Glovo — королі карантину. Чи не все так чудово?

17 квітня 2020, 07:00

Вісім питань до генерального менеджера Glovo в Україні

Матеріал записаний під час стриму X-STREAM від Lobby X — серії онлайн-інтерв'ю з топ-менеджерами компаній різних індустрій, де вони розповіли як їхні компанії переживають кризу та прогнозують майбутнє своїх галузей. Питання ставив Владислав Грезєв — CEO Lobby X.

Відео дня

Як працює зараз офіс

Я і наша команда, щойно ввели карантин, навіть трошки раніше перейшли на work from home, бо ми технологічна компанія, нам не потрібно бути в офісі. І ми дуже серйозно ставимося до ситуації в країні. Весь штат працює віддалено. Без можливості працювати в офісі.

Як почуває себе бізнес

З одного боку, за рахунок того, що люди зараз опинились на карантині, вони явно почали активніше користуватись онлайн сервісами. Ми бачимо, що відбувається ріст нових користувачів. Кількість нових юзерів, які приходять на тиждень, більше ніж подвоїлась. Ми ростемо зараз з одного боку за рахунок того, що збільшився потік нових юзерів. З іншого — за рахунок нових категорій.

Є зниження середнього чеку. Це пов’язано з тим, що люди починають розуміти, що вони не в оплачуваних відпустках

Якщо раніше більше замовлень приходило на ресторани, то зараз люди пробують замовляти з аптек і супермаркетів. Аптеки подвоюються кожного тижня. Частково, бо ми знизили доставку з 60 до 1 грн. Ми прийняли рішення, що аптеки — це надто критично для населення. Для нас це свідомо збиткова історія, але це певного формату соціальна відповідальність.

Щодо супермаркетів, раніше люди надавали перевагу сходити туди самим. Зараз замовляють у разі, якщо щось забули, або великі замовлення. З того, що я спостерігаю, доставка як категорія загалом росте, ростемо ми, ресторани свої служби доставки дуже активно розвивають. Ми бачимо проекти Нової Пошти, інших. Всі намагаються з одного боку знизити ті втрати, які є, при цьому спробувати якісь нові штуки, нові бізнес моделі та запропонувати рішення.

Тобто все чудово?

З одного боку, об'єм бізнесу виріс і це помітно неозброєним оком з огляду на кількість кур'єрів на вулицях.

З іншого боку, прибутковість падає, тому що велика частка ресторанів просто закрилася — доставка зараз, на жаль, не на тому рівні, аби перекрити втрати офлайну. І виходить, що для того, аби кожен користувач міг зробити замовлення у зоні, в якій вони оперували, нам доводиться збільшувати дистанцію. Чим вища дистанція, тим більше ми повинні компенсувати кур'єру.

По-друге, є зниження середнього чеку. Це пов’язано з тим, що люди починають розуміти, що вони не в оплачуваних відпустках. До того ж, у багатьох ресторанів є проблеми з ліквідністю і вони просять про відтермінування оплат або про перегляд комісій.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Виходить, що грошей у системі стає все менше. Транзакцій більше, а грошей, на жаль, менше. І питання в тому, що дуже складно втримати це все на плаву. Доставка росте і великий плюс ситуації для індустрії в тому, що багато людей спробують і частина з них після того, як карантин закінчиться, залишиться в індустрії доставки. З нами, з Новою Поштою, не важливо з ким. У цілому доставка зростає. Я не здивуюсь, якщо низка рестораторів залишать свою доставку і після карантину, тому що знайдуть способи кооперувати.

Та давайте подивимося на котирування food delivery, які публічно торгуються. Є Uber — глобальна компанія, яка торгується на Нью-Йоркській біржі, є Take away, є Grub Hub, я можу продовжувати список. Ці всі компанії показують негативну динаміку, їх котирування падає. Тому що, з одного боку, для котирування важливий оборот, але і визначеність економіки яка є. Тому з впевненістю можу сказати, що ми і наші конкуренти інвестуємо в ринок, в його майбутній розвиток і це перш за все інвестиція. На жаль, про прибутки мова не йде. Можливо, через 5 років, коли буде якась інша криза, вже буде інша ситуація, але не зараз.

Чи багато нових кур'єрів з’явилося

Засмучує момент, що попит і та кількість людей, які хочуть бути кур'єрами демонструє, яка проблема в економіці вже встигла утворитися. Є величезний потік охочих стати кур'єрами і ми, на жаль, не можемо усіх найняти. За кількістю кур'єрів ми зросли у відсотках може на 15%.

Якщо раніше у кур'єрів було 10 годин на тиждень на доставку, це були переважно студенти. Наразі у них з’явилося більше часу, кур'єри стали більше доставляти, тому нам не потрібно сильно нарощувати штат.

