Як зміна лімітів ОСАГО вплине на автомобілістів

20 вересня 2019, 16:00

21 вересня набуває чинності Розпорядження Національної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України про підвищення лімітів щодо ОСАГО на 30%. Що змінюється для водіїв

У зверненні до депутатів нового скликання президент висловив надію, що країна зможе увімкнути п’яту швидкість, на якій і буде рухатися шляхом змін і реформ. Але річ у тому, що безпечно їхати на п’ятій швидкості можна тільки в умовах цивілізованої ситуації на дорогах. Перший крок для цього зроблено — 21 вересня набуває чинності Розпорядження Національної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України про підвищення лімітів щодо ОСАГО на 30%. Це дозволяє увімкнути третю передачу, а ось для впевненого водіння на швидкості все ще бракує адекватного сучасного законодавства щодо ОСАГО, яке виконує «соціальну» функцію.

Відео дня

У разі ДТП постраждала сторона отримає максимальне відшкодування збитків за транспортний засіб у сумі 130 тис. грн, а за життя і здоров’я — 260 тис. грн замість 200 000 грн.

Що у вересні змінюється для водіїв

Збільшення максимального ліміту відповідальності страхової компанії перед третіми особи означає, що тепер у разі ДТП постраждала сторона отримає максимальне відшкодування збитків за транспортний засіб у сумі 130 тис. грн замість 100 тис. грн, а за життя і здоров’я — 260 тис. грн замість 200 000 грн. Крім того, з урахуванням зростання вересневих страхових лімітів ціна поліса зросте незначно — на 10%.

Ще одна зміна — справедливіший спосіб визначення коефіцієнта території експлуатації авто — від місця проживання автовласника. Раніше коефіцієнт розраховувався від місця реєстрації автомобіля.

Тобто, захищеність водіїв зростає. Однак, щоб зробити ринок європейським, потрібно змінити підхід до виплат. Час відходити від чинних сьогодні архаїчних правил 1991 року з фіксованими коефіцієнтами і виплатами з урахуванням зносу, і переходити на вільне ціноутворення. Це дасть можливість людям отримувати відшкодування за принципом «нове за старе» — саме так сьогодні працює КАСКО.

У Розпорядженні передбачено бонус-малус — коли вартість поліса зростає (якщо людина багато порушує і кермує погано) або знижується — як бонус за безаварійне кермування. Але на практиці правило не працює — немає механізму, а саме працюючої центральної бази даних, доступної всім страховикам. І це дійсно серйозна проблема. За даними МТСБУ, за перше півріччя 2019 року, зафіксовано 73 145 ДТП (+6,4%), в яких загинули 1331 особа (+7,6%) і були травмовані — 10 781 (+8,2%) особа. Найвищий рівень аварійності — в Києві. За шість місяців 2019 року поліція зафіксувала 19 231 ДТП, що на 6,9% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Кількість травмованих зросла на 3,6%, а загиблих — на 11,1%.

Що потрібно, щоб ринок став безпечним

Європейська комісія провела низку досліджень і оприлюднила результати щодо безпеки доріг Євросоюзу. Найбезпечнішою для автомобілістів країною стала Великобританія. І якщо в Європейських країнах спостерігається позитивний тренд — ситуація в нашій країні змінюється в гірший бік. Чи можна її змінити кардинально? Так, якщо зробити квантовий стрибок і ухвалити новий Закон про ОСАГО, норми якого суттєво підвищать рівень і якість страхового захисту потерпілих у ДТП. Водії будуть серйозніше ставитися до порушень, а страхові компанії — відповідальніше виплачувати відшкодування.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

А для цього потрібно лише:

Продовжити підвищення страхових лімітів відповідальності за шкоду, заподіяну життю, здоров’ю та майну внаслідок ДТП до серйозних сум. У законопроекті, який Верховна Рада минулого скликання провалила, обговорювалося підвищення ліміту до 20 млн грн за шкоду життю і здоров’ю потерпілого і 8 млн грн за шкоду майну.

Перейти до страхових виплат без урахування зношування. Середній вік авто в Україні — понад 18 років. Згідно з нинішнім законодавством, під час проведення виплати страховик компенсує вартість пошкодженої деталі, а не купівлю нової. Тому часто страхової виплати не вистачає на проведення ремонту і це підриває довіру до страхування.

Скоротити термін виплати до 10 днів і ввести штрафи для страхувальників за несвоєчасну виплату страхового відшкодування.

Ввести обов’язкове пряме врегулювання. Так у потерпілого з’явиться право отримувати страхове відшкодування в тій компанії, де застрахований він сам, а не так, як сьогодні — у страховій компанії винуватця. Якщо пряме врегулювання стане обов’язковим — кожен страхувальник буде зважено обирати страховика, який запропонує якісний сервіс і надійний страховий захист.

Діджиталізація страхування. Нинішня редакція чинного закону про ОСАГО рішуче не відповідає реаліям сучасного життя. Ринку необхідна повноцінна законодавча база для укладення договорів ОСАГО в електронному вигляді, який зараз реалізується частково. Опція «електронний поліс» — дуже зручна для сучасної людини, яка звикла купувати квитки, платити за комунальні послуги і робити ще безліч справ в онлайні.

Сьогодні Україна посідає 13 місце в світі за завантаженістю доріг, а статистика ДТП, включно зі смертельним, — зростає. Змінити «правила гри» на дорогах, наблизити рівень страхового захисту українських автовласників до європейських стандартів, — нагальна проблема. Перший крок до формування цивілізованого і безпечного ринку зроблено. До безпечних доріг і до моменту, коли українські водії почнуть поводитись як європейці, не вистачає сучасного Закону про ОСАГО. Торік Верховна Рада Закон провалила, наскільки ситуація на дорогах турбує новий парламент — поживемо-побачимо.

Показати ще новини
Радіо NV
X