Карантин і креативний бізнес. Звільнять всіх?
Шість питань до CEO комунікаційного агентства PlusOne
Матеріал записаний під час стриму X-STREAM від Lobby X — серії онлайн-інтерв'ю з топ-менеджерами компаній різних індустрій, де вони розповіли, як їхні компанії переживають кризу та прогнозують майбутнє своїх галузей. Питання ставив Владислав Грезєв — CEO Lobby X.
Що змінилося в роботі агенції під час карантину
Кардинально — нічого. Ми використовуємо ті самі інструменти, що й до того. У нас все заточено під онлайн-роботу. Був виклик щодо проведення брейнштормів і ретроспектив по проектах, бо це передбачає дуже специфічну координацію людей. Але протягом тижня ми опанували ці навички. Я зараз спілкуюся з колегами навіть набагато більше, ніж спілкувався до карантину. Роботи поки що більш ніж достатньо.
Клієнти є і робота з ними продовжується. Основний наш напрям — social impact комунікації. Тобто комунікації, які призводять до змін в суспільстві. І зараз той портфель проектів, який в нас був, залишається. Є низка довготривалих контрактів. Ми навіть отримали нові проекти протягом останніх тижнів. Хоча усвідомлюємо, що по частині з них рішення були прийняті раніше.
Один з викликів, які зараз є — зйомки роликів, які не завжди можливо знімати фізично. Ми шукаємо рішення. Для одного з клієнтів робили кілька роликів у спосіб, який не передбачав участі зйомочної групи, деяких клієнтів переконуємо випускати ролики in house. Наприклад, інфографічні.
У клієнтів будуть бюджети на рекламу та комунікацію в найближчий час?
Специфіка роботи нашої агенції в тому, що проекти, з якими ми працюємо, мають на меті робити зміни чи впливати на зміни. Тому наші послуги є особливо затребуваними саме зараз.
Для бізнесу в Україні зараз виклик — це зменшення обсягу коштів, які є на руках у населення. Люди будуть менше тратити. Мені здається, що ще не всі бізнеси усвідомили, що відбувається в економіці. Є компанії, які не переживали попередні кризи. І вони намагаються нібито врятувати бізнес, відтягуючи прийняття важливих рішень, сподіваючись, що все саме вирішиться. Наприклад, невчасно відмовляються від офісу чи обмежують інші витрати. Це може призвести до того, що бізнес-човен взагалі потоне.
Карантин та збільшення соціальної відстані — ще один виклик. Багато бізнесів залежали від прямої взаємодії з людьми — ресторанний бізнес, ритейл. Можна очікувати, що на ринку нерухомості найближчим часом теж будуть проблеми. У великих містах багато людей є приїжджими. Якщо вони не матимуть можливості платити за помешкання, будуть покидати великі міста. Це обвалить ринок нерухомості. Зараз тільки квітень. Частина людей не отримали повну зарплату за березень, деяких вже звільнили. Наприкінці квітня — на початку травня ситуація кардинально зміниться і до цього треба бути психологічно готовим.

Я думаю, компанії повинні мислити не категоріями того, як зберегти за будь-яку ціну якісь ілюзорні перспективи розвитку бізнесу. Питання зараз — як зберегти бізнес взагалі.
Ви допомагаєте державі комунікувати з приводу коронавірусу. Як це відбувається зараз?
Виклик — як комунікувати з населенням, що вони повинні робити в нинішній ситуації, чого очікувати, боятися/не боятися. Якщо ми опустимося на рівень обласних лікарень, чи якихось місцевих закладів, які готуються до напливу хворих, то в них взагалі не реалізована функція комунікації, відсутня експертиза.
Головні лікарі в лікарнях не знають, як і що комунікувати. Можливо, вони один чи два рази в житті брали участь у телевізійних ефірах. А зараз саме вони стають комунікаційною точкою входу та виходу інформації.
А ще — економіка. Зараз держава повинна в правильний спосіб комунікувати, чого очікувати бізнесу. Зрозуміло, що ми живемо в період дуже великої невизначеності - ніхто не знає, скільки буде тривати криза, чи буде друга-третя хвиля, чи ми говоримо зараз про 4−5 місяців, чи про 2−3 роки кризи. Але держава повинна постійно комунікувати. І це великий виклик. Держава повинна знижувати рівень невизначеності, і не допустити утворення панічних настроїв у населення.
У перші дні карантину ми запустили ініціативу «Ти можеш врятувати». Основна ідея — стати точкою складання, хабом, де різні ініціативи зможуть між собою об'єднуватися. Це скоріше для організацій, але людина, яка хоче долучитися, може переглянути вже існуючі осередки, які завдяки бізнесу вдалося створити.
У межах ініціативи, ми, наприклад, попрацювали з Нафтогазом, тому що Нафтогаз — це, мабуть, перша велика компанія в Україні, яка пройшла процес вибудовування правильних комунікацій після оголошення карантину. Вони дуже чітко відпрацювали, і тепер ми на основі їхнього досвіду спільно розробили рекомендації, як працювати компаніям у кризовій ситуації.
Чи багатьох людей звільняють на ринку діджиталу, комунікацій, маркетингу, стратегічних комунікацій?
Перші витрати, які скорочують будь-які бізнеси — це ті, які не можуть напряму зачепити бізнес-діяльність. Тому маркетинг, піар, і загалом комунікації — це те, що передусім йде під ніж у час кризи. Тому очевидно, що будуть скорочення персоналу. Хоча деякі компанії розповідають, що в них все добре — це, найімовірніше, ненадовго. Особливо, якщо це велика компанія, в якої дуже диверсифікований пакет послуг. Якщо ж мова про компанію, в якої є один, два чи три клієнти, і ці клієнти працюють у сегменті ринку, який дуже швидко росте зараз, то в них, ймовірно, все буде нормально. Але це одиниці. Загалом ринок дуже постраждає. Скорочення почалися. Просто не всі про це говорять.
Кого в першу чергу звільнятимуть?
Тих людей, які для компанії не є ключовими з точки зору збереження бізнесу та корпоративної культури. Будуть звільняти тих, хто не є мультизадачним, і хто оперативно не може переключатись на нові задачі та напрями роботи.
Клієнт-сервіс постраждає. Багато клієнтів не розривають якось різко контракти, вони просто ставлять на паузу. І це «давайте почекаємо» може тривати місяцями.
Комунікаційний бізнес не є мега-прибутковим. Ті компанії, що правильно вибудовують свої бізнес-стратегії і переживали попередні кризи, зрозуміли, що треба формувати фінансову подушку. Але фінансову подушку не формують на рік чи на два. Вона на 3−6 місяців, щоб прожити в ситуації нестабільності. А для того, щоб вижити бізнесу протягом періоду затяжної кризи, треба скорочувати витрати, і часто це може стосуватись персоналу.
Після того, як закінчиться карантин, які ролі будуть найбільш затребувані для того, щоб відновити потужності роботи комунікаційного бізнесу?
Найбільший виклик — зберегти довіру до агенції, продемонструвати наявність експертизи для задач, які виникатимуть у клієнтів. Навіть, якщо локдаун триватиме недовго, ринок вийде з втратами. Ми будемо виходити, можливо, рік, може, півтора, бо бюджети на комунікації відновлюються з досить великим часовим лагом. Агенціям важливо в цей час зберегти людей, які є носіями внутрішньої культури та експертизи.
Матеріал підготовлений спільно з платформою з працевлаштування Lobby X.