Як порахувати незліченне. Секрети аудиту нематеріальних активів

4 вересня 2019, 15:10

Торгові марки, патенти, домени, акаунти в соцмережах, — як вести реєстр нематеріальних об'єктів

Так чи інакше кожен бізнес стикається з інтелектуальною власністю (IP). Наприклад, коли реєструє торгову марку, патентує винахід, створює сайт або мобільний застосунок. Зрештою, співробітники в офісі працюють на техніці, на якій встановлено програмне забезпечення. І, якщо в компанії не впроваджено належне врядування активами IP, вона ризикує бути втягнутою в різні, часто дорогі судові розгляди: як зі співробітниками за «службові» винаходи і об'єкти авторського права, так і з недобросовісними конкурентами і тими, чиї права, можливо, неусвідомлено порушені.

Відео дня

Які активи належать вам

Проведіть аудит всіх об'єктів інтелектуальної власності. Причому не тільки тих, які у вас зареєстровані, але і тих, які перебувають у процесі реєстрації. І навіть тих, за якими відкликані заявки або ж свідоцтво, патент припинили дію. Іноземні софтверні компанії пропонують різні рішення для ведення таких реєстрів, але на першому етапі звичайної таблиці в електронному вигляді буде достатньо.

Якщо ви експортуєте продукцію, «країна» повинна бути одним з параметрів вашої таблиці, адже більшість об'єктів інтелектуальної власності (торгові марки, винаходи, корисні моделі, промислові зразки) мають територіальний характер. А це означає, що якщо у вас зареєстрована ТМ тільки в Україні, то, наприклад, у Польщі чи США ви не тільки не маєте права використовувати її «одноосібно», а й ризикуєте порушити права інших компаній, експортуючи свою продукцію.

Крім того, якщо подавали заявки на реєстрацію в інших країнах, вкажіть транслітерацію в окремій графі. Навіщо це потрібно? Нещодавно до мене звернувся підприємець, який отримав попередню відмову в реєстрації ТМ в Китаї. Патентне відомство Китаю вказало, що схожа ТМ вже зареєстрована — на іншу особу. Виявилося, на нього ж. Аналіз документів показав, що раніше, коли підприємець вперше реєстрував ТМ, він транслітерував букву Я в своєму прізвищі як YA, а в другій заявці — як JA. В результаті він витратив час і гроші на підготовку відповіді і доказів того, що саме він — заявник за обома заявками.

Якщо ви реєстрували об'єкти на декількох фізичних і юридичних осіб, то інформацію про них всіх теж слід зафіксувати в таблиці.

Також важливо вести облік за тими активами, за якими потенційно можуть виникнути суперечки. Тому фіксуйте цю інформацію, наприклад, отриману при пошуках тотожних і схожих ТМ, патентних пошуках тощо. Якщо ж отримували попередню відмову в реєстрації ТМ, в патентуванні винаходу — така інформація з деталізацією теж буде не зайвою. Це допоможе керівнику бізнес-підрозділу, маркетологу мати уявлення про можливих конкурентів і можливі конфлікти на ринку за схожим позначенням і технологіями.

Згодом такий реєстр буде доповнюватися все новою і новою інформацією. За нею ви зможете контролювати дедлайни, наприклад, коли продовжити дію свідоцтва, підтримати дію патенту. Втім, як і отримати іншу актуальну інформацію. Наприклад, чи використовується вами та чи інша ТМ. Адже якщо не використовується протягом п’яти років з дати реєстрації або іншої більш пізньої дати, зацікавлені особи можуть подати позов про дострокове припинення свідоцтва на ТМ. До речі, дію свідоцтва на ТМ необхідно продовжувати раз в 10 років, а патенти щорічно підтримувати в силі.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Вікно в онлайн

З огляду на, що сьогодні кожен бізнес все більше інтегрується в онлайн, важливим буде акумулювати інформацію про зареєстровані домени, акаунти в соціальних мережах, терміни дії доменів тощо. Це допоможе уникнути неприємної зустрічі з кіберсквоттерами, які реєструють домени відомих компаній, що містять ТМ, з метою їх подальшого перепродажу як самим компаніям, так і їх конкурентам. До речі, 10 років тому ТОВ «Гоу Огле» в Україні вдалося зареєструвати ТМ Google, а разом з нею — і домен google.ua, незважаючи на вже світову популярність на той час Google. В результаті пошуковик таки домігся визнання ТМ української компанії недійсною і залишив домен за собою. До речі, компанія «Гоу Огле» відома ще й тим, що свого часу подала на реєстрацію ТМ «Форбес».

Що ще врахувати

Крім ідентифікації зареєстрованих і запатентованих об'єктів, важливо визначити ті об'єкти, які не зареєстровані, але створені співробітниками, підрядниками компанії, а також ті об'єкти, над створенням яких компанія зараз працює.

Також поставте на облік документи, на підставі яких компанія використовує ті чи інші об'єкти. Наприклад, якщо на упаковці продукції зображений якийсь персонаж, необхідно визначити, кому належать права на нього і на якій підставі він використовується.

Безумовно, цей перелік питань не є вичерпним. Залежно від обставин, менеджментом можуть бути розглянуті й зафіксовані багато додаткових, які дозволять грамотно управляти портфелем активів IP.

Хто користувачі

Користувачами цієї таблиці можуть бути і юристи, і маркетологи, і керівники бізнес-напрямів. І навіть HR і фінансисти. А беручи до уваги нещодавнє підвищення аж в чотири рази зборів за деякими діями, пов’язаними з охороною прав на IP-об'єкти, цей внутрішній реєстр ще й допоможе оцінити «вартість» володіння нематеріальними активами компанії, а також оцінити і спланувати щорічні витрати на IP.

Показати ще новини
Радіо NV
X