Як Brexit зачепить інтелектуальну власність українського бізнесу

9 жовтня 2019, 15:00

Як не втратити свої торгові марки і патенти, коли Британія вийде з ЄС

Який тиждень в Європі проходить під знаком Brexit. Верховний суд Великої Британії почав заслуховувати аргументи про те, чи були мотиви прем'єр-міністра Бориса Джонсона і рішення про припинення роботи парламенту законними. Ситуація безпрецедентна. І від вердикту залежатиме хід подальших подій. Тим часом бізнес прораховує всі можливі варіанти і робить кроки для мінімізації негативних наслідків «Брексіту». А він торкнеться не тільки британських компаній, але й українського бізнесу. Серед іншого — вплине на його інтелектуальну власність.

Відео дня

інтелектуальний background

Охорона більшості IP-об'єктів має територіальний характер. У цьому контексті українські менеджери здивовані низкою запитань. Наприклад, якщо у бізнесу зареєстрована торгова марка ЄС або отриманий патент Європейського патентного офісу на винахід, чи поширюватиметься «європейська» охорона на них у Великій Британії, після її виходу з ЄС? І як це вплине на поставки продукції? А якщо у компанії зареєстрований на британське представництво і розкручений домен в зоні .EU? Чи залишиться він за нерезидентом? І хоча місцями ситуація залишається вкрай заплутаною, в цілому план дій на найближчу перспективу вже очевидний. Щоб уникнути драматичного результату в майбутньому.

ТМ і дизайн по-англійськи

В ЄС паралельно існують дві системи реєстрації ТМ і дизайнів: національна та регіональна. Зареєстровані об'єкти діють на території 28 країн єдиної Європи. Найімовірніше, вони будуть трансформовані в окремі ТМ і дизайни Великої Британії без додаткової плати. Але бізнесу варто взяти до уваги, що з моменту конвертації дані ТМ Великої Британії будуть незалежними. І їх потрібно буде продовжувати окремо від ЄС.

Крім того, щоб не потрапити під процедуру дострокового припинення дії ТМ через те, що марка не використовується, бажано використовувати її для індивідуалізації своєї продукції, послуг саме у Великій Британії. Аналогічно, якщо ТМ використовувалася тільки у Великій Британії, то доцільно використовувати хоча б в одній з країн ЄС. У багатьох країнах, включно з Україною, правова охорона товарного знака може бути припинена достроково, якщо ТМ не використовується протягом п’яти років.

По-третє, бізнесу доведеться переглянути контракти на відповідність формулювань про території нової реальності. Наприклад, якщо компанія використовувала ТМ за ліцензійним договором на території всіх країн-учасниць ЄС, то з дати Brexit, у неї не буде права використовувати її в Туманному Альбіоні.

А що робити тим, хто тільки подав документи на реєстрацію ТМ ЄС і до моменту Brexit вона не буде зареєстрована? У них буде дев’ять місяців для подачі заявки на реєстрацію цієї ж ТМ у Великій Британії. Але, вже не безкоштовно. Тому, якщо зараз плануєте подати заявку на реєстрацію ТМ ЄС, але плануєте працювати і на британському ринку, то доцільно вже подавати дві окремі заявки. Аналогічні правила будуть застосовуватися і до дизайнів.

Патентування винаходів

Сьогодні у осіб, які бажають запатентувати свій винахід — від канцелярських скріпок до гнучкого дисплея і AR-гарнітури — в одній або всіх країнах ЄС, є дві опції. Перша — подача заявки до відомства тієї країни, яка його цікавить. Наприклад, Німеччини, Франції, Польщі, Великої Британії. Друга — заявка в Європейський патентний офіс, патент якого автоматично діє на території ряду країн, зокрема — в Німеччині, Франції, Бельгії, Швейцарії та Великій Британії. Тому щасливі власники європейського патенту не повинні відчути на собі наслідки Brexit.

Проте, фармацевтичному бізнесу варто окремо моніторити можливі зміни в сфері патентування біотехнологій і видачі ліцензій.

Процедура патентування винаходу у Великій Британії триває близько 5 років

До слова, процедура патентування винаходу у Великій Британії триває близько 5 років.

Зліва по курсу

Отже, якщо українська компанія має намір експортувати або вже поставляє свою продукцію в ЄС і, зокрема, до Великої Британії, їй необхідно актуалізувати список країн присутності і IP-об'єкти — чи будуть це тільки торгові марки, які must-have для більшості бізнесів, або ж в планах, наприклад, масштабування винаходів.

Після чого звірити з реєстром вже зареєстрованих або поданих на реєстрацію об'єктів і оцінити, чи потрібно подавати додаткові заявки або трансформувати їх у британські. Окремо — переглянути ліцензійні договори і звернути особливу увагу на опис території використання ТМ, а в разі необхідності — зв’язатися з контрагентом для підписання додаткової угоди. Втім, важливо переглянути і дистриб’юторські, і дилерські договори.

Ще одна сторона питання — договори про співіснування. Багато компаній, виходячи на ринок тієї або іншої країни, стикалися зі схожими ТМ. Зазвичай сценаріїв у компанії було декілька: відмовитися від реєстрації ТМ, оскаржити реєстрацію ТМ, домовитися з власником «близнюка», обмежити ринки використання ТМ тощо. В останньому випадку, як правило підписувався coexistence agreement, де дві сторони домовлялися про можливість реєстрації ТМ і встановлювали правила використання та територіальні зобов’язання. Brexit змушує переглянути відповідні договори.

Що стосується доменів в зоні .EU, то вже опублікований так званий Brexit Notice, який описує, в яких випадках може бути зареєстрований домен верхнього рівня для ЄС. Його власниками можуть бути тільки резиденти ЄС. Відповідно, резиденти Великої Британії в результаті через вихід з ЄС втрачають право на отримання домену і «європейську прописку».

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X