Йогурт з гарбузом: тренди молочного бізнесу
Європейський Союз і США разом є найбільшими виробниками молока і також мають найбільш масштабні і розвинені ринки молочної продукції. З початку 2017 року, в США було вироблено понад 8,5 мільйонів тон молока, в ЄС - більше 14 мільйонів тон. Але ринок молочної продукції ні в якому разі не обмежується молоком - з кожним роком з'являється все більше і більше нових продуктів, які створюють нові ніші на молочному ринку.

Глобальні тренди
Мода на здорове харчування виявилася нітрохи не короткостроковим захопленням невеликої групи людей - сьогодні прагнення до здорового способу життя стає загальним трендом, який, безсумнівно, відображається і на харчовому ринку. Так, компанія Baker Tilly пророкує, що "здорові" продукти вже незабаром вийдуть з вузькоспеціалізованого сегмента харчового ринку в масове споживання.
В першу чергу, здоровим харчуванням прийнято вважати натуральну продукцію, вирощену з мінімальним застосуванням хімікатів, пестицидів або ГМО. І хоча шкода ГМО для здоров'я людини науково не доведена, громадськість вкрай насторожено ставиться до таких продуктів, що проявляється у збільшенні попиту на продукти без ГМО. За даними американської Organic Trade Association (OTA), в 2016 році ринок органічної їжі виріс до 47 мільярдів доларів - на 3,7 мільярда в порівнянні з попереднім роком, і продовжить зростання в поточному році. У тому ж звіті молочна продукція називається 2-гою за популярністю групою органічних продуктів на ринку США з об'ємом в 6 мільярдів доларів.

По-друге, все більш і більш популярними стають продукти з правильним балансом білків, жирів і вуглеводів. Підвищення загальної грамотності населення щодо правильного харчування привело до того, що все менше число споживачів вважає будь-які йогурти або злаки корисними продуктами апріорі. Сучасний споживач все більше уваги звертає на склад продукту: вибирає йогурти з правильним балансом пребіотиків і пробіотиків, і обирає не популярні солодкі батончики - а протеїнові снеки.
По-третє, важливим фактором при виборі продуктів харчування - в тому числі і молочних - стає їхня упаковка та зручність для вживання на ходу. Рутина жителя сучасного міста залишає не так багато часу для повноцінного прийому їжі, і нерідко представникам найрізноманітніших професій краще вгамовувати потребу в їжі швидкими "перекусами" на ходу. І тут важливим фактором вибору того чи іншого продукту крім його складу і кількості корисних речовин є зручність його упаковки для споживання на ходу. Цим пояснюється зростання популярності тих же протеїнових батончиків - замість того, щоб щодня вживати на обід певну кількість м'яса, молока, яєць та інших продуктів, які містять білок, все більше людей вважають за краще отримати необхідну кількість протеїну з'ївши невеликий і смачний батончик, який зручно носити з собою навіть у кишені. Так, бренд Quest Nutrition, що випускає протеїнові батончики виріс за останні 3 роки на 57%. Слідуючи за ринковими тенденціями, Mars також почав випуск високопротеїнових батончиків під брендами Mars і Snickers, а американська компанія General Mills скупила акції одного з виробників батончиків в Денвері, США.

Всі ці тренди формують новий порядок денний для виробників молочної продукції в усьому світі, і на молочному ринку Європи постійно з'являються все нові і нові лінійки продуктів, які йдуть в ногу з часом.
Новинки західних ринків
Одним з найяскравіших прикладів "трендової" молочної продукції є нова лінійка йогуртів Danio від Danone. Danio відрізняються від звичайних йогуртів наявністю втричі більшої кількості протеїнів - до 12%, практично повною відсутністю жирів, зручною для швидкого споживання упаковкою і багатою лінійкою смаків.

Смакова різноманітність - окрема тема для йогуртів: грецькі молочні компанії, першими почали пошук оригінальних смаків, зробили словосполучення "грецький йогурт" загальною назвою для йогуртів з нетрадиційними добавками. Особливо широке поширення грецькі йогурти отримали в США, де їх частка на ринку зросла з 4% у 2005 році до 52% у 2014-му. Але і в країнах Євросоюзу мало кого можна здивувати йогуртом зі смаком солодкої картоплі, буряка, помідорів або моркви. Те ж саме стосується і питних йогуртів - так, в березні американська компанія Dreaming Cow's випустила нову лінійку збалансованих йогуртів Lush, в якій 4 з 8 різновидів продукту мають смаки різних овочів.


Популяризація здорового харчування позначається не тільки на йогуртах - так, навіть виробники десертів і морозива прагнуть до того, щоб зробити свою продукцію менш жирною і багатшою корисними речовинами. Американський виробник молочних продуктів Breyers буквально минулого тижня випустив нову лінійку низькокалорійного знежиреного морозива з високим вмістом протеїну - 20 грамів на одну пінту (0,47 літра).

Ті ж кроки роблять і виробники сирів, різноманітних десертів та іншої молочної продукції. Зростаючий попит породжує пропозицію, і навіть такі харчові гіганти як Danone або Nestle змушені розробляти нову продукцію, яка задовольнить актуальні вимоги споживачів.
Що це означає для України?
Світові тренди поширюються з різною швидкістю в різних куточках Землі, і популярні на Заході теми, пісні, серіали, і навіть продукти харчування набувають популярності у нас тільки через деякий час. Нині, наш ринок молочної продукції не має такої кількості збалансованих, багатих протеїном або оригінальних за смаком продуктів. Потяг до здорового способу життя в нашій країні, як і в Європі стає більш актуальним. Це означає, що вже досить скоро попит на здорову і збалансовану їжу в Україні зростатиме, і ті виробники, які першими випустять такі лінійки продуктів, зможуть міцно закріпитися на новому ринку або навіть зайняти нішу повністю.
Не менш важливими ці тренди є для вітчизняних виробників молока в контексті зміцнення торговельних зв'язків з ЄС. Для того, щоб українські товари знайшли своє місце на прилавках європейських магазинів, українському виробнику слід бути в курсі того, які саме продукти зараз мають популярність і яка ніша молочного ринку здатна принести максимальний прибуток. Українським виробникам молока вже зараз варто зайнятися розробкою нової лінійки продуктів для здорового харчування або пошуком якісних інгредієнтів для створення продуктів з незвичайним смаком - і можливо, поряд з грецькими йогуртами на прилавках магазинів усього світу з’являться також українські закваски, здорові десерти і сири.