Ідея на мільярд доларів

21 грудня 2020, 17:00

Чому імідж засновника компанії та ідея, яку він несе світу, набагато сильніше впливає на капіталізацію бізнесу, ніж прибутковість компанії.

Чи може репутація компанії і її засновника мати ключове значення для капіталізації бізнесу?

Тенденції, які ми спостерігаємо, дозволяють відповісти на це питання ствердно. Вартість акцій нафтових компаній знижується, в той час як ростуть акції Tesla, а також менш відомих компаній, які займаються інноваційними розробками і альтернативною енергетикою. Це не що інше, як результат прагнення людей робити корисні або соціально відповідальні інвестиції, відчувати свою причетність до чогось правильному, змінює світ на краще.

Відео дня

Такі вкладення можуть бути менш прибутковими, але намітився тренд підтверджує: в наші дні рішення про інвестиції приймаються не тільки з розрахунком показників прибутковості, але і з урахуванням екологічності проектів. Інвесторів цікавить вже не стільки прибутковість на вкладені гроші, скільки питання репутації: «як на мене подивляться люди». За великим рахунком, неважливо, чим керуються інвесторами. У будь-якому випадку, соціально відповідальні інвестиції сприяють розвитку економіки майбутнього, тобто економіки, яка дбає про сталий розвиток.

Що ж, крім сфери діяльності компанії, впливає на її репутацію в очах інвесторів? Безумовно, особистість її засновника або лідера.

Наведу, можливо, побитий, але показовий приклад. На початку грудня гендиректор SpaceX і Tesla Ілон Маск посів друге місце в рейтингу американського Forbes, в той час, як ще навесні 2020 го він був на 37-му місці в списку найбагатших людей світу. З квітня по грудень стан Маска збільшилася майже в шість разів, багато в чому завдяки стрімкому зростанню капіталізації Tesla. Сам він неодноразово в своїх інтерв'ю повторював, що його компанія переоцінена, вторячи експертам, які дотримуються такої ж думки. Тим часом, сам бренд Ілона Маска, як нікого «Прометея», який несе людям вогонь нових технологій, істотно впливає на капіталізацію компанії.

Є ще кілька прикладів лідерів зі схожим рівнем репутаційного капіталу. Їх багато, але я хотів би згадати Стіва Джобса і Джі.Пі. Моргана. Всі вони жили, робили бізнес по суті - творили) в різний час, але є у них дещо спільне. Вони не просто створювали продукт, давали людям спійману рибу у вигляді цього продукту і робили гроші. Вони давали / дають людям нову цінність, нову ідею, яка міняє світ, що створює цілі нові галузі та види бізнесу, в яких знаходять себе нові підприємці і винахідники. Таким чином, вони дають людям не рибу, а вудку, на яку вони можуть зловити стільки риби, скільки дозволить їм їх талант, уява і майстерність.

Джі. Пі. Морган був новатором свого часу — він був одним з родоначальників банківської системи США в тому вигляді, в якому ми її знаємо, а створений ним банк донині - один з найбільших банків в світі. Компанія Моргана стояла біля витоків нових банківських послуг, проводила операції з цінними паперами, брала участь у злиттях і поглинаннях. Саме за участю Морганів були створені гіганти General Motors, General Electric. Багато з корпоративних угод Моргана вплинули на всю корпоративну структуру Штатів. Завдяки йому зародилися нові ринки, способи генерування грошей, нові компанії і послуги — це ті самі вудки, які дозволили мільйонам людей в наступні десятиліття зловити важку рибу і реалізувати себе.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Чи хорошою людиною був Стів Джобс? Яка, по суті, різниця? Він був деспотом, його звільняли з власної компанії, але він дав світові нову систему, яка змінила світ. З огляду на популярність і психологічну прихильність мільярдів людей до товарів Apple, не буде перебільшенням сказати, що він створив нову релігію і став її пастором. Apple дав величезний поштовх цілому пласту IT-підприємців, які реалізували себе в розробці додатків для «Яблучних» гаджетів. Прекрасна вудка, чи не так?

Ілон Маск змінює світ, створюючи електрокари, які доступні не тільки вузькому колу людей, але щільно увійшли в життя багатьох. Всі великі концерни тепер випускають електрокари. І не просто випускають, а зробили їх розробку і виробництво пріоритетом номер один.

Щоб людина подобалася людям, повинна подобатися її ідея

Більш того, вже заявлено, що у компанії Volkswagen немає нових розробок двигуна внутрішнього згоряння. До деяких пір цей виробник продовжить випускати традиційні автомобілі, але все його інноваційні зусилля спрямовані на створення все більш досконалих електрокарів. До епохи Ілона Маска в електрокари не дуже-то вірили, а тепер їх уже випускає Китай, а цей факт красномовно за будь-які слова і навіть цифр. Маск готовий ділитися будь-якими своїми розробками, віддавати креслення, масштабувати ідею, задіявши всіх, хто до цього готовий. Давати ту саму вудку, яка здатна змінити життя людини, якщо він зуміє скористатися можливістю.

Є й інші приклади. Дуже шанований мною і мільйонами людей Білл Гейтс — успішний підприємець і філантроп. Тим часом, незважаючи на всі його заслуги, він і близько не такий улюбленець публіки, як вищезгадані люди. Його турботу у вигляді благодійності багато хто не сприймає, як щире бажання допомогти, крім того з його ім'ям все частіше пов’язують різні теорії змови.

Та ж історія з Уорреном Баффетом, який жертвує мільярди на благодійність. Образ доброго і співчутливого дідуся поступається іміджу досить жорсткого фінансиста Джорджа Сороса. Так, Сорос теж філантроп і багато витрачає на благодійність, але незважаючи на це, у нього імідж справжнього хижака, хто негайно з'їсть баранчика, який загубився. Якщо він приходить і витрушує гроші, наприклад, з Таїланду, девальвуючи валюту цієї країни, це не означає, що Сорос поганий, це всього лише означає, що у країни слабкий нацбанк, і їй слід було б зміцнити свою фінансову систему. Тобто Сорос виступає в якості «Санітара лісу», який стимулює економіки, змушує слабкі ланки самостійно знаходити шляхи до порятунку, а не потурає їх слабкості, засипаючи їх грошима допомоги.

Ставлення людей до благодійності в чистому вигляді змінюється. Її, рибу на блюдечку, сприймають як щось, що робить людей утриманцями, подачку, що вказує на слабкість і залежність. Якими б благими намірами не керуватися ті, хто повертає суспільству частину заробленого у вигляді благодійності, їх популярність в очах мільйонів поступатиметься популярності тих, хто замість риби дає соціуму вудку.

Щоб людина подобалася людям, повинна подобатися її ідея. Якщо це дійсно стоїть, революційна ідея, її втілення в життя дозволить заробити цілий статок автору. У той же час вона стане внеском у розвиток суспільства, створить корисну соціуму систему, поліпшить світ, а разом з цим зробить компанію популярною з капіталізацією в сотні мільярдів доларів.

Показати ще новини
Радіо НВ
X