Яким буде ефект від передачі земель громадам

20 лютого 2018, 10:12
2347
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Першого лютого за дорученням прем'єр-міністра України, Держгеокадастр почав процес передачі земель за межами населених пунктів об'єднаним територіальним громадам.

Уже в перший тиждень 99% створених об'єднаних територіальних громад підписали з управліннями Держгеокадастру в кожній області меморандуми про передачу земель. На допомогу територіальним громадам Держгеокадастр створив спеціальний портал – otg.land.gov.ua, на якому можна дізнатися всю інформацію про межі вже створених громад, знайти шаблони меморандумів і заяв, графік передачі земель громадам, а також додаткові відомості в розділі "запитання-відповідь".

Про яку землю йдеться?

На цей момент земельний кадастр наповнений приблизно на 70%. Решта 30% – це землі лісового, природно-заповідного, водного фондів, землі вулиць і дороги, ділянки під багатоквартирними будинками, під закинутими промисловими об'єктами, ділянки, права власності або користування, на які вже оформлені, але через небажання власників не внесені в кадастр, а також економічно непривабливі землі (болота, рови, яри тощо)

Йдеться про неоформлені землі за межами населених пунктів, тих, які не зареєстровані в публічному кадастр і раніше не були нікому передані. Таких вільних земель залишилося не багато, приблизно 1,5-2% від загальної площі. Об'єднаними громадам передають повноваження з розпорядження саме такими землями.

Варто зазначити, що сільські та селищні ради, які зараз об'єднуються в громади, раніше вже розпоряджалися цими землями, але з впровадженням у 1999 році Президентом України Кучмою Л.Д. інституту районних державних адміністрацій, повноваження щодо розпорядження цими землями перейшли головам адміністрацій, а в 2013 році – керівникам обласних управлінь Держгеокадастру (раніше – Держземагентства).

Щотижневі новини зі стрічки ГПУ були яскравим підтвердженням того, що чиновник, з району або області, що приймає одноосібне рішення, не був зацікавлений в ефективному розпорядженні землями навколо далекого села. І в більшості випадків це було основним корупційним мотивом його роботи.

Ця ситуація породжувала постійні конфлікти і невдоволення центральною владою у голів місцевих рад, які спостерігали, як землі, що відносяться до їх сільських рад, раз по раз "розбазарювалися".

Сьогоднішнє рішення уряду є розумним продовженням "політики децентралізації", але вкрай важливо зробити процес такої передачі інституційно правильним.

Три базові принципи ефективної передачі земель і що вони дадуть у довгостроковій перспективі

Для того, щоб процес не перетворився на "децентралізацію корупції" на більш низький рівень, необхідно прибрати всі передумови до цього.

Наступні три принципи допоможуть цьому запобігти:

1. Повна інвентаризація та реєстрація ділянок в публічному кадастрі.

Навіщо? Проблеми зловживань при "управлінні загальним" в будь-якому співтоваристві (зокрема й західному) починаються тоді, коли обсяг цього загального невідомий.

Якщо невідомий загальний обсяг (у нашому випадку – площа непереданих у власність ділянок), то дуже складно підрахувати скільки вкрав такий управитель загальним (чиновник) і чи вкрав взагалі. Коли обсяг загального відомий всім, а будь-які транзакції видно на публічних ресурсах, красти і зловживати стає небезпечно.

2. Зобов'язання розроблення документації з просторового планування та містобудівної документації на місцевому рівні на всю територію об'єднаної територіальної громади.

Навіщо? Коли цільове призначення земель за межами населених пунктів буде встановлено містобудівною документацією, не виникатиме ситуацій, при яких землі передаються для сільгосп потреб якійсь одній особі, після чого новим власником змінюється цільове призначення під комерційне або промислове використання.

Або, наприклад, коли ділянка вже знаходиться у власності, і могла б використовуватися набагато ефективніше за іншим цільовим призначенням, але зміні такого цільового призначення противиться якийсь місцевий чиновник або вимагає за це неправомірну вигоду.

Перелік допустимих видів використання територій повинен бути визначений заздалегідь, а містобудівна документація повинна знаходиться в публічному доступі.

3. Заборона безкоштовної передачі будь-яких незабудованих або самозахоплених земель.

Навіщо? Все те ж щотижневе зведення ГПУ про затримання чиновників, говорить про те, що більшість з них, йде у владу (будь-яку – місцеву, районну чи обласну) не з метою контролю розподілу загального ресурсу (бюджет громади, майно, земля), а навпаки для активної участі в його розподілі.

Якщо у депутата не буде можливості отримати собі (брату, сестрі тощо) ділянку у власність, а також можливості "нажитися" на процесі отримання ділянок у власність іншими суб'єктами, то такому депутату не буде сенсу йти на позицію депутата.

Це призведе до того, що органи місцевого самоврядування почнуть пробиватися люди, яким дійсно цікавий контроль розподілу загального ресурсу, а не саме розподіл.

Це – якісно змінить громадський порядок. Саме таким шляхом пройшли всі цивілізовані країни. Вільні землі повинні передаватися тільки на підставі аукціону або шляхом викупу. Власник, що заплатив за землю ринкову вартість, в більшості випадків буде використовувати її ефективно. За час дії норм Земельного кодексу про безкоштовну передачу ділянок фізичним особам, передані мільйони ділянок, але всі вони в основному пустують, чекаючи свого покупця.

Ці три принципи передачі земель, завдяки аукціонам, значно збільшать грошові надходження до бюджетів об'єднаних громад, а наша країна підніметься у всіх будівельних і інвестиційних рейтингах прозорості ведення бізнесу, що допоможе притоку інвестицій.

Перший принцип "інвентаризації та реєстрації" закладений Держгеокадастром і Кабінетом міністрів в саме розпорядження №60-р від 31 січня 2018 року. А реалізацією другого, створенням та оновленням містобудівної документації, багато територіальних громад вже займаються самостійно, а обласні державні адміністрації разом з Мінрегіоном створюють геопортали областей. Повноваження щодо реалізації третього принципу "щодо скасування безкоштовної передачі земель у власність" є тільки у народних депутатів, але очевидно, що ніхто не захоче брати на себе таку ініціативу, тому що це великий удар по електоральних симпатіях.

Журнал НВ (№10)

Момент істини

Шість головних претендентів на президентське крісло відповіли НВ на сім запитань — політичних, світоглядних і особистих

Читати журнал українською