Як зміниться застосування податкових конвенцій

7 листопада 2017, 12:30
Світова спільнота активно бореться зі зловживанням податковими пільгами, які надаються угодами про уникнення подвійного оподаткування (конвенції)

Україна також активно підтримує дану тенденцію і цілий ряд протоколів про внесення змін до чинних конвенцій, учасницею яких є Україна, вже очікують ратифікації парламентом. Міністр фінансів України також підкреслює намір України зробити ще більш серйозні заходи щодо боротьби зі зловживанням конвенціями, приєднавшись до Багатосторонньої конвенції (MLI Convention) ще до кінця 2017 року.

Відео дня

Крім того, існує низка аспектів, за якими податкові органи України вже оскаржують можливість використання податкових пільг конвенції в судовому порядку. З урахуванням ситуації, що склалася, розглянемо зміни в сфері застосування конвенцій і їхній вплив на практику ведення бізнесу.

Не секрет, що конвенції є інструментом податкового планування і часто основною причиною вибору тієї чи іншої юрисдикції для заснування компанії. Це обумовлено можливістю отримання істотних податкових преференцій, аж до відсутності оподаткування доходу зовсім. Така можливість привела до повсюдного зловживання Конвенціями і величезних сум недоплачених податків в казну держав по всьому світу. Безліч українських компаній структуровані аналогічним способом. Однак таке використання Конвенції суперечить її прямим призначенням. Отже, світова спільнота змушена імплементувати спеціальні заходи з боротьби зі зловживанням конвенціями, так званим Treaty shopping.

Українські податкові органи також намагаються протидіяти зловживанням конвенціями, проте вони обмежені в можливостях. Проте, вже зараз в Україні формальний підхід до застосування конвенції відходить на другий план. Зокрема, в суперечках з податковими органами, останні заперечують факт підтвердження податкової резидентності за формальними ознаками, а також вигодоодержувача засобів стосовно отриманих платежів. Для спростування вищевикладених обставин податкові органи можуть, в тому числі, запитувати підтвердження про сплату податку з отриманих платежів у договірній державі. Звертаю увагу, що виконання обох критеріїв є вимогою для застосування Конвенції і отримання податкових пільг. Незважаючи на існуючі спроби, повноваження податкових органів щодо отримання доказів часто є недостатніми, щоб довести, що фактичні обставини не відповідають вимогам конвенції.

Світова спільнота дійшла висновку, що формальний підхід до оцінки обставин застосування конвенції не дозволяє боротися зі зловживаннями. Таким чином, Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) був розроблений план BEPS, який включає в себе ряд заходів, спрямованих на протидію зловживанню конвенціями. Зокрема, 6-й крок BEPS передбачає розробку типових положень конвенції та рекомендацій щодо їх застосування, які повинні і можуть враховуватися судами у своїй практиці при прийнятті рішень.

Повертаючись до дій України щодо боротьби зі зловживанням конвенціями, варто відзначити послідовність прийнятої державою політики. Так, 9 жовтня 2017 року було підписано Протоколи до Конвенцій з Великою Британією і Туреччиною (не ратифіковано), очікують ратифікації підписані Протоколи з Австрією і Кіпром, завершено процедуру ратифікації Конвенції з Люксембургом, розпочато переговори щодо внесення змін до Конвенції зі Швейцарією. А також сформовано робочу групу для внесення змін до Конвенції з Нідерландами. У чому ж суть прийнятих змін?

Прийняті зміни істотно розширюють можливості для співпраці договірних держав у сфері обміну податковою інформацією. Таким чином, з появою в податкових органів додаткових можливостей для контролю за практичним дотриманням положень конвенції можна очікувати нових аргументів проти використання компаніями привілеїв, наданих Конвенціями, у судових суперечках. Отже, Україна переходить від формального підходу щодо оцінки обставин надання податкових пільг до практичних аспектів даної діяльності.

Незважаючи на вищевикладене, реалізація 6-го кроку плану BEPS шляхом внесення змін до кожної окремо взятої конвенції може дуже затягнутися. Таким чином, міжнародне товариство робить ставку на новий формат співпраці між державами. З огляду на масштаби зловживань, ОЕСР було розроблено інструмент боротьби зі зловживанням положеннями конвенцій, який передбачає уніфікацію застосування положень у сфері двостороннього оподаткування доходів резидентів договірних держав.

Таким чином, мова йде про MLI Convention, до якої вже приєдналося понад 70 держав. Зокрема, MLI Convention передбачає низку тестів, які дозволяють визначити можливість надання пільгового режиму оподаткування в тій чи іншій ситуації. При цьому, найбільш поширеною моделлю тесту, обраного підписантами MLI Convention, є тест "основної мети". Відповідно до цього тесту, не допускається застосування пільгового режиму оподаткування, якщо головною метою угоди є використання преференцій конвенції.

Варто зазначити, що у вересні 2017 року міністр фінансів України заявив про намір України приєднатися до MLI Convention ще до кінця 2017 року, і таким чином відразу внести зміни до понад 60 конвенцій, учасником яких є Україна. Дана заява не є підписом на офіційному документі, і Україна ще не приєдналася до MLI Convention. Однак нагадаємо, що Україна взяла на себе зобов'язання щодо імплементації мінімального стандарту Плану, в який також входить внесення змін до конвенції з метою протидії зловживанню такими.

Крім того, парламенту знадобиться деякий час на ратифікацію MLI Convention, а податковим органам на розкачку і навчання того, як користуватися даними їм інструментом, проте судячи з усього, може бути, що це станеться. Таким чином, варто заздалегідь переглянути використовувані в бізнесі структури на предмет можливості проходження "тесту основної мети". Ця рекомендація продиктована ще й тим, що рішення даної проблеми, займає деякий час.

Фактично, MLI Convention переводить питання прийняття рішення про надання податкових пільг по Конвенції в оцінку практичних аспектів даної діяльності. Отже, вирішення проблеми лежить через прийняття практичних заходів щодо забезпечення достатньої економічної обґрунтованості використання компанії. Виходячи з вимог MLI Convention, компанія може застосувати Конвенцію за умови реального характеру діяльності. Тобто у компанії повинен бути офіс, співробітники, телефони, документація, листування та інші атрибути фактичного здійснення діяльності. Іншими словами, у компанії повинен бути substance. Оцінка достатності substance є суб'єктивною, однак, з точки зору практики, в цьому сенсі можуть бути певні рекомендації в залежності від здійснюваної діяльності.

Резюмуючи все вищесказане, можна сказати таке – умови міжнародного оподаткування стрімко змінюються. Україна приймає нові правила і дотримується прийнятої політики. Відповідно до впроваджуваних змін, можливість отримання податкових пільг конвенції стає обмеженою. При цьому, адаптація чинної структури компанії до нових правил можлива, проте займає деякий час. Таким чином, структурування податкового навантаження за допомогою конвенції усткладнюється, проте не виключається, а стає більш витратним.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X