Що відбувається з наймом співробітників, якщо ми говоримо не тільки про кур'єрів

Зараз все заморожено. Оскільки ситуація дуже неоднозначна. Ми песимістично, хоча скоріше реалістично, дивимось на речі. Бачимо досвід Іспанії, Італії. Знаємо, що попит впаде. Тому власне призупинили найм. Ми проводимо співбесіди. Але офери точно робити не будемо. Знайомимось із кандидатами, тому що саме час для цього. Я сподіваюсь, що в червні ми зрозуміємо, що Україна все це пройшла, зробимо офери та будемо пришвидшуватись далі.

Як почувають себе ресторани

По-перше — доставка не дозволяє покрити оффлайн. Тобто, як би не розвивали доставку, цього не вистачить закрити оффлайн. Плюс доставка менш маржинальна для рестораторів, тобто доставка в оберті складає 100% і цього не вистачає аби покрити все. Тому багато хто розглядає доставку, як можливість підбити деякі хвости та просто дати своїм кухарям і офіціантам попрацювати аби не скорочувати. Втрачають звісно у прибутку, але це виживання.

По-друге — більшості не вдається суттєво знизити вартість орендної плати. Комусь вдалось, комусь ні.

Доставка зараз, на жаль, не на тому рівні, аби перекрити втрати офлайну

Коли у ресторану була велика територія з великою терасою навіть із орендною знижкою мінус 30 чи мінус 40, це все рівно великий кост, який складно відбити. Багато хто вже вимушений закриватися. Ще складніше у барній індустрії. Коли доставка — питання. Самовиніс — питання. Очевидно, що деякі заклади не просто закрились, а розірвали договори оренди та забрали своє обладнання. Після карантину цих місць просто не буде.

З іншого боку є малосильні, але приклади, коли ряд ресторанів, який раніше добре займався доставкою, де були усі процеси орієнтовані на доставку, то у них відносно все нормально. Ресторани, які працювали на виніс, у них ще краще стали справи. Діджитал-оптимізація процесів йде всюди і у рестораторів у тому числі. Вони інакше подивляться на доставку, інакше організують процеси. Налаштують свою власну доставку, або знайдуть рішення. Вони звісно втратили, але не настільки, щоб закриватися або говорити про пекельні збитки.

Що відбувається з Glovo на інших ринках

Чому нам легко будувати прогнози, бо майже все вже бачили. Якщо брати Іспанію, Італію — одні із ключових ринків і де великий показник смертності населення, то там закривається багато ресторанів, вводиться дуже багато обмежень з безпеки. І закриті всі великі мережі. Це приклад того, коли доставка є, але попиту же немає. Попит впав і люди дуже песимістично дивляться на економічну ситуацію, тому економлять. І це Іспанія — країна з євровалютою, де першопочатково більше накопичень. Так, росте категорія аптек і супермаркетів, але буквально ринок дуже сильно впав. В Італії навіть були страйки проти карантину. Люди вимагали аби їм дали можливість працювати. Говорили, що краще померти від коронавірусу, ніж від голоду.

Є приклади Перу, де просто ввели війська і обмежили все. Є Марокко, де також ввели стан надзвичайної ситуації і дозволяють здійснювати доставку тільки з аптек і супермаркетів. Там усе достатньо мертво.

Загалом ми розглядаємо 5 фаз карантину, як ми розділяємо те, що відбувається. Фаза № 1 — все як зазвичай, фаза № 2 — все ніби, як зазвичай, але школи вже закрили, фаза № 3, коли введений загальнонаціональний карантин, фаза № 4, коли закриті ресторани, обмеження по продажу продуктів харчування і обмежена доставка, або годинами, або ще чимось, 5 — коли повертаємось в usual. Те, що зараз відбувається, усі країни рухаються із 1 в 4. Ми вже готуємось до того, що буде фаза 4, що введуть комендантську годину, обмежать години продажів у різних магазинах. На фазі 4 на всіх ринках доставка дуже падає.

Чи вийшла Glovo на рівень самоокупності в Україні

Ні, звісно. Але є план 2020. Зараз це просто неможливо, на жаль. Ми покращували свої показники, але в період карантину через те, що є певні потреби у рестораторів, за рахунок росту аптек і супермаркетів, історія очевидно все більше неприбуткова. Є купа речей, у які ми свідомо інвестуємо. Ми розуміємо, що такий час і це свідома стратегія компанії. Про зростання йдеться, а про самоокупність — ні. Сподіваюсь, що це станеться наприкінці року. Ми на це спрямовані.

Матеріал підготовлений спільно з платформою з працевлаштування Lobby X.

Показати ще новини
Радіо NV
X