклад, дуже гарно себе почувають зараз ті компанії, які працюють з держзамовленнями, тому що там є бюджет. Є стартапи або ІТ-компанії, які отримали інвестиції і вони мають ці гроші освоювати, у них ці гроші вже ніхто не забере. Вони на ринок взагалі не дивляться, тільки на ту нішу, де їм треба буде працювати. А загалом, що відбувається, їх не цікавить. Вони можуть освоювати гроші десь рік. За рік може багато чого змінитися, і вони потім будуть вже вирішувати, що з цим робити.

Є проекти, де постійно додається новий функціонал. Там будуть дивитися, що дає їм ринок по прибутках і потім вирішувати, чи вкладати в розробку, чи ні. Але тут ще важливий момент. Хто під час кризи встигне адаптуватися, змінитися, доробити функціонал свого проекту швидше, матиме високий старт. Коли криза мине, компанія вже вийде з новим продуктом — доробленим чи переробленим. Така компанія буде мати більше шансів отримати свого користувача. На мою думку, більше шансів мають компанії, які під час цієї кризи, будуть дороблювати продукт та модифікувати.

У IT більше можливостей дотягнути в нормальному режимі до кінця кризи, ніж у компаній в Україні, які традиційно працюють в офлайні.

Чим переконати роботодавців, щоб отримати роботу зараз?

Це насамперед софт-скіли. Коли людина приходить на співбесіду, вона має бути максимально конкретною. Хочеться бачити в кожному зацікавленість. Якщо людина вміє чимось цікавитися і робити це глибоко, це завжди підкуповує роботодавця більше, ніж люди, які приходять просто отримати зарплатню. Я думаю, треба бути на чомусь сфокусованим і насамперед будь-який роботодавець хоче бачити, що людина прийшла допомагати і працювати. І, якщо людина на співбесіді зможе показати це, то неважливо, джун то, мідл чи сіньйор.

Якщо ж говорити про перспективні мови програмування, то на ринку буде актуальними — Node. js, React, Go, Python.

Матеріал підготовлений спільно з платформою з працевлаштування Lobby X.

Показати ще новини
Радіо НВ
X