Що з великого бізнесу можна застосовувати в стартапах
В цей час учасники ринку перебувають в активному пошуку новаторських ідей, які б принесли швидкий прибуток. Що потрібно врахувати, запускаючи стартап, розповів співзасновник і бізнес-лідер онлайн-сервісу для мандрівників TripMyDream і СЕО Viasat Ukraine (дистрибуція каналів) Андрій Буренок.
Стартап як проект всередині великої компанії
В день, коли людина прийме рішення створити бізнес, належить відповісти на найголовніше запитання: навіщо це роблю і кому допоможу своїм продуктом? Це означає, що реалізація будь-якого проекту повинна починатися з пошуку проблеми, вирішення якої не тільки збагатить засновника, але й зробить життя споживачів простішим.
Фахівцям з досвідом побудови процесів всередині великої компанії простіше запускати стартапи, бо вони знають, як уникнути помилок на самому початку. І мова йде не про вибір правильного розташування офісу і, тим більше, не про візуалізацію логотипу. Уявіть, що стартап – це відділ всередині великої корпорації, який можуть розформувати або скоротити, якщо він неефективний. Так і з бізнесом, що розпочинається – компанії, які не можуть заробити на своє існування, закриваються.
У бізнесу-початківця куди більше простору для творчих маневрів і реалізації задуманого, ніж у великої корпорації. Ще один "бонус" – висока швидкість ухвалення рішень всередині компанії, яка дає можливість гнучко реагувати на зміни ринку. Тому насамперед ми набираємо команду активних співробітників і заохочуємо їх ініціативи – тільки так можна швидко виростити зі стартапу в зрілу компанію. Якщо одна ідея провалилася, можна відразу приступати до реалізації наступної. Проте будь-який маркетолог скаже, що кожен бізнес повинен йти до задуманої мети не хаотичними стрибками, а плавним збільшенням аудиторії.
Головне – люди
Стартап – зародок корпорації. Кожна компанія проходить життєвий цикл від «новачка» до «пенсіонера», і, відповідно, методи управління відрізняються. Тоді як у стартапу мета полягає в тому, щоб стати великою організацією і масштабуватися, у великої компанії – стати глобальною і втримати цей успіх.
Історично склалося, що на початковому етапі в стартапі все залежить від його творців, які займаються відразу декількома завданнями. Коли ж компанія дорослішає, стає системною і запускає стабільні бізнес-процеси, СЕО починає делегувати завдання. Починали роботу над TripMyDream удвох з партнером Тарасом Поліщуком, потім запросили дизайнера Андрія Куроєдова – і вже незабаром команда зросла до 13 осіб. Спочатку важко було віддавати завдання, які, як здавалося, краще і швидше зробиш сам, але коли ми навчились делегувати, у нас з'явилося більше часу і можливостей для вирішення першочергових питань. Засновнику будь-якого бізнесу потрібно бути готовим постійно інвестувати в своїх співробітників, розширювати команду – боротися за кращих кандидатів і витрачати ресурси на їх навчання.
Стартап завжди буде вимагати більших емоційних ресурсів, ніж корпорація, і досягати цілей з ним буде не легше. У бізнесі-початківці людям важливо вміти змінювати свою точку зору, підлаштовуватися під тенденції, знаходити компроміси і цікавитися всім, що відбувається навколо.
Делегуйте
Більшість підприємців вважають за краще управляти бізнесом одноосібно, тому в багатьох компаніях на ранній стадії часто невеликі команди. Слід умовно розділяти 3 стадії розвитку компанії й адаптувати свої можливості під кожну з них. Коли в штаті 10 осіб, варто делегувати ті завдання, у яких засновник недостатньо добре розбирається. Якщо в компанії від 10 до 50 працівників, важливо навчитися делегувати ті завдання, в яких керівник сам сильний. У команді від 50 осіб, розвивайте так званих «додаткових лідерів» всередині компанії (вони ж начальники відділів та їх заступники), які поділяють цінності, пристрасть і знання бізнесу.
У багатьох випадках сильні сторони лідерів компанії стають слабкими місцями організації. Наприклад, коли засновник одночасно і CEO, та головний продавець, то з'являються ризики або втратити загальну картину ведення бізнесу, або втратити контроль за процесом продажу.
При масштабуванні компанії звертайте увагу на 4 ключові аспекти: люди, стратегія, виконання (execution) та cash (гроші). У разі стартапу замість cash варто вжити термін – revenue (продажу). Тут навіть доречніше сказати «sell like a hell» (у вільному перекладі «продавай як диявол»). Тому важливо ще раз звернути увагу на людей всередині компанії: бізнес-лідерам потрібні талановиті та мотивовані співробітники.
Правильний фокус спрощує життя

Успіх стартапу залежить від безлічі факторів, але визначальних всього три: готовність ринку прийняти продукт, наявність лідерських якостей у його засновника і вміння якісно реалізувати задумане. Якщо з першими двома пунктами все вирішується ще до перших інвестицій, то питання реалізації буде турбувати керівника постійно.
Тому варто більше фокусуватись на загальній картині компанії, не заглиблюючись у технічні нюанси продукту. Адже нескінченне вдосконалення продукту загрожує постійним контролем робочих процесів, а тоді з'являється ризик не встежити за тенденціями. Крім того, важливо контролювати спілкування з зовнішнім світом, як і великій компанії, так і початківцю поняття конфіденційності повинно бути знайоме. Ніколи не вгадаєш, хто з оточення може стати конкурентом вже завтра.
Точно так само, як не варто додавати в меню мережі ресторанів ще не «обкатану» страву, співзасновникам краще не презентувати громадськості недопрацьований продукт. Особливо, якщо проект потенційно цікавий широкому колу користувачів та може бути розкритикований не тільки на особистих сторінках, але й у пресі.
Практичний досвід ведення бізнесу – це нескінченне джерело гуль. Добре, якщо отриманий рік тому досвід буде актуальним ще кілька років, але на практиці, вже через півроку багато рекомендацій можна не враховувати. Тільки сильна команда і швидка реакція засновника стартапу зможуть утримати бізнес-початківець на плаву. Втім, йому зовсім не обов'язково завжди знаходиться на першій стадії, куди важливіше вчасно масштабуватися і рости. А це вже зовсім інша історія