Як знизити ціну на газ

14 серпня 2018, 14:00
375
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

В Україні необхідно створювати дієвий цивілізований ринок газу, з прозорими умовами для всіх учасників та споживачів.

31 липня 2018 року Кабінет Міністрів України своєю постановою продовжив дію славнозвісного ПСО Положення про покладення спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу до 01 вересня 2018 року.

Секретаріат Європейського енергетичного співтовариства вже ініціював розгляд питання стосовно ПСО, це може отримати вкрай негативні наслідки для України. Постанова Кабміну змушує Нафтогаз продавати газ для окремих учасників ринку (ТЕК, населення) за пільговими заниженими цінами, встановленими Кабміном. Але постанова приймалась як тимчасова і вимушена міра та мала діяти до 1 квітня 2018 року, проте її дію КМУ в черговий раз подовжує.

  1. ПСО перетворилось у механізм корупційних схем

Проблема в тому, що в Україні ПСО перетворилося у непрозорий і політичний механізм створення неринкових цін на газ. Зараз воно використовується для організації корупційних схем і крадіжки газу та грошей. Перетворюючи саму ідею створення прозорого ринку газу в Україні на корупційний гаманець для олігархів та можновладців.

Розробники Закону України Про ринок природного газу мали доволі різнопланові уявлення про майбутній ринок природного газу в Україні. Відповідно й імплементацію основних положень закону трактують по різному. Для КМУ це реверсійний пострадянський підхід у вигляді "Положення про покладання спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процессі функціонування ринку природного газу (ПСО)". А для учасників ринку досить незрозумілий підхід з точки зору загальноприйнятих міжнародних стандартів реалізації положень Закону України Про ринок природного газу.

  1. Навіщо ПСО Кабміну

Кабінет Міністрів України, впроваджуючи ПСО, мав на меті вирішити декілька, для нього незручних проблем. По-перше, утримати на невизначений період соціальну ціну на природний газ. По-друге, втримати стан ринку природного газу таким, який він є, тому що це не потребує від КМУ додаткових зусиль для розбудови нового ринку природного газу. До того ж, це дозволяє контролювати основні процеси, які впливають на тарифне ціноутворення. По-третє, небажання змінювати ринок дає можливість відтермінувати впровадження процесів монетизації субсидій. А саме цей процес реально може зменшити фінансове навантаження для населення. Зниження ціни на газ у суспільстві сприймається буквально, як зниження ціни, а не як монетизація соціальної ціни, яка повинна стати еквівалентом ринкової ціни на природний газ. КМУ не може собі цього дозволити, тому на сьогодні ця вартість залишається лише на папері, що ускладнює функціонування учасників ринку. Уявіть собі, лише станом 01.01.2018 заборгованість держави по оплаті пільг і субсидій перед учасниками ринку становив 10 мільярдів гривень і ситуація погіршується. Це веде до того, що різницю КМУ покриває за рахунок зменшення надходжень від реалізації природного газу Нафтогаз України, що додає обсурдності у цьому питанні. КМУ своєю бездіяльністю переклало вирішення проблем функціонування теплогенерацій в Україні на учасників ринку природного газу. Переконливий приклад – газопостачання теплогенерацій міста Києва. Кричущим фактом, навіть для Генеральної прокуратури, видається, що договори відання на розподільчі мережі, які де-факто є у власності КМУ, безоплатно користуються облгази. Найголовніше, що ідеологія підходів КМУ дозволила сформувати неринковий підхід до формування ціни на природний газ, що й дозволяє реалізувати цілу низку корупційних схем на різниці у ціні. Це видно й на прикладі схеми по Новояворівській та Новороздільскій ТЕЦ. В перспективі ціна корупційного пирога на опалювальний сезон 2018-2019 рік складе не менше 5,4 мільярди гривень. Тоді виникає питання, а що робить КМУ для того, щоб вийти з цієї ситуації, чи ПСО як "загальносуспільний інтерес" перетворюється на політичний і кишеньковий "інтерес" КМУ?

  1. Єдині вигодонабувачі впровадження ПСО це облгази

Основні учасники ринку природного газу України – видобувні компанії (приватні та державні), трейдери (приватні та державні), компанії, які транспортують природний газ: УТГ (магістральні газопроводи), облгази (розподільчі газопроводи). Очікування від запровадження основних положень Закону України Про ринок природного газу були у кожного, але вийшло ПСО. Для видобувних компаній пріоритетом було очікування формування ринкової ціни та зниження податкового навантаження. Задоволення пройшло частково. Це впливає на темпи зростання видобутку та розвідки нових газоносних площ. Опосередковано ПСО знижує ліквідність ринку для видобувників на 17%. Для трейдерів (імпортерів) природного газу, як для основних модераторів формування ринкової ціни, ПСО відгородило ринок населення, ТКЕ та інших льготних категорій. Це прямо, за їх думкою, суперечить Закону України Про ринок природного газу та створює дисбаланс на ринку, знижує його ємність та можливість представлення за рахунок створення конкурентного середовища, більш вигідної пропозиції споживачу.

Для УТГ (оператора магістральних газопроводів) ПСО є найбільш проблематичним з точки зору основної операційної діяльності. ПСО порушує ринкову основу товарообігу (гроші-товар) у суті балансування невизначених обсягів для населення, ТКЕ та інших льготних категорій на ліцензійних територіях облгазів. А це завдає щомісячних збитків державному бюджету та потребує постійного додаткового контролю. Єдині вигодонабувачі від впровадження ПСО – облгази, які в межах ліцензійних територій безконтрольно міксують різноцінові гази, списуючи на витрати та інші цілі значні обсяги соціального газу. При цьому населення та інші пільгові споживачі аж ніяк не відчувають турботу КМУ через впровадження ПСО. А останнє покращення від КМУ в подарунок облгазам – це підвищення норм споживання природного газу без лічильників для населення, яке ніби не збільшує соціальну ціну природного газу, але сума рахунку для населення без лічильників зросте в понад 2 рази.

  1. Якщо не буде відмінено ПСО, міжнародні партнери переглянуть стосунки з Україною

Усі наявні проблеми з впровадження ПСО доводять недолугість неринкових преференцій. Адже фактично сформовано основу для системних зловживань. Таким чином ринок природного газу України виводиться за межі міжнародного ринку в сіру зону, де діють неринкові правила ведення бізнесу. Неадекватність імплементації основних положень Закону України Про ринок природного газу змушує міжнародних партнерів України переглядати умови взаємовідносин не тільки у газовій сфері, а у суміжних сферах. Це впливає на взаємодію з МВФ та іншими міжнародними фінансовими інституціями, з якими співпраця скорочується, а іноді й зовсім призупиняється.

Висновок простий – в Україні необхідно створювати дієвий цивілізований ринок газу, з прозорими умовами для всіх учасників та споживачів. Потребують негайного визначення та запровадження основних атрибутів ринку газу – це створення оператора ринку (комерційне балансування) та газового хаба, на якому будуть здійснюватись спотові та ф’ючерсні договірні відносини у сфері купівлі-продажу природного газу в країні. А головною умовою імплементації Закону України Про ринок природного газу повинні стати прозорість та дієвість ринкових механізмів, і тоді основне гасло газовиків України: про безаварійне та безперебійне постачання природного газу до споживачів України, отримає наповнення для його практичної реалізації.

Читайте новий номер журналу НВ

Передплатіть журнал НВ та читайте новий номер вже зараз. Передплатники також отримують доступ до архівних номерів журналу НВ. Вартість передплати журналу на 3 місяці усього 59 грн.

Передплатити журнал