Як підготувати бізнес до трансформації в два етапи

12 грудня 2019, 07:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Кожна компанія унікальна, і універсального рецепта для підвищення ефективності не існує. Але є універсальна структура, яка допоможе управлінцю підготувати бізнес до трансформації

Рано чи пізно, кожен управлінець стикається з необхідністю трансформації свого бізнесу. Нові напрямки роботи, мінливі умови ринку та інші фактори змушують компанії модифікуватися, щоб максимізувати прибуток. Чим більше і складніше влаштоване підприємство, тим складніше його реформувати. Найчастіше, трансформацію бізнесу відкладають просто з логіки «краще — ворог хорошого»: бажаючи підвищити ефективність бізнесу, керівники побоюються порушити існуючу, не ідеальну, але цілком робочу систему.

Відео дня

Однак трансформація бізнесу найменше нагадує лотерею — це цілком чіткий і структурований процес зі своїми законами та правилами. Кожне окреме підприємство — унікальне, і універсального рецепта для підвищення ефективності не існує. Але існує цілком універсальна структура, яка допоможе управлінцю підготувати бізнес до трансформації.

Система «As is»

По-суті, весь процес трансформації бізнесу можна розбити на дві основні стадії.

Перша — це діагностика й оцінка поточної системи в тому вигляді, в якому вона реально працює на підприємстві. Цей етап дуже важливий, оскільки саме на ньому виявляється упущена компанією вигода і знаходяться потенційні зони росту компанії.

Фундаментальна дія при оцінці існуючої бізнес-системи — це створення карти потоку формування доданої вартості. Оцінюючи всі бізнес-процеси всередині компанії, аналітики повинні зрозуміти, на якому етапі компанія робить найбільший внесок у формування цінності свого продукту або послуги, і скільки ресурсів витрачається на всі існуючі процеси. Далі аналізуються стратегічні цілі та плани компанії, її ресурси і накопичений ринковий досвід.

Наступний блок — це внутрішні політики компанії: цінова і клієнтська політика, мотиваційна політика співробітників і система показників ефективності роботи, і т. д. Окрему увагу потрібно приділити комерційній системі компанії — маркетинговій стратегії, системі продажів, каналів комунікації та залучення клієнтів.

Завершує аналітичний етап діагностика використовуваних компанією інформаційних і управлінських систем, документації, існуючих регламентів і правил роботи. Зрештою стає видно реальну систему управління підприємством — наявні у керівництва важелі впливу на окремі бізнес-процеси, систему оцінки ефективності, контролю якості та прийняття рішень.

Фактично, цей етап — «томографічний знімок» працюючої компанії. Якщо дотримуватись такої діагностичної схеми, стають помітними системні зв’язки між окремими операційними процесами, блоками підприємства і формуванням підсумкової цінності компанії на ринку. Володіючи цією інформацією, можна розробляти пілотні проекти зміни окремих бізнес-процесів і сформувати комплексну дорожню карту реформ всередині підприємства.

Трансформація системи «To be»

Другий етап — це безпосередня підготовка до трансформації на основі даних, отриманих на першому етапі.

Насамперед необхідно оцінити сформовані на першому етапі ініціативи та плани з трансформації окремих процесів. Серед них потрібно виявити найперспективніші — тобто такі, де з мінімальною витратою ресурсів і найменшими ризиками можна отримати найбільший приріст ефективності.

Далі, маючи список таких проектів, потрібно визначити їх пріоритетність за тим же принципом. Знаючи, які процеси і в якому порядку будуть трансформуватися, можна приступати до розробки безпосереднього плану пілотних проектів. Важливий момент: проекти, розроблені на цьому етапі є саме пілотними. Їхнє завдання — не стільки в миттєвому поліпшенні показників ефективності, скільки в підтвердженні гіпотез, висунутих за результатами першого етапу. На основі результатів пілотних проектів, трансформацію бізнесу можна скорегувати, усуваючи недоліки першого етапу для максимізації ефекту впроваджуваних реформ.

Найважливіший етап — це формування регламентів і системи оцінки та контролю. Для того, щоб трансформація пройшла так, як задумано, безпосередні виконавці бізнес-процесів повинні чітко слідувати задуму, передбаченому в плані трансформації. Для цього, керівництво має розробити чіткий регламент змін — кожен співробітник на своєму місці повинен розуміти що і навіщо відбувається, і які його безпосередні обов’язки в цьому процесі.

Система оцінки і контролю є ще важливішою — фактично, без неї неможливо зрозуміти, чи принесла трансформація бізнес-моделі бажаний результат. Спираючись на дані першого етапу, керівники повинні визначити показники, зміна яких буде чітким сигналом успіху здійснених ними реформ. Вони також повинні мати систему важелів впливу на процес трансформації, щоб забезпечити контроль над ним і скорегувати діяльність організації в цей період.

Таким чином, компанія виявляється повністю підготовленою до прийняття нової бізнес-моделі: пілотні проекти сформульовано, інструкції роздано, а управлінці стежать за ефектом і можуть втрутитися в процес для його коригування. Підготовку до трансформації бізнесу завершено — можна приступати до безпосередніх змін. І якщо на кожному етапі підготовки до трансформації все було зроблено правильно, вже незабаром коефіцієнт продуктивності бізнесу буде зростати.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X