Як пережити кризу в бізнесі. Три поради

30 жовтня 2019, 18:00

Проблеми в бізнесі бувають у всіх, але далеко не кожному підприємцю вдається впоратися з викликами і продовжити розвиток з мінімальними втратами ресурсів і часу

Протриматися на плаву в форс-мажорних ситуаціях допомагають три головні чинники:

1. Віра в продукт

2. Віра в команду і віра команди в продукт

3. Стресостійкість як емоційна складова лідерства.

Відео дня

Далі — докладніше про те, що включає в себе кожен аспект у бізнес-історії.

Віра в продукт

Віра в продукт, який пропонує підприємець, надає сил у найскладніші моменти і стимулює рухатися навіть у хвилини відчаю, хоча б тому що, що це подобається вам. Цього висновку я дійшла не одразу. У 19 років я почала возити на базар охолоджене м’ясо курки. Поступово обсяги постачань збільшувалися з газелей до фур, і коли обороти сягнули $100 млн на рік, а обсяг продажів досяг позначки 65 тис. тонн на рік, я зіткнулася з першими справжніми кризами. Виникли нюанси з постачальником і ситуація з неповерненням дебіторської заборгованості, велися агресивні перевірки від податкової, зникали фури з товаром тощо. У цьому всім потрібно було знайти сенс та енергію рухатися далі, незважаючи на те, що більшість своїх філій мені довелося закрити.

У такому стані я потрапила на семінар щодо виходу на експортні ринки, де почула виступ бізнесмена, чия компанія займалася продажем дверей. Він розповідав, як розвивав своє підприємство, яке спочатку розміщувалося в підвалі, як вдалося вийти на IKEA, як вели переговори з іноземними партнерами, як вдалося домовитися врешті на постачання кришок під столи для тієї ж IKEA. Виступ став для мене показником зацікавленості в бізнесі — у спікера настільки горіли очі.

Я зрозуміла, що саме так власник або керівник мають говорити про свій бізнес. У той момент я займалася дистрибуцією і обробленням м’яса курки, і таких палаючих очей у мене не було. Будучи далекою від такого ентузіазму, я чітко усвідомила, що бізнес треба розвивати так, щоб хвилював не результат, а саме процес. Коли ми щось створюємо заради грошей, заради слави, щоб довести комусь щось, то наша енергія буде спрямована не на створення, а зовсім в інше русло.

Як тільки я зрозуміла, що для успіху в бізнесі мені потрібні «палаючі» очі, я почала думати про те, щоб створити продукт, який би мене по-справжньому хвилював, надихав і потужно заряджав на дію.

Команда

Але щоб створити такий продукт, мені потрібна була команда. Показово, що спочатку більшість команди, яка працювала раніше зі мною на дистрибуції, не повірила в мою ідею створення нового продукту. Я чесно попросила, щоб приїжджали на стратегічну сесію тільки ті, хто дійсно вірить у продукт. Ми поїхали за місто, у зручній атмосфері обговорили перспективи, вивели лінійку продукції, яка, на нашу думку, може бути цікавою на українському ринку.

Наступним нашим завданням було перепрофілювання виробництва. Вирішення цього завдання було непростим, довелося скоротити кількох людей. Я знову залишила тільки тих людей, які повірили в потенціал моєї ідеї.

Коли ми поклали на полицю продукт, я зіткнулася з результатами першого прорахунку. Грошей на маркетинг не було, і продажі були істотно нижчими за очікувані через те, що споживач не знав про існування нашого продукту та його переваги. Ми потихеньку «вимивали» обігові кошти, бо завод вимагав чималих щомісячних витрат. У цій ситуації потрібен був емоційний ресурс, який, звісно, команда черпала від мене. Так ми плавно підходимо до третього антикризового фактору.

Емоційна складова

Для своїх співробітників я була і психологом, і мотиватором, і групою підтримки. Я взяла на роботу 25 людей, серед яких комерційний директор, генеральний директор, начальник відділу продажів, маркетинг-відділ із 4 осіб. Всі були шалено зайнятими, але продукт не продавався. Зрештою, коли моїх ресурсів не вистачало, я зрозуміла, що треба ризикувати. Я всіх звільнила — повністю відформатувала команду. Залишила одного амбітного керівника, який був дійсно зацікавлений у всіх виробничих процесах, і одного лояльного продавця. Саме ці дві людини під моїм керівництвом зробили неможливе, тому що у нас була:

а) віра в продукт,

б) ми були командою,

в) і ми були емоційно заряджені.

Підсумувати хочу своїми «правилами життя», які працюють завжди, і особливо важливі, коли в бізнесі криза:

1. Займатися спортом, і робити це завжди (нехай світ завалиться, але тренування 3 рази на тиждень повинні бути). Спорт потрібен для енергії, немає енергії — слабкі думки і дії

2. Не вживати алкоголь, тому що він забирає енергію

3. Практикувати розслаблення в медитаціях: коли розум спокійний, ми ухвалюємо правильні рішення

4. Бути завжди не в, а над ситуацією. Це допомагає подивитися з боку на все і виважено приймати рішення

5. Спілкуватися з ментором

6. Працювати з фрілансерами вузьких спеціалізацій

7. Завжди прописувати стратегію і позицію бренду/компанії і в довгостроковій перспективі, і найближчі цілі

8. Пам’ятати про те, що будь-яка криза — це просто вправи, які прокачують на майбутнє. Адже ми ростемо тільки в кризах

9. «Якщо кінь здох, треба з нього злізти», — не пропустіть момент, коли бізнес безнадійно відбирає ресурси і міняйте напрям

Важливо не забувати, що бізнес — це гра. Знайдіть свою найсильнішу грань таланту, щоб продовжувати цю гру. Ми не знаємо, що буде завтра, адже будь-яка нерухомість може знецінитися, будь-який банк — обвалитися, але у кожного з нас є свій талант — це те, на що ми можемо спертися. Якщо ми йдемо шляхом свого призначення, то ми щасливі і здатні подолати всі труднощі і кризи.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X