Як зупинити свавілля силовиків
Багато підприємців на власній шкірі відчули, якою серйозною проблемою для України стало зловживання правоохоронцями своїм правом діяти на власний розсуд при прийнятті того чи іншого рішення, при цьому залишаючись, нібито, в рамках правового поля.
Використовуючи недосконалість українського законодавства та свої дискреційні повноваження, нечисті на руку правоохоронці свідомо заганяють підприємців у глухий кут. Безпідставні відкриття досудових розслідувань кримінальних проваджень, штучне затягування строків судового розгляду, арешти майна, рахунків та корпотативних прав змушують бізнес домовлятись із силовиками і якось «вирішувати питання». Це – явна корупційна складова, яку необхідно якнайшвидше прибрати.
Сьогодні рада бізнес-омбудсмена як інституція досудового реагування, яка покликана захистити інтереси бізнесу в, повсякчас, непростих стосунках з державними органами, реагуючи на індивідуальні скарги небезуспішно вирішує точкові проблеми підприємців. У нас є набір позитивних прецедентів, коли нам вдалося відновити справедливість та допомогти бізнесу відстояти свої права. Але в ідеалі система повинна працювати зовсім по-іншому – без постійного втручання ззовні, без «стимулюючого батога і пряника». Відтак, на нашу думку, для досягнення цієї мети необхідно, окрім всього іншого, вносити деякі зміни у Кримінальний та Кримінально процесуальний кодекси України.
Нещодавно рада бізнес-омбудсмена підготувала системний звіт «Зловживання повноваженнями з боку правоохоронних органів у їх стосунках із бізнесом». Масштабність цієї проблеми підтверджується значною кількістю скарг від підприємців, отриманих нашою інституцією з кінця травня 2015 року – часу, коли рада бізнес-омбудсмена почала свою роботу. Так, станом на 1 лютого 2016 року із 621-ої отриманої нами скарги - 112 (або 18% від усіх звернень) містять претензії щодо різних зловживань з боку органів досудового розслідування та органів прокуратури.
Базуючись на нашому практичному досвіді, ми виокремили найтиповіші види зловживань:
• Безпідставний початок досудового розслідування кримінальних проваджень
• Необґрунтовані відмови у відкритті кримінальних проваджень
• Неефективність (затягування) досудового розслідування
• Порушення, які вчиняються на стадії досудового розслідування
Проаналізувавши ці види порушень на основі кейсів, які рада бізнес-омбудсмена розглядала на практиці, ми підготували перелік конкретних рекомендацій, спрямованих на мінімізацію поширення таких зловживань в майбутньому. Ось тільки деякі з них:

1. Заборонити кримінальне переслідування особи за ухилення від сплати податків до остаточного узгодження податкових зобов'язань в адміністративному та/або судовому порядку (у випадку звернення платника податків до суду, з дати набрання законної сили рішенням суду).
2. Підвищити пороговий розмір фактичного ненадходження до бюджету податків, зборів, єдиного соціального внеску, починаючи з якого діяння вважалось би кримінальним правопорушенням.
3. Встановивши обов’язок слідчого/прокурора, повідомити заявнику про отримання заяви/повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення та внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань (ЄРДР) і початок досудового розслідування за такою заявою/повідомленням.
4. Внести зміни до КПК України щодо визначення максимальних строків досудового розслідування кримінальних проваджень до повідомлення особі про підозру. Такі строки можуть бути продовжені прокурором вищого рівня.
5. Надати особам, уповноваженим здійснювати організаційно-розпорядчі функції від імені підприємства (наприклад, генеральний директор, фінансовий директор, головний бухгалтер, член правління акціонерного товариства) та щодо яких проводяться різноманітні слідчі дії, окремі процесуальні права з тих, які передбачені для осіб, яким повідомлено про підозру.
6. Строк тимчасового доступу до оригіналів документів, що не містять у собі слідів злочину, обмежити 3-ма місяцями. З метою уникнення використання вилучення оригіналів документів під час тимчасового доступу як засобу тиску на бізнес, важливо, щоб строк тимчасового вилучення оригіналів документів не був напряму пов‘язаний зі строком досудового розслідування.
7. Запровадити спеціальну процедуру вилучення цифрових даних, яка, серед іншого, не буде передбачати вилучення комп‘ютерного обладнання та дозволить уникнути зупинки роботи підприємств через вилучення серверів.
8. Розглянути можливість внесення змін до КПК України щодо обов’язкового відеозапису такої слідчої дії як обшук. При цьому варто, вочевидь, передбачити, що тільки ті докази, які були зібрані під час такої відео-фіксації обшуку, можуть бути визнані допустимими.
9. Внести зміни до КПК України із тим, щоб зобов‘язати прокурора протягом доби з моменту вилучення слідчим речей та документів перевіряти законність такого вилучення і про результати письмово інформувати особу, майно якої було вилучено.
Наші рекомендації передбачають внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України. Тому ми закликали Кабінет міністрів у найкоротші строки ініціювати створення експертної групи, якій би було доручено обговорити та розробити відповідні зміни до законодавства. Для забезпечення ефективної роботи пропонуємо, щоб, окрім КМУ та ради бізнес-омбудсмена, до складу такої експертної групи ввійшли представники Верховної ради, Адміністрації президента України, а також представники судової гілки влади та правоохоронних органів.
Сподіваємось, що далі буде ...